توجیه نخبگان ،صاحبنظران ودلسوزان استان این است که چرا با وجود اینکه چرخ پالایشگاهها با نفت خام ایلام می چرخد! بخش قابل توجهی از صادرات نفتی در ایام غیر تحریم را نفت استحصال شده استان ما به خود اختصاص داده یا اینکه گاز ایلام گرما بخش قابل توجهی از کشور است ،اما استان ایلام نباید صلاحیت مدیریت این منبع عظیم را داشته باشد ؟!
کد خبر: ۹۳۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ 08 February 2021

تابناک ایلام ::یکی از مطالبات مهم استان ایلام که این سالها جنبه حیثیتی به خود گرفته است ،انتقال یا استقرار دفتر نفت وگاز در استان ایلام است . از انجاییکه استان ایلام با برخورداری از 4درصد نفت و 11درصد گاز کشور در مجموع رتبه چهارم در ذخایر نفتی ودوم منابع گازی کشور را به خود اختصاص داده است ،انتظار استقرار یک دفتر نفت وگاز دراستان ،انتظار بالایی از مسئولین وزارت نفت نیست .

استان ایلام از حیث منابع نفت وگاز یک ظرفیت خارق العاده برای اقتصاد کشور قلمداد می شود ،آنگونه که آمارها مبین آن است ،از حیث بهره مندی از ذخائر گاز ونفت با کشور ثروتمندی همچون قطر برابری می کند ،اما عواملی همچون نگاه حاشیه ای مسئولین وزارت نفت باعث شده تا سهم مردم ما از این همه موهبت صرفا آلودگی شرکتهای فعال نفتی باشد.

توجیه نخبگان ،صاحبنظران ودلسوزان استان این است که چرا با وجود اینکه چرخ پالایشگاهها با نفت خام ایلام می چرخد! بخش قابل توجهی از صادرات نفتی در ایام غیر تحریم را نفت استحصال شده استان ما به خود اختصاص داده یا اینکه گاز ایلام گرما بخش قابل توجهی از کشور است ،اما استان ایلام نباید صلاحیت مدیریت این منبع عظیم را داشته باشد ؟!

ما کاری به استان همسایه نداریم که بر اساس یک مدل نادرست و ساختار معیوب اداری دفتر نفت وگاز غرب کشور را درون خود جای داده است .ما مطالبه گر این موضوع هستیم چرا استانی همچون ایلام که بیشترین سهم از منابع نفت وگاز غرب کشور رابه خود اختصاص داده است از نعمت مدیریت نفت وگاز خود محروم بماند!

شاید تا الان تصور ما این بود که کم کاری نمایندگان ومسئولین استان در عدم تحقق این مطالبه مهم نقش داشته است ،اما این روزها اقدامات متعصبانه وزیر کرمانشاهی ودست وپا زدن های عجیب ایشان در افزایش آمار ذخایر نفت وگاز زادگاهش، واقعیت های بدون روتوشی را پیش روی ما ترسیم کرده است .

امروز به این نتیجه رسیدیم که معنای این صحبت استاندار ایلام در نشست 22خرداد سال 98 چیست ؟ایشان در آن نشست  در خصوص چرایی عدم انتقال دفتر نفت وگاز غرب به ایلام به نکته ظریفی اشاره کرد که امروز آثار آن را با پوست وگوشت خود لمس کردیم به  این مضمون که ؛"به اتفاق مجمع نمایندگان استان بار ها موضوع را از طریق آقای زنگه وزیر محترم نفت پیگیری کرده ایم ،اما ایشان در خصوص انتقال دفتر به استان ایلام معذوریت های را اعلام کرده اند به خاطر انتساب ایشان به کرمانشاه ممکن است مسائل و مشکلاتی برای بستگان و نزدیکان ایشان به وجود آید

امروز ما به یقین رسیدیم که دلیل اینکه تمامی تلاش های نمایندگان و مسئولین استان در خصوص انتقال یا استقرار دفتر نفت وگاز در ایلام به بن بست می خورد ،حضور طلسمی به نام زنگنه در راس وزارت نفت است که تحقق این مطالبه مردم استان را به بن بست کشانیده است.

البته وقتی وزیر نفت برای اثبات خود به زادگاهش در ماههای پایانی دولت دوازدهم به صورت شتابزده از طریق دست درازی به ذخائر ایلام، احداث پالایشگاه گاز در شهرستان گیلانغرب را پیش می کشد ،باید هم به این درک برسیم که چرا تاکنون تلاش ها برای تحقق خواسته های به حق مردم استان به نتیجه نرسیده است !

چرا باید در قرن توسعه و پیشرفت همه جانبه فکری ،اخلاقی ،اجتماعی ،ارتباطی و تکنولوژی ، یک مدیر آن هم در قاموس وزیر نفت باید همچنان اسیر رفتارهای هیجانی قبیله سالارانه باشد ؟!اگر ذخایر گازی استان کرمانشاه از توجیه اقتصادی وفنی لازم برای احداث ساخت پالایشگاه گازی دو میلیارد دلاری گیلانغرب برخوردار نیست !چرا باز هم براین ایده مخرب و زیانبار خود برای اقتصاد کشور مصر هستند؟!


همه می دانیم که "باباگیر " در جغرافیای استان ایلام قرار دارد . منابع گازی این منطقه نیز به استان ایلام تعلق خواهد داشت .چرا با خوی استثمار گرانه بدون در نظر گرفتن بُعد مسافت ،به جای انتقال این منابع به پالایشگاه گاز ایلام ،اصرار دارید با منابع گازی ایلام ،احداث این پالایشگاه را توجیه پذیر نمایید ؟!

در همین سفر اخیر اعضای  کمیسیون انرژی به استان ،رییس کمیسیون انرژی با اشاره به لرزه نگاری باباگیر وبانگول گفت :طرح لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی تنگ بیجار، دلاوران، باباگیر و بانکول در استان ایلام با اعتبار ۳۹ میلیون یورو در حال اجراست واین طرح‌ها زمینه ساز فاز دوم پالایشگاه گاز استان ایلام است. پس چرا این ایده به احداث پالایشگاه گیلانغرب تغییر یافت ؟! کمیسیون انرژی باید از چالش های سیاسی رهایی یافته وبه موضوعات تخصصی وفنی این حوزه بیاندیشد!ایا مدیران از این همه شعار زدگی خسته نشدند؟!

در مختصات فکری مسئولین استان از استاندار گرفته تا امام جمعه ،رسانه ها و نمایندگان استان چه می گذرد که اینگونه در مقابل این ظلم آشکار وزیر به استان محروم ومظلوم ایلام سکوت پیشه کرده اند؟! این چه استثمار واستعمار نوینی است که تغییر چهره داده و به شکل منطقه ای در حال بلعیدن حقوق مردم مستضعف ومحروم است ؟! 

مسئولین عزیز وبی خیال !همین مردم استان ایلام بودند که هشت سال جان خود را سپر بلای انقلاب ،نظام ومردم ایران کردند !همین ها بودند که جانانه ایستادند واولین تانک های دشمن را در تنگ کوشک و بانروشان زمین گیر کردند و اولین خاکریز های جنگ را پی ریزی کرده و محکم در مقابل دشمن ایستادند! خون دادند ،بر ویرانه های خانه وکاشانه اشان نشستند وزبان به گلایه نگشودند !سرما وگرما را در چادرها سر کردند ومعترض نشدند !اینک چرا باید سهم آنان از انقلاب زیرپا گذاشتن حقوقشان باشد !؟ دفتر نفت وگازشان پیشکش ،حداقل باباگیر شان را ضمیمه کرمانشاهان نکنید!!

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
پس ان همه جیغ خانم فلاحی، ببخشید خانم دکتر بی حاصل بود؟!
همه‌ی صاحب نظران و بخشی از عوام که ما باشیم اعتقاد دارند هر کس بیشتر جیغ می زند کمتر نتیجه میگیرد و در واقع جیغ زدن هم مثل دشنام دادن حاصل درماندگی و ناتوانی است!! باشد که عبرت گیریم و برای این هوارهای بی حاصل هورا نکشیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
این خانم نماینده به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی بایستی بیش از هر کس دیگری تاثیر سخنان خود را در ایجاد تفرقه در میان دو استان مرزی کشور بداند!!!! حال آنکه این دو استان از قدیم قابل جداسازی نبوده و نیستند.... به عنوان مثال در طرح گرمسیری غرب و نیز سد چناره (که هر دو در استان کرمانشاه قرار دارند و آب آن از منابع آبی کرمانشاه تامین می شود ولی با خطوط انتقال، آب ذخایر آن به استان ایلام برای کشاورزی منتقل می شود؛ حال آنکه می توانستند با هزینه کمتر در زمین های کشاورزی کرمانشاه مصروف شود) بایستی نگاه فرامنطقه ای به این دو استان داشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
واقعا با خواندن این خبر افسردگی گرفتم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
عملاً کار این رسانه های تفرقه انگیز، القای حس افسردگی به شماست....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
نمایندگان ایلام و مسئولین مرتبط بدانند این حق کشی بهترین آزمون عرضه، جسارت و دادخواهی است، لطفاً کاری کنید که شرمنده مردم ذی حق و بینوا و از همه مهم تر خداوند بزرگ نشوید. گرچه تا کنون هیچ دودی از کنده هیچ مسئول ایلامی در مقابل زنگنه (متهم اصلی کرسنت و ...) دیده نشده است !!!!
پاسخ ها
علی
| Germany |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
بهترین آزمون برای تفرقه؟ اینجوری باشه مردم کرمانشاهم میگن مام آب خودمونو میخایم و نباید به ایلام آب بدین. مزایای آب برای بیابانهای مهران و دهلران بسیار بسیار بیشتر از نفته مگه خوزستان چ خیری از نفت دیده که ایلام بخاد الان ببینه. مدیریت منابع کشور ملیه نه قومی!
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
زمانی که سارا سخنرانی کرد تو همین سایت گفتم سارا و حتی هیچ ایلامی زورشان به زنگنه نمیرسه و همان وقت نوشتم جوجه را آخر پائیز میشمارن.

استان ایلام اینقدر بدبخت شده ایم که چشم به یک دختر پوپولیس وشعارگرا دوختیم که داره واسه تبلیغات مجلس بعدی فیلم میسازه.
بقول یارو کاندید مهدی آبادیه تو مناظرش با سارا گفت تو هنوز تو زندگی اجتماعی خودت گلیمتو از آب نکشیدی حالا چطور میخوای گلیم استانی را از آب بکشی
پاسخ ها
جمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
حالا این خانم نماینده استانه شما چرا زورتون میاد؟ از حسادت داره ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
آقای جمال حسودیم به چی بشه ؟
بسطامی فامیلمه هرجا کم کاری کرده ازش انتقاد کردم .
حتما ایوانی هستی که سوختی
جمال_ دهلران
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
دنبال چی هستی که از زمین و زمان طلبکاری؟ خدایی وظیفه یه نماینده رو میدونی؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
متاسفانه این نوشتار چنان غیر کارشناسی و عوامانه نوشته شده است که آدم از خبرگزاری تابناک تعجب می کند چگونه اجازه نشر چنین متن سخیف و تفرقه افکنانه را داده است...
عوامانه بودن این متن همین بس که در ابتدا منابع نفت و گاز ایلام را با کشور قطر برابر می داند. و این در حالی است .ایلام که هیچ !کمتر نقطه ای در جهان از نظر منابع انرژی به پای قطر می رسد...
دوم میدان گازی ذکر شده درصد اعظم آن در استان کرمانشاه قرار دارد و حتی این برداشت هم می تواند اشتباه باشد چون جانمایی یه پالایشگاه گازی کار بسیار تخصصی است . و پارامترهای فراوان نظیر پادفندغیرعامل ، محیط زیست، شرایط جغرافیایی و... در این موضوع موثر است و این یک موضوع میهنی است. و فراتر از جغرافبایی استانی و قومی است.
سوم نگارنده غیر متخصص نمی داند احداث یک پالایشگاه بسیار زمانبر است. و با توجه به مشکل تحریم و عدم انسجام مدیریتی احداث یک پالایشگاه از حرف تا عمل چیزی در حدود بیست سال طول می کشد. اونهم در بهترین شرایط. نه شرایط کشور ما... کما اینکه فاز دوم پالایشگاه ایلام و پالایشگاه آناهیتا ده سال است در مرحله حرف قرار داد. نویت به گیلان غرب می رسد خدا داند. ای کاش نگارنده و نمایند ایلام سارا خانوم این همه سوزنشان در کرمانشاه گیر کرده است کمی آنطرف تر مرزها رو میدیدند که کشور عراق در میادین مشترک با ایلام و همچنین کرمانشاه چگونه برداشت می کند.
نگارند بیسواد نمی دانم اطلاع دارد که سد چنارک تمام منابع آبی آن در استان کرمانشاه قرار دارد. و محل خود سد هم در شهر اسلام آباد است . اما یک قطره از آن در داخل استان کرمانشاه مصرف نمی شود و تماما به مصرف ایلام می رسد همچنین انتقال چهل و پنج درصد از آب سیروان به دشت عباس هم به شرح ایضا... اگر مصالح ملی را درنظر نگیریم و فقط درگیر درگیری های کودکانه استانی شویم باید اکنون فریاد تظلم خواهی برای کرمانشاه سردهیم.
آخر. در عملکرد زنگه انتقاد فراوان است. اما نگارنده نمی داند تمام پروژهای گازی و نفتی در ایلام در زمان زنگه احداث شد؟؟؟ و آخریش طرح اتلین پتروشیمی ایلام..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
۴۵ درصد برداشت از آب سد داریان و ۱۰۰ درصد برداشت از آب سد چناران در استان کرمانشاه به استان ایلام میرسه! مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه یک ایلامیه(ابراهیم باقری از طایفه خزل تیره جان جان) بهمین خاطر شرکتهای پیمانکاری نفت کرمانشاه اکثرا ایلامی ن ، دو مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه از سال ۹۲ تا ۹۷ آقایان چاغروندی و بهادری ایلامی بودن که چند پروژه مهم ساختمان سازی رو به پیمانکاران ایلامی داده بودن(شرکت راسا برج ایلام و...)
انصاف هم خوب چیزیه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار