به بهانه دو نشست انتخاباتی در ایلام؛
اینک که سوت قطار قدرت دولت تدبیر وامید از ایستگاه پایانی به گوش می رسد ،آثار اعتیاد به قدرت در مدیران دستگاههای اجرایی بیشتر در حال نمایان شدن است .این عارضه را می توان همزمان با آغاز فعالیت چهره های مطرح سیاسی و نشست های انتخاباتی آنان در استان ها به وضوح مشاهده کرد .
کد خبر: ۹۳۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹ 05 February 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::همواره بر این نظر خود پافشاری کرده ایم که پس ازانتخابات ریاست جمهوری و تعیین واستقرار دولت ها با هرگرایشی که با اقبال عمومی روبرو شد ،مدیران میانی وپایینی ،درکنار برخورداری از تعهد ،تخصص و کارآمدی باید برنامه های دولت مستقر را قبول داشته واز نظر دیدگاهی با هرم قدرت همراهی نمایند. خواه می خواهد دولت مستقر چپ باشد یا راست !

اما به عقیده محسن رنانی ،این سالها افزایش دوپامین و سروتونین در مدیران کشور چه در لایه بالایی و چه میانی وپایینی ،منشاء تحولات عجیب روانشناختی در آنان شده که به نحوی ماندن طولانی در قدرت به عنوان یک آفت مدیریتی را باعث شده است .

به گونه ای که از نقطه ای به نقطه دیگر نه خودشان می توانند تغییری در خود ایجاد کنند ،ونه دیگران جرات می کنند بیماری را به آنان گوشزد کنند .از سوی دیگر لذت ناشی از قدرت موجب افزایش ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین در مغز می شود که به تدریج تمایل به تکرار این لذت موجب تلاش فرد برای دستیابی به قدرت بیشتر می شود .

از سوی دیگر نیز افزایش مداوم ترشح این هورمون ها منجر به اعتیاد مغز به آنها می شود وآنگاه همین اعتیاد فرد را وا می دارد که با شدت بیشتری بکوشد تا روز به روز قدرت خود را بسط دهد تا لذتش از قدرت کاهش نیابد .درست مانند وقتی که معتادان مجبورند دوز مصرفی خود را بالا ببرند تا میزان رضایتشان کاهش نیابد.

بررسی وضعیت مدیریتی در کشور از راس هرم قدرت گرفته تا رده های پایینی مدیریتی از اسیر شدن مدیران کشوری به این اعتیاد کشنده پرده برداری می کند . در راس قدرت انتخابات مجلس ،شورا وریاست جمهوری بعنوان مولفه های مردمسالاری و نمایشگر بُعد جمهوریت نظام جمهوری اسلامی سالهاست در بین عده ای خاص در چرخش است . همان افراد هر چهار سال یکبار عوض می شوند وعرصه را بر ورود چهره های نو با ایده های نو بسته وهمین موضوع باعث شده تا مدیریت کشور بوی نای گندیدگی به خود گرفته وهیچگونه تحولی را در این عرصه شاهد نباشیم .

در عرصه پایینی مدیریت هم اعتیاد مدیران به بسط قدرت باعث شده تا مدیران برای حفظ قدرت خود، هر چهار سال یکبار با چرخش قدرت دربین دو جریان سیاسی کشور ،همچون آفتاب پرست رنگ عوض کرده وخود را به رنگ حریان سیاسی درآورند . همین موضوع این زمینه را فراهم آورده تا برخی  از مدیران کل دستگاههای اجرایی در استانی همچون ایلام ،مدیریت در دو دولت غیر نامتجانس سیاسی را تجربه نمایند.

اعتیاد این مدیران به دوپامین و سروتونین نه تنها مشکلات روانی را به آنان تحمیل نموده ،بلکه سکون و عدم تحرک وتحول در مدیریت باعث شده تا چرخش نخبگان در عرصه قدرت متوقف و دستگاهها از خون تازه مدیریت  بی بهره بمانند ،در نتیجه این فرایند باطل منافع عمومی از این اعتیاد مدیران بیشترین خسران را ببیند.

اینک که سوت قطار قدرت دولت تدبیر وامید از ایستگاه پایانی به گوش می رسد ،آثار اعتیاد به قدرت در مدیران دستگاههای اجرایی بیشتر در حال نمایان شدن است .این عارضه را می توان همزمان با آغاز فعالیت چهره های مطرح سیاسی و نشست های انتخاباتی آنان در استان ها به وضوح مشاهده کرد .

دو روز پیش رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد درسفری کاملا تبلیغاتی به ایلام در دو نشست جداگانه در استان هتل زاگرس و دانشگاه پیام نور ایلام در جمع چهره های سیاسی استان به بیان دیدگاههای خود پرداخت. نکته قابل تامل اینکه در این نشست سیاسی و انتخاباتی، مدیرانی از دستگاههای اجرایی استان با ردای مدیریت دولت تدبیر وامید حضور داشتند.

هر چند معتقدیم افراد دربیان دیدگاههای خود کاملا آزادند ،اما این نکته را نباید فراموش کرد که یکی از شاخصه های برجسته مدیریتی که در کنار تخصص و کارآمدی، آنان را پیش برد امور مدیریتی یاری می کند ،تعهد،امانت داری و صداقت است .

به یقین مدیری که با برند یک جریان سیاسی،ردای مدیریت را بر دوش انداخته و اینک در ماههای پایان قدرت جریان به راحتی به مرامنامه سیاسی اش پشت پا می زند،در واقع شاخصه های مهمی همچون صداقت ،امانت داری وتعهد را از دست داده و استمرار مدیریت وی چه در ماههای باقیمانده این دولت  وچه در دولت آینده متضمن منافع عمومی نخواهد بود .

از اینرو در کنار انتظار از نماینده دولت دراستان برای مواخذه چنین مدیران دوزیستی ، جریانات سیاسی کشور هم در بررسی برای مدیر گزینی در رده های گوناگون مدیریت کشور ،در راستای تامین منافع عمومی و پایان بخشیدن به مدیریت مدار بسته ای ،ابتدای ساکن باید یک تست اعتیاد از گزینه های مدنظر گرفته و چنانچه اثری از دو هورمون پیش گفته شده در این افراد مشاهده شد ،برای همیشه آنان را از جریان قدرت حذف نمایند . هرچند این اعتیاد پشیرفته بخش اعظمی از ساختار مدیریتی کشور را به فساد وتباهی کشانیده است.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
اگر استاندار ایلام یک جو غیرت داشته باشد باید این دوزیستان سیاسی را سریعاً عزل کند! مگر چند وقت دیگه میتونه استاندار باقی بمونه؟ با این کار حداقل مرد باقی میمونه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
همین حالا آفتاب پرستاری که میگین دربیشترجاهادرراس امورند تازه فردای انتخابات به روحانی بدوبیراه میگن ومیگن ما؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار