اگر چه پس از عدم رای آوری این طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،تعدادی از نمایندگان با ارایه نامه ای به هیات رییسه مجلس ،یازگشت دوباره آن را به صحن علنی مجلس وتجدید رای گیری خواستار شده اند ،اما آنگونه که از مواضع تئوریسین های جریان سیاسی حامی این مجلس استنباط می شود ،آنان را در چالشی جدی با همفکران خود در مجلس شورای اسلامی قرار داده است.
کد خبر: ۹۳۸۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳ 05 February 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::طرح "شفافیت آرای نمایندگان" که از سالها پیش بعنوان یک مطالبه از سوی بخشی از جریانات سیاسی دنبال می شود این روزها به یک چالش اساسی برای نمایندگان مجلس یازدهم تبدیل شده است.نمایندگانی که با سوار شدن بر موج انقلابیگری ومطالبه گری انقلابی با کمترین آرا بر کرسی های پارلمان یازدهم تکیه زده و در میان رد یا تایید این مطالبه مهم از سوی همفکران وحامیان سیاسی خود گرفتار شده اند.

هرچند تعریف شفافیت از سوی موافقین ومخالفین این طرح چه از سوی نمایندگان مخالف وموافق مجلس دهم و همچنین مجلس یازدهم متفاوت است ،اما آنچه که آشکار است ،عدم رای مثبت نمایندگان دوره دهم بدلیل ادعای تعارض این طرح با استقلال رای و وظیفه نمایندگی ؛انتقاد شدید مخالفین سیاسی آنان وبه تعبیر دیگری ،حامیان مجلس فعلی را به دنبال داشت ،اینک آنان وراهیفتگان به مجلس را در تضادی آشکار با یکدیگر قرار داده است.

چرا که به باور مخالفین این طرح در مجلس دهم ،نمایندگان در بیان دیدگاههای خود دارای مصونیت واستقلال هستند و آشکار شدن آرای آنها به نوعی می تواند کنترل دستگاههای نظارتی بخصوص شورای نگهبان بر نظر وایده آنان در مواجهه با وظایف نمایندگی را تشدید بخشیده وآنان نتوانند از مصونیت لازم برای بیان دیدگاههای خود استفاده نمایند .واین موضوع با اصل مصونیت سیاسی وقضایی واستقلال رای نمایندگان در تضاد وتباین خواهد بود.

اما اینکه نمایندگان مجلس یازدهم در دوران تبلیغات انتخاباتی وبه رغم عدم اقبال عمومی از صندوق های رای توانستند با تکیه بر برجسته سازی انتقادات از مشی و رفتار نمایندگان دوره پیشین راه بهارستان را در پیش گیرند، با شرایطی کاملا متفاوت از مجلس دهم روبرو هستند.چرا که حامیان سیاسی بیرونی آنان انتظاراتی غیر از برخورد اخیر نمایندگان به مهمترین مطالبه سیاسیون حامی خود یعنی طرح شفافیت آرا داشتند.

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران سیاسی ،طرح شفافیت آرای نمایندگان می تواند پایان دهنده ژست های پسا طرح های تصویب شده در مجلس به حساب آید که متعاقب آن به احتمال مسایل ومشکلاتی را بر مردم تحمیل نماید.چرا که در مواردی مشاهده شده به رغم رای ثبت نماینده ای به یک طرح ،به دلیل شفاف نبودن آرای نمایندگان ،همان نماینده با نمایش ژست مردم داری ،به منظور اغواء افکار عمومی حوزه انتخابیه به نوعی پای خود را از این طرح بیرون کشیده واحیانا نیز انتقاداتی را متوجه آن نموده است.

از اینرو یکی از آثار مثبت طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رغم اینکه ممکن است بر استقلال رای نمایندگی اثری نامطلوب برجای بگذارد ،این موضوع  است که نمایندگان را مقابل طرح های متعدد تصویب شده در مجلس شورای اسلامی پاسخگو خواهد کرد .

اگر چه پس از عدم رای آوری این طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،تعدادی از نمایندگان با ارایه نامه ای به هیات رییسه مجلس ،بازگشت دوباره آن به صحن علنی مجلس وتجدید رای گیری را خواستار شده اند ،اما آنگونه که از مواضع تئوریسین های جریان سیاسی حامی این مجلس استنباط می شود ،آنان را در چالشی جدی با همفکران خود در مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

نکته قابل تامل اینکه نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرا در مجلس دهم به صورت شفاف چرایی عدم اقبال خود از این طرح را در گفتگوهای رسانه ای و سخنرانی هایشان برای مردم تشریح نمودند . اما نمایندگان فعلی مجلس آنچنان در عمل وشعارشان در تناقض عمیق گرفتار شده اند که حتی از بیان دیدگاه شفاف خود در خصوص چرایی عدم رای به این طرح عاجز مانده اند.

آنگونه که از سخنان حامیان برجسته سیاسی این طیف سیاسی در خصوص عدم تحقق این مطالبه مهم جریان فکری اشان در ایام انتخابات بر می آید ،استمرار این روند می تواند بعنوان چالشی جدی در مسیر همکاری های بعدی آنان خصوصا در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی ظهور وبروز نماید.

حال باید منتظر ماند ودید که تلاش های تعدادی از نمایندگان برای طرح دوباره این موضوع در صحن مجلس شورای اسلامی می تواند انتظارات حامیان سیاسی آنان با انبوهی از انتظارات از مجلس انقلابی را محقق خواهد کرد یا باید به زودی طلاق عاطفی این جریان سیاسی از نمایندگانشان در مجلس یازدهم را به نظاره بنشینیم!

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار