استان ایلام از ظرفسیت های تعریف شده اقتصادی موثری برخوردار است که بدلیل عدم منابع مورد نیاز داخلی و هم چنین عدم توان مسئولین برای جذب سرمایه گذار خارجی ،عملا نتوانسته اند در مسیر رشد وتوسعه استان قرار گیرند.
کد خبر: ۹۳۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲ 27 January 2021

تابناک ایلام::استان کوچک ایلام دارای ظرفیت های اقتصادی بی نظیری در حوزه های گوناگون نفت وگاز ،پتروشیمی ،صنایع پایین دستی پتروشیمی ،آب وخاک ،معدن ،کشاورزی وگردشگری است .در صورت استفاده درست وفعال سازی این ظرفیت ها نه تنها جهش اقتصادی خیره کننده ای در اقتصاد استان رقم خواهد خورد . بلکه می تواند نقش تعیین کننده ای دراقتصاد کشور را عهده دار شود.

بدیهی است تاثیر عوامل متعددی از جمله دشمنی ها،نبود راهبرد منطقی در تنظیم روابط خارجی و عدم بهره مندی کشور از دیپلماسی منطقی منافع محور، باعث شده در طول چند دهه اخیر  کشور  تحت تاثیر تحریم های اقتصادی خارجی، از وضعیت اقتصادی و منابع درآمدی پایدار محروم بماند.

اقتصاد نفت پایه کشور و تحریم هایی که مانع از تامین منابع درآمدی کشور شده اند ،تاکنون بدترین تاثیر را در اقتصاد کشور از جمله تامین منابع مورد نیاز داخلی برای فعال سازی مزیت های اقتصادی استانی همچون ایلام برجای گذاشته اند .

از اینرو مطمئن ترین راه برای بهره مندی از مزایای این همه ظرفیت اقتصادی تعریف شده در ایلام ،بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی از طریق مذاکره با کشورهای همسو بود . اما با این حال نبود یک استراتژِی درست و عدم بهره مندی مسئولین استان از فن مذاکره ومعرفی ظرفیت های مهم استان ومهمتر از همه تحریم های یکجانبه آمریکا در این سالها مانعی بزرگ در مسیر سرمایه گذاری خارجی در استان ایجاد نمود.

با وجود اینکه در سالهای اخیر و در دولت تدبیر وامید طرح های گوناگونی برای تسهیل فرآیند سرمایه گذاری خارجی  از جمله استاندارد سازی فرآیند سرمایه گذاری و تعریف پنجره واحد در استان بر روی کاغذ شکل گرفت ،اما با گذشت 7سال و نیم از عمر این دولت ،به جز سفر کباب خوری سفیر اتریش در سال 95 به ایلام ،با وجود معرفی 10طرح نیازمند سرمایه گذاری خارجی ،هیچ سرمایه گذاری در ایلام رنگ واقعیت به خود نگرفت .

این طرح ها در قالب سرمایه گذاری مستقیم خارجی شامل پنج طرح تولید پلیمر زیست تخریب، ورق شفاف پلی کربنات، بطری پلیمری، فیلم ها یچند لایه بسته بندی مواد غذایی و کاغذ سنگی و تامین مالی خارجی پنج طرح آزاد راه حمیل- مهران، آزاد راه پل زال- چیلات، راه آهن، سد سیکان و سدچناره بوده است.

اما امروز با گذشت چندین سال شعار درمانی در استان ،نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی موضوع مهمی را در خصوص چرایی عدم سرمایه گذاری خارجی در استان مطرح نمود که مسئولین استان باید به صورت شفاف در خصوص آن توضیح لازم ارایه دهند.

مسئولین اقتصادی استان جلسات می گذارند  و سرمایه گذار را فرارمی دهند

سارا فلاحی با انتقاد از شیوه جذب سرمایه گذار خارجی در استان گفته است :مسئولین اقتصادی استان جلسات می گذارند  و سرمایه گذار را فرارمی دهند.

نماینده مردم استان در مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد مدیران ناکارآم  استان ،وجود آنان را فرصت سوزی دانست و بیان داشته است  : ما دلمان برای استان می سوزد مسئولین اقتصادی استان میروند جلسه می گذارند و سرمایه گذار را فرار می دهند و به نماینده هم انگ می زنند کار نماینده اجرا نیست .

از آنجاییکه مهمترین مولفه برای رشد و شکوفایی اقتصادی استان در پرتو فعال سازی ظرفیت های استان ،بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی است ،مسئولین استان باید در خصوص موضوع مطرح شده از سوی این نماینده مجلس شفاف سازی که رفتار آنان چگونه باعث فراری دادن سرمایه گذاران خارجی در استان شده است؟!

در حالیکه بیشترین وقت وانرژی مسئولین استان صرف برگزاری جلساتی با محورهای مهم اقتصادی در درون استان ودر مرکز کشور شده و از این طریق هزینه های فراوانی بر اقتصاد نحیف کشور واستان تحمیل کرده اند ،چرا باید خروجی این چنین جلساتی به جای برداشتن باری از مسیر پیشرفت وتوسعه استان ،خود به مانعی در مقابل شکوفایی اقتصادی تبدیل شوند ؟

اگر مسئولین استان ایلام پاسخ قانع کننده ای در مقابل موضوع مطرح شده از سوی نماینده استان در مجلس ارایه ندهند ،بهتر است در ماههای پایانی عمر دولت تدبیر وامید راه خود را به سمت گذراندن دوران استراحت وبازنشستگی اشان کج نموده تا حضورشان بیش از این باعث خسران ،هدررفت سرمایه ها وتحمیل زیان به  منافع استان محروم ایلام نشوند!

بیشتر بخوانید

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خدابنده
|
United States
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
آقایایان شماها به هرقیمتی حفاظت از استاندار و تیم روحانی جز وظایف خودتون میدانید
ولی فقط برای آموزش و پرورش دندان تیز کردی به اون حمله میکنی بقیه دیگه جز خانواده خودت میدانی
آخه حمایت از اونا به چه قیمتی؟
ماشالله مرشدی
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
آقای تابناک دیگه ازین کلک بازیها و حمایت از روحانی خسته نشدی؟
فردا طرفدار روحانی باقی خواهی ماند؟
من از این تفسیرهای آبکی تو خسته شدم مردم هم خسته شدن تمامش کن
مدیر پایگاه

مخاطب عزیز جناب آقای ماشاالله مرشدی


با احترام به نظر جنابعالی 


اول اینکه اگر خواننده با انصافی باشید نقدهای تابناک را به حمایت از دولت روحانی تفسیر نمی کنید .امیدواریم بار غلط تفسیر نادرست خود از مطالب را به دوش این رسانه نیاندازید.


دوما ما یک خط مشی را برای خود تعریف کرده ایم و بر آن باقی خواهیم ماند چون معتقدیم دولتها خواهند رفت ورسانه ها باقی خواهند ماند.


از اینرو ما تفاوتی بین دولت ونظام قایل نشده ایم و نخواهیم شد.ما در جای خود از دولتها حمایت کرده و در جای خود هم نقد داشته ایم .بنابراین نباید به خطا راهبرد ما را دفاع از دولت یا نقدهای ما را تخریب قلمداد کنید.


سوما اگر اسم واقعی شما همان جابی باشد که می شناسیم باید بگوییم جای تاسف دارد که مدیران دولت روحانی در ماههای پایانی دولت آرام آرام به سمت تغییر رنگ پوست وچهره خود حرکت می کنند. رسانه بی نیاز از دولت است این منفعت طلبان هستند که برای بقای خود هربار تغییر چهره می دهند.


چهارم اینکه ما هر دولتی که مستقر شود همین مشی را دنبال خواهیم کرد . هم نقد هم حمایت .


وآخر اینکه دوباره تکرار خواهیم کرد مردم ما مخاطبین فهیم پرتعداد تابناک هستند واگر شما در فهم فحوی مطالب تابناک عاجز هستید نباید این ضعف فهم خود را به دیگر مخاطبین عزیز وفهیم ومردم شریف تعمیم دهید !

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار