مردم برخی کشور‌ها روی بعضی مسائل بسیار حساس هستند و شاید مرتکب شدن یک عمل کوچک که در کشور خودمان انجام دادنش امری کاملا طبیعی است، در آن جا نوعی بی‌احترامی تلقی یا باعث تعجب و حتی خشم مردم آن کشور شود! در زندگی اجتماعی برای همه افراد از هر گروه، نژاد و مذهبی که باشند.
کد خبر: ۹۳۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 25 January 2021

 
 
عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

 مردم برخی کشور‌ها روی بعضی مسائل بسیار حساس هستند و شاید مرتکب شدن یک عمل کوچک که در کشور خودمان انجام دادنش امری کاملا طبیعی است، در آن جا نوعی بی‌احترامی تلقی یا باعث تعجب و حتی خشم مردم آن کشور شود! در زندگی اجتماعی برای همه افراد از هر گروه، نژاد و مذهبی که باشند.

باید‌ها و نباید‌ها یا ممنوعیت‌هایی وجود دارد که از آن‌ها به عنوان تابو یاد می‌شود. حتما شما هم جمله‌هایی مانند «این کار را نباید انجام دهی، چون هیچ‌وقت در خانواده ما کسی انجام نداده»، «از قدیم می‌گفتند که این کار زشت است» و ... را زیاد شنیده‌اید. تمام این جملات ما را از انجام تابو‌ها منع می‌کنند. این ممنوعیت‌ها گاه قوانین اجتماعی هستند و گاه سرچشمه سنتی دارند، اما شکستن آن‌ها مسئله‌ای دردسرساز محسوب می‌شوند.

عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

به عقیده زیگموند فروید روان شناس معروف، تابو‌ها قدیمی‌ترین و کهن‌ترین مجموعه قوانین بشری به حساب می‌آیند. شایان ذکر است که تابو‌ها انواع مختلفی دارند از جمله تابو‌های اخلاقی، اجتماعی، مذهبی و قانونی. اما آیا می‌دانید که ریشه تابو از کجا آمده است؟ تابو واژه‌ای است از زبان پولینزی و در معنای کار‌های ممنوعه به کار می‌رود. در این زبان، متضاد واژه تابو «نوآ» است یعنی مسئله‌ای که عادی و معمولی است و چیزی که در دسترس همگان قرار دارد. در پرونده امروز زندگی سلام به عجیب‌و‌غریب‌ترین تابو‌ها در کشور‌های مختلف دنیا اشاره می‌شود.

انعام دادن و دو زانو ننشستن

کدام کشور؟ ژاپن

اگر به ژاپن سفر کردید در خیابان‌هایی که جهت تردد افراد پیاده در آن‌ها مشخص شده است، نباید در خلاف جهت تردد کنید، چون این کار علاوه بر غیرقانونی بودن، یک تابو هم محسوب می‌شود. همچنین دادن انعام در ژاپن امری ناپسند است. ژاپنی‌ها به رعایت ادب معروف‌اند و در این دیار مانند ما، دراز کردن پا جلوی دیگران را نوعی بی‌احترامی تلقی می‌کنند. آن‌ها باید در جمع، پاهایشان را جمع کنند و دو زانو بنشینند.

البته این نوع نشستن بزرگ‌تر یا کوچک‌تر سرش نمی‌شود در ژاپن باید همه دوزانو بنشینید! همچنین غذاخوردن در هنگام راه رفتن به معنای بی‌ارزش کردن غذا و کسی است که برای درست کردن آن وقت گذاشته است. با وجود این همه غذا‌های خیابانی مختلف که در ژاپن وجود دارد باید همه آن‌ها به صورت نشسته سرو شود. به گردشگران توصیه می‌شود در ژاپن هرگز چاپستیک‌ها (چوب‌های مخصوص خوردن غذا) را به شکل عمودی در کاسه برنج نگذارید، این کار برای ژاپنی‌ها یک تابوی بزرگ است، چون آن‌ها را یاد مراسم خاک سپاری می‌اندازد که کاسه‌های برنج را با دو چاپستیک عمودی در داخل آن می‌آورند. در عوض آن‌ها را بالا یا کنار کاسه بگذارید!

خوردن گوشت گاو

کدام کشور؟ هند

عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

هندوستان به کشور عجایب معروف است و هر فردی به این کشور سفر کرده، می‌داند گوشه و کنار آن مملو است از آداب و رسوم و تابو‌های عجیب و غریب. استفاده از دخانیات در ملأعام یک تابو محسوب می‌شود، چون هندی‌ها معتقدند استفاده از این مواد باعث می‌شود که آدم‌ها مرز بین واقعیت و توهم را تشخیص ندهند.

طلاق یکی از تابو‌های تقریباً وحشتناک در هند به حساب می‌آید تا حدی که وقتی زن و شوهر با هم دعوا می‌کنند حتی اگر تا مرز کشتن یکدیگر پیش بروند باید بروند، ولی طلاق هرگز. حتما از قداست بیش از حد گاو‌ها هم در هند شنیده‌اید. این احترام به حدی است که هندو‌ها خوردن گوشت این حیوان را ممنوع کرده‌اند! لازم است بدانید غذای هندی را معمولا طوری درست می‌کنند که به راحتی بتوان آن را با دست خورد. پس اگر مسافر هند هستید از دو انگشت و نان برای خوردن غذا‌های مایع استفاده کنید. مراقب باشید از دست راست‌تان استفاده کنید، چون هندی‌ها دست چپ را ناپاک می‌دانند و خوردن با دست چپ تابو است!

باز کردن هدیه جلوی دیگران

کدام کشور؟ چین

اگر یک فرد با ملیت چینی به شما هدیه‌ای داد، یادتان باشد که کادو را جلوی او و دیگران باز نکنید، زیرا در فرهنگ چین معمولا کادو‌ها در مقابل کسی که کادو را تحویل داده است باز نمی‌کنند و انجام آن نوعی تابو است. البته هنگام انتخاب هدیه مطمئن شوید که ابزار برش انتخاب نکرده‌اید. یادتان باشد هرگز چاقو، قیچی یا هر ابزار برنده دیگر به یک چینی هدیه ندهید، چون نشانه پایان رابطه شماست و نوعی تابو محسوب می‌شود.

نوشتن اسم افراد با رنگ قرمز

کدام کشور؟ کره جنوبی

عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

در کره جنوبی نوشتن نام یک شخص با استفاده از جوهر قرمز طبق سنت به این معناست که آن شخص فوت کرده است. به همین دلیل گردشگران هنگام انتخاب قلم برای امضای یک کارت تبریک باید بسیار مراقب باشند که از رنگ قرمز استفاده نکنند. شایان ذکر است که نوشتن اسم افراد با جوهر قرمز، نوعی بی‌احترامی به آن‌ها محسوب می‌شود. همچنین تتو کردن در این کشور تابویی بزرگ است.

نظر دادن درباره صحبت‌های دیگران

کدام کشور؟ فیلیپین

در فیلیپین هنگامی که دو نفر مشغول صحبت هستند، نفر سوم یا نفرات چهارم، پنجم و ... باید سراسر گوش باشند و هیچ نظری ندهند، چون نظر دادن درباره صحبت‌های دیگران مخصوصا بزرگ‌ترها، بی‌احترامی بزرگی محسوب می‌شود.

هدیه دادن به صورت نشسته

کدام کشور؟ مصر

عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

در مصر معمولا مردم هدیه‌ها را با کاغذ‌های زیبا و رنگی بسته بندی می‌کنند و با احترام به طرف مقابل می‌دهند. البته به یاد داشته باشید هدیه را با دست چپ یا به صورت نشسته به یک مصری ندهید، زیرا این رفتار یک تابو محسوب می‌شود و رفتار تندی بعد از آن به جای تشکر از شما، انجام خواهد شد.

صحبت کردن درباره پول

کدام کشور؟ انگلیس

ایستادن در «صف» در آداب معاشرت انگلیسی‌ها جایگاه خاصی دارد. آن‌ها برای صبر و شکیبایی ارزش زیادی قائل هستند و کسانی که صف را رعایت نمی‌کنند، بی ادب می‌دانند. به همین دلیل است که جا زدن و غر زدن در صف در انگلیس یک تابو و نشانه ضعف شخصیتی محسوب می‌شود. ازدیگر موارد تابو در این کشور صحبت کردن مکرر درباره پول یا قیمت چیزی و انعام دادن در رستوران و کافه است.

سوت زدن در شب

کدام کشور؟ آلبانی

عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

سوت زدن در بسیاری از کشور‌های دنیا، رفتاری عادی تلقی می‌شود، اما آلبانی‌ها سوت زدن به خصوص در شب را یک تابوی بزرگ می‌دانند، زیرا معتقدند این کار موجودات ماوراء طبیعی را جذب می‌کند و آن‌ها ممکن است به افراد خانواده آسیب بزنند.

نخوردن غذا به صورت کامل

کدام کشور؟ یونان

در یونان باقی ماندن غذا در بشقاب توهین به میزبان به حساب می‌آید، چون اشاره به این دارد که غذا خوب نبوده و آن را دوست نداشتید. پس بهتر است در وهله اول کمی غذا برای خودتان بکشید تا بتوانید تمامش کنید وگرنه صاحبخانه یونانی را به شدت عصبانی خواهید کرد. در یونان نیز مانند ایران مهمان از ارزش زیادی برای میزبان برخوردار است پس در این کشور باید سعی کنید میزبان خوبی باشید، چون بی‌احترامی و بی‌توجهی به مهمان تابوی بزرگی است.

دادن چیزی به دیگران با دست چپ

کدام کشور؟ غنا

در کشور غنا در غرب قاره آفریقا، اگر می‌خواهید چیزی را به دیگران بدهید حتما باید با دست راست این کار را بکنید. فرقی هم نمی‌کند که این چیز، یک هدیه باشد یا یک وسیله، فرد مقابل از شما بزرگ‌تر است یا کوچک‌تر. توجه داشته باشید که اگر با دست چپ این کار را انجام دهید، یک تابوی بزرگ را شکسته‌اید و به طرف مقابل‌تان بی‌احترامی کرده‌اید.

گذاشتن کفش در داخل خانه

کدام کشور؟ ویتنام

در سفر به بیشتر کشور‌های آسیایی باید قبل از ورود به خانه کفش‌ها را دربیاورید، اما ویتنامی‌ها در این مورد
سخت گیرترهستند و حتی گذاشتن کفش در داخل خانه را یک اشتباه فرهنگی بزرگ می‌دانند، چون داخل خانه نشان دهنده فضای شخصی است؛ بنابراین با گذاشتن کفش‌ها پشت در احترام را رعایت کنید و البته از تمیز بودن پا‌ها هم مطمئن شوید.

خوردن مورچه

کدام کشور؟ مالزی

در مالزی خوردن حشرات رواج دارد و در خیلی از خیابان‌های این کشور رستوران‌هایی برای طبخ و فروش حشرات از سوسک و ملخ گرفته تا جیرجیرک و ... وجود دارد، اما تابوی بزرگ در مالزی خوردن مورچه است! آن‌ها معتقدند که خوردن مورچه تابو است و باعث بدبخت شدن مردم کشور خواهد شد.

دادن گل زرد به دیگران

کدام کشور؟ روسیه

عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا

دادن گل زرد در روسیه نشان دهنده تنفر از طرف مقابل است و تابویی بزرگ به حساب می‌آید. آن‌ها معتقدند که کسی نباید به دیگران، گل زرد بدهد.

نشستن کنار غریبه‌ها

کدام کشور؟ سوئد

به طور کلی سوئدی‌ها با غریبه‌ها ارتباط خوبی ندارند و هم کلامی با آن‌ها را دوست ندارند. به همین دلیل آن‌ها نشستن کنار افراد غریبه را در صورت بودن فضای کافی در مترو، اتوبوس، پارک و ... یک رفتار اشتباه می‌دانند و این کار برایشان تابویی نه از سر بی احترامی بلکه مبنی بر نداشتن عقل سلیم است.

منبع: روزنامه خراسان

 

بیشتر بخوانید:

عدم تابو شکنی تیم ملی امید

چرایی افزایش خودکشی در استان ایلام از دیدگاه سلام امینی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مردانی بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
استفاده کردم مفید بود کاش در ارتباط با باورهای مذهبی هم قلم میزدید که بسیاری از تابوهای دیانت چه بر سر اذهان عوام و ساده لوح که نیاورده...؟!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار