مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از خطرناک ترین بیماران ویروسی طیور است، گفت: دامپزشکی استان ظرفیت های خود را برای پیشگیری از این بیماری بسیج کرده و رصد و پایش مرغداری ها ؛سدها، تالابها وحاشیه رودخانه ها با دقت دنبال می شود.
کد خبر: ۹۳۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰ 19 January 2021

 به گزارش تابناک ایلامغدکتر «رامین پورنجف»  اظهار کرد:  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماریهای خطرناک ویروسی است،گفت : در پرندگان این ویروس با واگیری و تلفات بسیاربالایی همراه بوده و موجب خسارات هنگفت در صنعت طیور می شود و  بسیار واگیربوده و به سرعت تکثیر شده و اپیدمی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این ویروس پتانسیل بالایی در جهش ژنتیکی داشته و میتواند به عنوان بیماری مشترک موجب همه گیری در جوامع انسانی و حتی تلفات انسانی شود، تصریح کرد: در حال حاضر پس از ورودویروس به کشور از طریق پرنگان مهاجر واجد چندین کانون در حیات وحش و مزارع صنعتی هستیم در استانهای اردبیل مازندران و مرکزی در تهران وشهرستان ملارد  و اخیرا در استان خراسان جنوبی بیماری گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه درهفته گدشته در یکی از روستاهای شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه مورد مثبت در طیور بومی گزارش شده است، گفت :اداره کل دامپزشکی استان  در این خصوص اگاهی سازی و اطلاع رسانی را با مکاتبات بااستاندارمحترم  ومجموعه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران استان و تشکیل ستاد استانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان راآغاز نموده و تعامل حداکثری با فرمانداران ؛دانشگاه علوم پزشکی ؛مراکز بهداشتی و درمانی اداره کل حفاظت از محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی دنبال می کند.

وی اطلاع رسانی به روستاییان و عشایر را در خصوص محدودیت ومحصور کردن طیور بومی گزارش تلفات احتمالی پرندگان وحشی ؛رصد وپایش تلفنی کلیه مرغداریهای استان ؛رصد وپایش کلیه تالابها سد ها ابگیرها وحاشیه رودخانه ها بصورت مستمر با تشکیل جلسات با مسئولین جهاد کشاورزی شهرستانها واتحادیه مرغداران و نیروی محترم انتظامی در راستای ممنوعیت ورود طیور حذفی صنعتی و ماکیان بومی و زینتی دنبال می شود.

 پورنجف از تشکیل تیمهای واکنش سریع وتهیه و تجهیز در راستای مقابله با بروز و وقوع بیماری در استان خبر داد و تصریح کرد: با وجود اینکه تا این تاریخ و از سال ۸۹موردی از بیماری در استان گزارش نشده اما دامپزشکی استان  در راستای پیشگیری و مقابله  بارخداد بیماری از تمام توان؛مکانات وظرفیت های خودرا بسیج کرده است.

وی گفت: ارگانهایی که در راستای تامین دام و طیور برای روستاییان و عشایر برنامه ای دارند باید دقت کنند که اکیدا از وارد نمودن طیور بومی و هر گونه ماکیان به استان و واگذاری به دامداران و روستاییان خودداری نمایند وقبل از هر اقدامی در این خصوص با اداره کل دامپزشکی هماهنگی لازم را انجام دهند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار