مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام ؛
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: کشاورزان طبق قانون می بایست چاه های خود را به کنتور حجمی هوشمند تجهیز و حجم مندرج در پروانه بهره برداری را رعایت نمایند .
کد خبر: ۹۳۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ 18 January 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی پوراحمد اظهار داشت: بیش از یک دهه خشک سالی متوالی و برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی باعث روند نزولی سطح تراز آب زیرزمینی در اکثر آبخوانهای استان شده بود که ادامه این روند میرفت که نابودی آبخوانها و محرومیت استان از این منبع ارزشمند را در پی داشته باشد که با اجرای کامل پروژه های طرح تعادل بخشی نجات آبخوانها را در استان شاهد هستیم.

وی افزود : اطلاع رسانی ، فعالیت اکیپ های گشت و بازرسی، مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیر مجاز، نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاهها و اجرای موفق پروژه های تغذیه مصنوعی از جمله اقدامات موثری است که در ذیل طرح تعادل بخشی تعریف شده اند و به نحو مطلوبی در سطح استان به اجرا درآمده اند که نتیجه آن خیز آب زیرزمینی در دشت های ممنوعه استان است که شاهد آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام یادآور شد: احیای کامل آبخوانها که در طی مدت مدید آسیب دیده اند ، به سرعت امکان پذیر نیست و پروسه ای زمانبر خواهد بود لذا بایستی مراقبتها و کنترل برداشت ها از این منابع استراتژیک مستمرا ادامه داشته باشد .
پوراحمد با اعلام این موضوع که قریب به ۹۰ درصد از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت : کشاورزان طبق قانون می بایست چاه های خود را به کنتور حجمی هوشمند تجهیز و حجم مندرج در پروانه بهره برداری را رعایت نمایند .

وی اضافه کرد : ترویج الگوی کشت کم آب بر و متناسب با اقلیم استان و همچنین استفاده از کشت های گلخانه ای و هیدروپونیک می تواند نقش بسزایی در صرفه جویی در منابع آب استان و سرعت بخشیدن به احیای آبخوانها داشته باشد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای ایلام ادامه داد: در صورتی می توان به آینده آب استان امیدوار بود که موضوع آب به مسئله و دغدغه همه ذینفعان و ذی مدخلان تبدیل شود.

پوراحمد در ادامه به تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت : اینکه در اواخر دیماه اثری از سرما و یخبندان نیست زنگ خطری است که بایستی همه ما را به تفکر وادارد و در تصمیم گیریها و برنامه های آتی بیشتر دقت کنیم./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار