حدود یک سال است که یک شرکت روسی بخشی از میدان نفتی چشمه خوش ، پایدارغرب وآبان درراستای افزایش بهره برداری از این میادین از شرکت  ملی نفت تحویل گرفته است.این  شرکت به عنوان کارفرما این پیمان را به شرکت ایران افق به عنوان پیمانکار واگذار کرده است .
کد خبر: ۹۳۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴ 16 January 2021

تابناک ایلام مجتبی کاور:: بحث اشتغال یکی از مهمترین دغدغه خانواده ها به خصوص جوانان در کشور بوده و هست.  هرچند دولت ها تلاش کرده اند که مشکل بیکاری در کشور به حداقل برسد، اما سرعت بیکاری وافزایش بیکاران همواره بیش از اقدامات دولت ها در بحث اشتغال بوده وهمین امر باعث شده تامشکل اشتغال به عنوان یکی از پر چالش ترین مشکلات کشوردر سالهای اخیر مطرح  شود .

بدون شک تحریم های پی در پی هم سبب شده که جهش بیکاری در داخل کشور ما افزایش پیدا کند. ولی عدم برنامه ریزی واز طرفی ارائه آمار های کلی و اکتفاء مسئولان به این آمارها همواره از سوی منتقدین  وکارشناسان به چالش کشیده شده است .بدین معنا که آمار های ارائه شده مبتنی بر واقعیت نیست و روند بیکاری رو به افزایش است تا کاهش !

استان ایلام یکی از مناطق محروم کشور به شمار می رود که علاوه بر محرومیت و توسعه نیافتگی، نبود طرح های اقتصادی بزرگ باعث افزایش بیکاری در استان شده است .همین امر سبب شده تا نیروهای جوان و جویای کار این استان برای یافتن شغل بقچه به دست به دیگر استان های کشورسفر کنند، تا توانسته باشند کسب در آمدی برای بقا خود وخانواده داشته باشند !

در سال های اخیر پروژه های بزرگی در حوزه نفت و گاز در استان همانند پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی دهلران، ان جی ال دهلران، توسعه میدان های نفتی چشمه خوش ، پایدار غرب وآبان در دهلران و مهران و..شکل گرفته است. امااین طرح های اقتصادی قبل از اینکه در خدمت اشتغال جوانان بومی منطقه قرارگیرد به فرصتی برای  جذب غیربومی ها تبدیل شده است موضوعی که به صراحت با  ماده 47برنامه ششم توسعه ودستور وزیرنفت در این خصوص مغایرت دارد.

شهرستان دهلران به عنوان یک شهرستان استراتژیک در حوزه نفت وگاز توانسته بیش از 90در صد نفت و گاز غرب کشور را تولید کند ولی فقر ،بیکاری وعدم توسعه یافتگی سهم مردمان این دیار مرزی از ذخایر خدادادی است .

حدود یک سال است که یک شرکت روسی بخشی از میدان نفتی چشمه خوش ، پایدارغرب و آبان درراستای افزایش بهره برداری از این میادین از شرکت  ملی نفت تحویل گرفته است.این  شرکت به عنوان کارفرما این پیمان را به شرکت ایران افق به عنوان پیمانکار واگذار کرده است .

شواهد بیانگر آن است که کارفرما تمام حقوق ومزایای آنها را براساس دلارپرداخت می کند ولی متاسفانه شرکت ایران افق  با پرداخت حداقل حقوق آن هم به صورت ریال به کارگران مبادرت می ورزد این در حالیست که کمتر از 30درصد نیروهای بومی منطقه در این شرکت مشغول به کار هستند.

بر اساس بررسی های میدانی خبرنگار تابناک حقوق ومزایای نیروهای بومی کمتر از نور چشم های سفارش شده ایست که از استانهای های همجواردر این پروژه ها  مشغول به کار هستند. این در حالی است که این شرکت براساس دلار بابت هر کارگر از روس ها حقوق ومزایا دریافت می کند .برای بررسی صحت وسقم موضوع باید دستگاه های نظارتی و امنیتی به موضوع ورود کنند و اجازه تضعیف حقوق کارگران را ندهند ،چرا که این اتفاق در شرکت های فعال در دهلران مسبوق به سابقه است !

عدم پرداخت حقوق ومزایای از سوی شرکت ایران افق سبب شده که بخشی از کارگران  این شرکت پایان هفته گذشته تجمع کنند تا شاید  صدای آنها به گوش مسئولان برسد. اما گویا عدم توجه مسئولان این شرکت به اخطار های پی در پی اداره کار در خصوص مشکلات کارگری و  جذب نیروهای  غیر بومی ، عدالت حقوق وعدم فراهم کردن سرویس ایاب ذهاب برای اندک کارگران بومی  موضوعی است که قرار است ظرف هفته های آینده از اداره کار از طریق دستگاه قضا پیگر شود .شاید مسئولان ایران افق پاسخگوی اداره کار شهرستان دهلران به عنوان مرجع رسیدگی به مشکلات کارگری  شوند .

متاسفانه سالهاست در اوج غفلت مسئولان اجرایی استان ایلام ،چشمه خوش دهلران ودیگر شرکت های نفتی که در دوسال اخیر فعالیت خود را شروع کرده اند به حیاط خلوت نمایندگان  استان خوزستان وکرمانشاه تبدیل شده است .این درحالی است که علاوه بر نیروی تحصیل کرده فراوان در حوزه های مختلف ، بیکاری در استان ایلام بیداد می کند و در واقع لابی نمایندگان استان های همجوار وسکوت مسئولان استان ایلام ظلم آشکاری بر علیه جوانان جویای  کار استان ایلام بخصوص شهرستان دهلران است .

می طلبد که مسئولان اجرایی استان ونمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با جدیت از پیگیری مسئولان اداره کار شهرستان دهلران که این رزوها به صورت جدی به دنبال احقاق حق نیروهای بومی در شرکت ها هستند به صورت جهادی موضوع را پیگیری نمایند تا حقوق جوانان بیکار منطقه تضعیف نشود.

گرچه اقدام مجمع نمایندگان استان ایلام و استاندار ایلام در خصوص ایجاد دفتر نفت گار مستقل ایلام ستودنی و اقدامی ماندگار است .باشد که این همگرایی وهم صدایی مجمع نمایندگان استان و استاندار شاهد تحقق ماده 47برنامه ششم توسعه در استان الخصوص شرکت های نفتی هم باشد.

بیشتر بخوانید

مخاطبان عزیز 
لطفا نظرات خود در خصوص این موضوع را از طریق قسمت نظرات در ذیل صفحه اعلام فرمایید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار