باوجود تمامی این مزیت های مهم در استان که توانسته است از حیث منابع انرژی استان ایلام را به کشور ثروتمند قطر همسان نماید ،اما بدلیل تبعیض آشکارمدیریتی ،اجحاف صورت گرفته از سوی مدیران وزارت نفت ،سهم استان از این همه موهبت چیزی جز بیکاری تحصیلکردگان ،فقر خانواده ها ودر نتیجه افزایش آسیب های متعدد اجتماعی و قرار گرفتن در ردیف استان های فقیر وبیکار خیز نبوده است .
کد خبر: ۹۳۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 13 January 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::براساس آمارهای موجود استان ایلام  4در صد از ذخایر نفتی و11درصد از منابع گازی کشور را داراست ،همچنین با وجود اینکه بیش از 90درصد منابع انرژی غرب کشور در این استان زرخیز وجود دارد ،اما در طول سالهای اخیر بدلیل اجحافی آشکار نتوانسته عواید ناشی از این منابع عظیم در خدمت توسعه همه جانبه و رفع کاستی ها ونیازهای اساسی آن در حوزه های گوناگون اقتصادی وخصوصا رفع بیکاری جوانان آن قرار گیرد .

به گفته‌ی مسئولان هم اکنون روزانه بیش از ۲۳۰ هزار بشکه نفت و سالانه یک و نیم ملیارد مترمعکب گاز در این استان تولید می‌شود و میدان نفتی آزادگان با ذخیره درجای ۳۲ میلیارد بشکه، چهارمین میدان نفتی ایران و بزرگترین میدان مشترک کشور به شمار می‌رود. این میدان در لایه اصلی خود یعنی سروک، با میدان مجنون عراق مشترک است. درمیان ۱۷ میدان نفت و گاز کشف شده، مخزن ایلام، لایه مخزنی کژدم و میدان نفتی آزادگان مقام اول را کسب کرده‌اند.

باوجود تمامی این مزیت های مهم در استان که توانسته است از حیث منابع انرژی استان ایلام را به کشور ثروتمند قطر همسان نماید ،اما بدلیل تبعیض آشکارمدیریتی ،اجحاف صورت گرفته از سوی مدیران وزارت نفت ،سهم استان از این همه موهبت چیزی جز بیکاری تحصیلکردگان ،فقر خانواده ها ودر نتیجه افزایش آسیب های متعدد اجتماعی و قرار گرفتن در ردیف استان های فقیر وبیکار خیز نبوده است .

با وجود اینکه بیش از90درصد منابع انرژی غرب کشور در استان غنی اما محروم ایلام قرار دارد ،در یک حق کشی آشکار مدیریت منابع انرژی آن در استان دیگری قرار گرفته است . مدیریت نفت وگاز غرب کشور که این سالها می توانست در کنار عواید اقتصادی که نصیب مردم استان نموده وبخش اعظمی از منابع مورد نیاز برای زدودن فقر از چهره مردمانش تامین نماید ،فرمان مدیریت نفت وگاز را در اختیار جوانان تحصیل کرده اش قرار داده و مسیر را برای اشتغال بی منت بیکارانش  فراهم آورد.

 باوجود فریادهای بلند چند ساله جوانان ،نخبگان ورسانه های استان در خصوص این حق کشی آشکار ،همواره مانعی به نام "لابی نمایندگان استان همسایه " و " وزیر منتسب به این استان " بعنوان سدی محکم در برابر تحقق این آرزو والبته حق مسلم مردم استان ایلام ،یعنی استقرار یا ایجاد دفتر مستقل نفت وگاز در استان ایلام قرار گرفته است.

اما روزگذشته به دنبال طرح مستقیم این موضوع از سوی استاندار ایلام از رییس جمهوری در برنامه بهره برداری از واحد الفین پتروشیمی ونامه نگاری های ایشان با دولت، طرح مستمر آن از سوی دیگر نمایندگان استان در مجلس و همراه شدن آن با سماجت وپیگیری های سارا فلاحی  نماینده مردم استان ایلام در مجلس یازدهم ،امیدها برای تحقق این آرزوی چندو چندین ساله مردمان دیار محروم ایلام رنگ تازه ای به خود گرفت .

چرا که روزگذشته استمرار مطالبه گری و سرسختی های فلاحی در طول شش ماهه حضورشان در مجلس شورای اسلامی در خصوص استقرار دفتر نفت وگاز در ایلام  جواب داد و سماجت این بانوی نماینده بعنوان بازوی قوی عملیاتی نمودن این مطالبه مطرح شده از سوی مسئولین استان  توانست سد مستحکم سرسختی ها وتعصبات قومی وزیر کارکشته نفت را شکسته ووی را وادار به تمکین در برابر خواسته به حق مردم استان نماید .

بدون شک تحقق این مطالبه مهم مردم استان ایلام ثمره وحدت بی نظیر بین استاندار ایلام ونمایندگان استان ایلام ونتیجه رایزنی ها واستمرار پیگیری های نماینده عالی دولت در استان  و نهایتا استمرارطرح آن از سوی سارا فلاحی ودیگر همکارانشان درراستای تبدیل به قانون از سوی دستگاه تقنینی کشور است .ضرورت دارد تا نهایی شدن آن، همواره این وحدت بین مسئولین ونمایندگان پابرجا باقی بماند.

از آنجاییکه تبدیل این طرح به قانون واجرایی شدن آن در استان ، مستلزم جلب نظر موافق سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ،موافقت کمیسیون تلفیق و نهایتا موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است ،از اینرو لازم است این وحدت شکل گرفته در بین ارکان مختلف تاثیر گذار از جمله استاندار ونمایندگان استمرار داشته باشد ،چرا که مثلث پیگیری های سلیمانی دشتکی و استفاده از نفوذایشان در سازمان مدیریت ،علی اکبر بسطامی در کمیسیون تلفیق و لابی گری های فلاحی وعلیزاده در مجلس می تواند استقرار دفتر نفت وگاز در ایلام را نهایی نماید.

البته این نکته مهم ر انباید از قلم انداخت که یکی از مهمترین دلایل تمکین وزیر به نماینده سرسخت استان و تسلیم وی در کمیسیون انرژی ،وجود مجلسی کاملا مخالف و غیر همراه با دولت وخصوصا منتقد به مشی مدیریت وزیر نفت است ،وزیر کارکشته نفت به خوبی به این موضوع واقف است که هر وزیری که تحت عنوان استیضاح پایش به صحن علنی مجلس بخورد ،امکان دیدن دوباره صندلی وزارت به یک رویا برایش مبدل خواهد شد.

از اینرو با توجه به تغییر وتحولات مسلم سیاسی در عرصه قدرت ،نمایندگان استان باید به این موضوع واقف باشند که تکمیل این پروسه با وجود این دوگانگی سیاسی وتضاد بین دو قوه مقننه ومجریه بسی سهل تر و دست یافتنی تر از زمانی خواهد بود که قوه مجریه در اختیار همفکرانشان قرار گیرد. بنابراین هر سه نماینده استان تا تحقق این مساله نبایستی از پای نشسته و حداقل تا پایان عمر این دولت سنگ های آخر بنای دفتر نفت وگاز مستقل ایلام را گذاشته و از انتقال این پروسه به دولت بعدی ممانعت به عمل آورند ،چرا که تجربه همراهی نمایندگان با دولت ها حداقل به زیان این پروسه تمام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
007
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
علیزاده که میگه کار من بوده
پاسخ ها
کریس
| Switzerland |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
یواش.
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
بسطامی و دشتکی هم میگن کار ما بوده.
این قبر خالیه که همه روش فاتحه میخوانن .
تا استان این مدیران پوپولیسی ودوربینی داره ایلام رنگ پیشرفت را به خودش نمیبینه.

خدایا هاوار ده دس ای مدیرل بی عرضه هوفل ایلامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار