مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام گفت: از ابتدای سال ۸۵ تا پایان سال گذشته در مجموع ۷۴۴ هزار عدد انواع مین و گلوله‌های جنگی عمل نکرده دوران دفاع مقدس در این استان کشف و منهدم شده است.
کد خبر: ۹۳۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ 10 January 2021

 به گزارش تابناک ایلام؛جوهر نادری اظهار داشت: بروز جنگ‌های متعدد در اقصی نقاط جهان و آثار و بقایای ناشی از کاشت انواع مین‌های جنگی همواره از مشکلات کشورهای درگیر بوده است که ایران نیز به دلیل هجوم دشمن بعثی و بروز جنگ هشت ساله از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: کشورهای مختلف در طول قرن گذشته، هزینه سنگینی را برای پاکسازی میادین مین پرداخت کرده‌اند که در این میان ایران با پاکسازی حدود ۶۲۳ کیلومتر مربع بیشترین سهم را در جهان به خود اختصاص داده و تحقق این امر در شرایطی بدست آمده که از هیچ‌گونه کمک بین‌المللی نیز برخوردار نبوده است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام تاکید کرد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ایران اسلامی در نوار وسیعی به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر طی دوران جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه کشورمان بر اساس برآوردهای سال ۱۳۶۷ به انواع مین آلوده شد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن در استان ایلام، یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در خوزستان، ۷۰۰ هزار هکتار در کرمانشاه، ۱۵۰ هزار هکتار در کردستان و ۱۵۰ هزار هکتار نیز در آذربایجان غربی قرار دارند.

نادری یادآور شد: پس از قبول قطعنامه و آتش بس عملیات پاکسازی تا پایان سال ۷۷ به عهده یگان‌هایی از ارتش و سپاه بود که در دوره دوم از سال ۷۸ تا ۸۱ به وزارت کشور محول شد و در دوره سوم از سال ۸۲ تاکنون این وظیفه به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واگذار شده است.

وی اضافه کرد: استان ایلام نیز به دلیل درگیری مستقیم با دشمن متجاوز بعثی از مناطقی بود که بیشترین ضربه را از نظر وجود میادین مین و گلوله‌های جنگی عمل نکرده داشت که تنها از سال ۸۵ تا پایان سال گذشته در مجموع ۷۴۴ هزار انواع مین و گلوله‌های جنگی در استان کشف شد که از این تعداد ۵۱۳ هزار مین و ۲۳۱ هزار نیز انواع گلوله‌های عمل نکرده بوده است.

مدیرکل دفتر امور امنیتی و انتظامی استانداری ایلام گفت: بیشترین کشفیات مربوط به سال ۹۰ است بطوریکه در این سال ۲۷۰ هزار مین و ۳۱ هزار گلوله عمل نکرده کشف و منهدم شده است./ع

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار