مدیر جهاد کشاورزی کلات مورموری گفت: بخش اعظم کشاورزی شهرستان آبدانان در بخش کلات مورموری واقع شده است واین ویژگی باعث گرایش مردم به این شغل و منبع درآمد آنها کشاورزی می باشد.
کد خبر: ۹۳۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 09 January 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ عابد آذین بخش در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : در سطح کلات مورموری بیش از 25 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد که حدود هزار هکتار آن آبی بوده که از طریق آبیاری تحت فشار و ثقلی تامین آب می شود.

وی اظهار داشت: در سال زراعی جاری بالغ بر ۱۶۰۰۰ هکتار از اراضی این منطقه به زیر کشت محصولات زراعی پاییزه رفته و جهاد کشاورزی در راستای حمایت از این قشر توانسته قریب ۱۲۰۰ تن انواع کودهای فسفاته و اوره و همچنین بیش از ۱۴۰۰ تن بذر گندم از ارقام مختلف تامین و بین کشاورزان توزیع کند.

آذین بخش به ادوات کشاورزی مورد استفاده کشاورزان اشاره و عنوان کرد :نزدیک ۳۵۰ دستگاه انواع تراکتور درتهیه، بستر و امر کاشت این محصولات فعالیت و تامین سوخت می شوند.

وی برگزاری کلاس های آموزشی و توصیه های ترویجی را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت متاسفانه علیرغم توصیه های کارشناسان مبنی بر بیمه محصولات زراعی این منطقه اما به دلیل عدم حمایت مناسب صندوق بیمه، کشاورزان کمتر رغبتی به بیمه کردن محصولات خود نشان می دهند و این باعث شده همه ساله با پدیده خشکسالی و یا از بین رفتن محصول توسط انواع آفتها کشاورزان متضرر گردند.

این مسئول به آفت سوسک قهوه ای که موجب تخریب بیش از ۲۰۰هکتار از زراعت کشت گندم در سال جاری شده اشاره و افزود: توصیه ما به کشاورزان این است که با رعایت تناوب در کاشت و همچنین آیش گذاری و نهایتا مبارزه شیمیایی قبل کاشت محصول زراعی پرباری را به عمل آورند.

در خاتمه آذین بخش به عدم برداشت و بهره برداری از آب عقبه سد کرخه که در چند کیلومتری زمینهای کشاورزی این بخش قرار دارد اشاره و اظهار داشت: علیرغم پیگیریهای متعدد و وعده های مختلف و سالها چشم انتظاری اما این امر مهم محقق نیافته است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت تحقق این امر بیش از ۱۰هزار هکتار از اراضی این منطقه مشروب به آبیاری و زمینه را برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید در منطقه فراهم می نماید./م
بهروز مردانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار