مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش به اعلام جزئیات آموزش و ارزشیابی در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش پرداخت.
کد خبر: ۹۲۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 30 December 2020
 
 
                                                   آخرین تصمیمات درباره آموزش و امتحانات هنرستانی‌ها

به گزارش «تابناک»، مصطفی آذرکیش در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه راهبرد اصلی دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش، ارتقاء و بهبود مستمر کیفیت آموزش است گفت: کیفیت باعث عمق بخشیدن به آموزش می شود.

وی افزود: آموزش های فنی تفاوت هایی با آموزش های نظری دارد. دروس و عناوین دوره فنی و حرفه ای و کاردانش شامل دروس عمومی، دروس شایستگی های غیرفنی، شایستگی های پایه فنی، شایستگی های فنی و دروس آموزش استاندارد مهارت می شود.

آموزش و ارزشیابی دروس با ماهیت غیرکارگاهی

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دروس هنرستانی ها یا ماهیت کارگاهی دارند یا ماهیت غیرکارگاهی گفت: در بخش دروس با ماهیت غیرکارگاهی، دروس عمومی مانند دینی، عربی، زبان، تربیت بدنی و ... را داریم که با شاخه نظری مشترک است و آیین نامه های مربوط به آموزش و ارزشیابی شان شبیه به همدیگر است.

آذرکیش ادامه داد: همچنین دروسی با ماهیت غیرکارگاهی داریم که ریاضی، فیزیک و شیمی از جمله آنهاست و عنوان شایستگی های پایه فنی به آنها اطلاق می شود. شایستگی های غیرفنی نیز شامل دروسی مانند الزامات محیط کار، اخلاق حرفه ای، کارآفرینی، کارگاه نوآوری و ... می شود.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش با بیان اینکه آموزش دروسی که ماهیت غیرکارگاهی دارند تحت هر شرایطی تعطیل نمی شود و در بستر مدرسه تلویزیونی و پیام رسان های مجاز مانند شاد در حال انجام است گفت: ارزشیابی هم متناسب با آموزش ها و بر اساس بخشنامه اخیر مرکز سنجش آموزش انجام می شود.

وی افزود: در بخش دروس با ماهیت غیرکارگاهی یک سری از درس های ما پودمانی هستند. پودمانی ها امتحان و برنامه امتحانی ندارند و هر ۴۵ روز یک فصل از کتاب را آموزش می بینند. هرکتاب پنج فصل دارد و تا آخر سال هنرآموزان پنج مرتبه ارزشیابی می شوند و نمرات وارد سامانه نمرات می شود. بنابراین چیزی به عنوان امتحانات نوبت اول و دوم ندارند.دروس پودمانی با ماهیت غیرکارگاهی تحت هر شرایطی آموزش و ارزشیابی شان در حال انجام است.

آموزش و ارزشیابی دروس با ماهیت کارگاهی

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شایستگی های فنی در شاخه فنی و حرفه ای تحت عنوان دروس کارگاهی شناخته می شود و بچه ها دو روز در هفته از کارگاه ها استفاده می کنند گفت: دروس استاندارد مهارت نیز همان دروس کارگاهی شاخه کاردانش است.

آذرکیش ادامه داد: اگر ستادملی مقابله با کرونا اجازه داده باشد آموزش و ارزشیابی دروس کارگاهی کلا حضوری است. این مورد مستند به مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش است که در بند ۱۰ آن آمده آموزش و ارزشیابی دروس مذکور به صورت تراکمی و حضوری صورت پذیرد. اگر در طول سال هر زمانی پروتکل های بهداشتی اجازه حضور در هنرستان را بدهد اولویت آموزش حضوری دروس کارگاهی در همه پایه ها است.

وی در پاسخ به این که اگر هنرستان هایی موفق به برگزاری حضوری عناوین کارگاهی نشده باشند تکلیف شان چیست؟ عنوان کرد: از ۱۵ شهریور همه استان ها در وضعیت قرمز و تعطیلی مطلق نبودند و هنرستان ها کم و بیش آموزش های حضوری هم داشتند تا اینکه بسیاری از شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین با دو وضعیت روبرو هستیم. اگر در مناطقی اجازه حضور داده شد، آموزش حضوری انجام شده و ارزشیابی هم مطابق با آن انجام می شود. وضعیت دوم هم این است که فرض کنیم هنرستان هایی در یک منطقه با توجه به شرایط، از روز اول هیچ کارگاهی برگزار نکرده باشند که البته اینطور هم نبوده و وضعیت مناطق مختلف بوده است.

آذرکیش افزود: حالا اگر فرض کنیم تا پایان سال اجازه برگزاری حضوری کلاس ها داده نشود و هنرستانها هیچ کارگاهی برگزار نکرده باشد، به یک دوره یک و نیم تا دوماهه نیاز داریم تا بتوانیم کارگاه ها را به صورت تراکمی و حضوری در شرایط بهتری با اجازه ستاد مقابله با کرونا برگزار کنیم.

وی با اشاره به راهنمای مدیریت جریان تربیت و یادگیری دوره متوسطه که بر اساس آن با توجه به اقتضائات، به هنرستان ها اجازه داده شده تا با رعایت پروتکل ها درباره برگزاری دروس کارگاهی و غیرکارگاهی تصمیماتی را اتخاذ و اعلام کنند گفت: یکسری هنرستان های کشاورزی ما مزارع، باغات و دامداری دارند و دارای فضای باز هستند و می توانند آموزش را ادامه دهند و یا یکسری در زمینه صنعت فعال اند و سوله های بزرگی دارند که می توانند با رعایت پروتکل ها آموزش بدهند. اما برخی هنرستان ها فضای کوچکی دارند که در شورای مدرسه با توجه به اقتضائات برنامه ریزی می کنند و اولویت سلامت هنرآموزان و همکاران ما است.

آذرکیش تصریح کرد: به هر روی، چنین تصمیماتی در شرایط اضطرار گرفته شده و آموزش های مهارتی هم از شیوع کرونا متاثر شده اند اما تلاش ما بر این است که همچنان آموزش باکیفیت را استمرار ببخشیم. تقریبا در همه شرایط دروس با ماهیت غیرکارگاهی در حال آموزش هستند. اگر هم در مناطقی آموزش دروس کارگاهی به کلی متوقف باشد هر زمان اجازه داده شود به صورت تراکمی، تجمیعی و حضوری آموزش ها ارائه خواهند شد./ع/ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار