آفت سوسک قهوه‌ای یکی از آفات مزارع گندم و جو است که طی روزهای اخیر در گندم زارهای استان ایلام شیوع بیشتری پیدا کرده و موجب خسارت‌های قابل توجهی به کشاورزان شده است.
کد خبر: ۹۲۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 27 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ گندم و جو از عمده‌ترین محصولات زراعی کشور محسوب می‌شوند و سالانه شاهد تولید هزاران تن گندم و جو توسط کشاورزان استان ایلام هستیم.

طی سال‌های گذشته افزایش آفات بر کاهش برداشت محصولات کشاورزی تاثیرگذار بوده و بی‌شک افزایش این آفات سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی گندم و جو خواهد شد.

آفت سوسک قهوه‌ای یکی از آفات مزارع گندم و جو است که از خوشه گندم تغذیه می‌کند و تخم‌های خود را در عمق ۸ تا ۲۰ سانتی‌متری خاک قرار می‌دهد.

لاروها ابتدا از مواد پوسیده، سپس از ریشه گیاهان هرز و همچنین ریشه بوته‌ی گندم به مرور تغذیه می‌کنند؛ خسارت اصلی سوسک قهوه‌ای به مزارع گندم مربوط به لاروهای آن است.

لارو در سال اول از ریشه گندمیان و گیاهان خانواده غلات تغذیه کرده و در سال دوم به جوانه غلات که تازه جوانه زده است حمله می‌کند؛ متأسفانه طی روزهای اخیر شاهد شیوع این آفت در اراضی مورموری شهرستان آبدانان بوده‌ایم که بی شک خساراتی را به محصولات کشاورزی وارد خواهد آورد.

در اراضی که تناوب کشت را رعایت نمی‌کنند، شیوع دارد

اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، گفت: این آفت عمومی است و در اراضی که تناوب کشت را رعایت نمی‌کنند و هر ساله کشت ممتد گندم و جو را انجام می‌دهند شیوع دارد اما به ‌راحتی کنترل می‌شود و در صورت تنوع کاشت در اراضی( کشت گندم، حبوبات و...) و همچنین شخم عمیق زمستانه، این مشکل مرتفع می‌شود.

وی افزود: این آفت به صورت لکه‌ای در برخی از اراضی مزارع گندم و جو سرابله، دره‌شهر، ایوان، آبدانان و... مشاهده شده است.

یکی از آفت‌های مزارع گندم و جو است

پیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: سوسک قهوه‌ای یکی از آفت‌های مزارع گندم و جو است و در استان‌های هم‌جوار نیز خساراتی را به مزارع کشاورزی وارد کردند.

وی افزود: این آفات در سال‌های گذشته نیز در برخی از مزارع گندم و جو مناطق مختلف استان و سایر مناطق کشور نیز مشاهده شده است. 

این مسوول با بیان اینکه لاروها در مرحله جوانه زدن شروع به تغذیه می‌کند و با توجه به این‌ که کشت‌های کشاورزان هم ‌اکنون در مرحله جوانه زنی قرار دارند، گفت: سوسک‌های قهوه‌ای در این مرحله از جوانه زنی بین ده تا دوازده درصد در هر هکتار می‌توانند به محصولات کشاورزی خسارت وارد کنند و مراحل رشد این آفت به سه دوره شفیره، لارو، سوسک قهوه‌ای تقسیم می‌شود.

پیری با اشاره به این‌که آفت سوسک قهوه‌ای در سال اول در قسمت 30 سانتی‌متری ریشه گیاه قرار دارد و از ریشه آن تغذیه می‌کند، افزود: در سال بعد این حشره به قسمت بالای خاک آمده و هنگام جوانه زدن غلات با تغذیه از جوانه سبب خشکیدگی محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: مشکل مذکور فقط تنها مختص شهرستان آبدانان و بخش مورموری نیست و در سایر مناطق استان نیز طی سال‌های گذشته شاهد بروز چنین مشکلی بوده‌ایم و به دو روش شیمیایی و غیر شیمیایی با این آفت می‌توان مبارزه کرد.

روش های غیر شیمیایی مبارزه با آفت

وی در ابتدا با اشاره به روش‌های غیر شیمیایی مبارزه با آفت مذکور عدم رعایت تناوب کشت را یکی از اساسی‌ترین دلیل شیوع این آفت در مزارع گندم و جو عنوان کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند به جای کشت هرساله غلات کشت حبوبات را نیز در نظر بگیرند و شخم پس از برداشت نیز تا حدی برای از بین رفتن این آفت تاثیرگذار خواهد بود زیرا با کشت زمین پس از برداشت لاروهای موجود در زیر خاک بالا آمده و توسط پرندگان مورد تغذیه قرار می‌گیرند.

این مسوول همچنین به شخم عمیق زمین در فصل سرما اشاره کرد و گفت: این نوع شخم نیز می‌تواند به نابودی لاروهای داخلی خاک منجر شود.

روش شیمیایی مبارزه با آفت سوسک قهوه‌ای

وی با بیان اینکه روش‌های غیر شیمیایی هیچ هزینه‌ای را برای کشاورزان به دنبال ندارد اما روش‌های شیمیایی هزینه بر است، افزود: سم‌پاشی و کود دهی روش شیمیایی است و کشاورزان می‌توانند جهت از بین بردن این آفت مورد استفاده قرار دهند و روش شیمیایی کود دهی باید همزمان با کشت محصول و بذرپاشی صورت گیرد.

پیری در پایان گفت: شخم بعد از برداشت، شخم عمیق قبل از برداشت، تناوب زراعی و آیش( کشت زمین به صورت یک سال در میان) از بهترین روش‌هایی است که کشاورزان بدون صرف هزینه می‌توانند جهت جلوگیری از آفت غلات مورد استفاده قرار دهند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار