معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام؛
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: احیا، توسعه و غنی سازی اراضی جنگلی بلوط استان که از خشکسالی ها و آفات آسیب دیده اند به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۹۲۶۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵ 25 December 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛حجت اله فتحی اظهار داشت: برای مبارزه با زوال و خشکیدگی درختان بلوط باید برنامه های مدونی همراه با تخصیص اعتبار اجرا شود که در استان ایلام با وجود کمبودهای اعتباری اما اقدامات موثر و پیشگیرانه ای انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات صورت گرفته در استان از محل منابع داخلی انجام شده است، یادآور شد: از همان ابتدای شناسایی کانون های خشکیده بلوط اقدامات مختلف بیولوژیکی و تنش رطوبتی کوتاه مدت تا بلندمدتی در استان انجام گرفت و این روند همچنان تا پایان کامل خشکیدگی درختان بلوط در استان ادامه دارد.

وی گفت: شاخه زنی و قطع بافت های آسیب دیده ناشی از خشکیدگی یا بیماری های دیگری چون مخور و لورانتوس، خروج بافت های آسیب دیده از جنگل و معدوم سازی آنها، اقدام های پرورشی چون تولید نهال و بذرکاری و ایجاد سامانه های سطوح آبگیر باران از جمله فعالیت های مربوط به احیای درختان بلوط در استان ایلام است.

فتحی اظهار داشت: همچنین در کنار فعالیت های عملیاتی، تدوین پایان نامه های دانشجویی و طرح های مطالعاتی دانشگاهی در خصوص وضعیت درختان بلوط توسط مراکز پژوهشی و دانشگاهی در حال انجام است.

وی افزود: از مهمترین اقدامات مبارزه با زوال درختان بلوط به حفاظت از درختان سالم، آموزش، ترویج، تولید نهال و کشت در مناطق جنگلی و بذرگیری از پایه های مقاوم به خشکیدگی می توان اشاره کرد.

وی یادآور شد: برای ریشه کنی این مشکل در ناحیه رویشی زاگرس باید یک مرکز جامع پایش خشکیدگی تشکیل شود تا از طریق این مرکز هماهنگی در تبادل موضوعاتی چون پژوهش و تحقیقات دانشگاهی و علمی، پیگیری برای جذب اعتبارات، انجام فعالیت های عملیاتی موثر و دیگر موارد مفید در خصوص وضعیت درختان بلوط در استان های واقع در ناحیه رویشی زاگرس تسریع یابد./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار