نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی ؛
نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از روستاهای استان نیازمند بازنگری در طرح هادی روستایی برای حذف مشاغل مزاحم و آلاینده هستند.
کد خبر: ۹۲۶۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 25 December 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛سارا فلاحی اظهار داشت: طی سال های اخیر مهاجرت از شهر به روستا معکوس شده و بازگشت به روستا افزایش یافته است و برنامه های جامع روستایی باید هدفمندتر و آینده نگرانه تدوین و اجرایی شوند.

وی افزود: روستاها به سمت تولید بیشتر در حال حرکت هستند،  بنابراین باید رفاه و آسایش آنها بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

فلاحی یاداور شد: با بازنگری طرح هادی در روستاها فضای بیشتری برای فعالیت و اقدامات روستایی به این مناطق الحاق می شود.

نماینده مردم شهرسنان های ایلام، ایوان، سیروان، چرداول، ملکشاهی و مهران گفت: در بازنگری طرح های هادی روستایی باید موقعیت زمین های  کشاورزی از اراضی طبیعی به عنوان میراث معنوی و طبیعی همه نسل ها در نظر گرفته و تفکیک شود. 

وی تاکید کرد: باید تضاد بین منافع مردم روستا با اراضی ملی و طبیعی با عقلانیت حل و فصل و مرز بین این زمین های کشاورزی و طبیعی به خوبی مشخص شود.

وی اظهار داشت: یکی از اتفاق های نامیمون در گذشته حجم گسترده مهاجرت مردم از روستا به شهر در طول دوران بوده است که این رویه در درازمدت روستاها را با مشکل جمعیتی و فعالیت انسانی مواجه ساخته است.

فلاحی افزود: باید زیرساخت ها و استراتژی هایی برای رفع این چالش تعریف شود چرا که اجرای طرح های زیرساختی بدون تعریف افق و راهبرد طولانی مدت آن زیرساخت ها را  دچار مشکل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته برای نسل های آینده و برنامه های دراز مدت خود طرح و افق مشخص دارند، گفت: در اینجا نیز باید به برنامه ریزی عقلانی و منطقی بدون در نظر گرفتن هیچ گرایش حزبی و سیاسی مبادرت کنیم تا استان به سمت توسعه پایدار گام بردارد.

فرماندار سیروان نیز گفت: حدود ۸۲ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند در حالیکه میانگین جمعیت روستایی در کشور حدود ۳۶ درصد است.

جواد رحیمی مقدم افزود: جمعیت بالای روستانشینی در این شهرستان، نشان می دهد شرایط اشتغال و زندگی در روستاها فراهم بوده و این یک مزیت بسیار بزرگ است.

فرماندار سیروان با اشاره به روند رو به رشد مهاجرت معکوس به روستاهای این شهرستان، یادآور شد: باید ظرفیت لازم در روستاها برای پذیرش حجم بالایی از مهاجران ایجاد شود.

رحیمی مقدم افزود: اگر برای این موضوع چاره ای اندیشیده نشود در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: باید زیرساخت های لازم در روستاها در بخش های مختلف راه، آب، برق و گاز و دیگر بخش ها با هدف پذیرش مهاجرت معکوس فراهم شود./ع

 

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار