سهمیه آرد یارانه‌ای در سایه بی‌توجهی و ناهماهنگی ارگان‌های مربوطه به قیمت ناچیز به نانوایی‌ها می‌رسد و بدون آن که وارد عرصه پخت نان و توزیع در بین مردم شود به شکل آزاد به دلالال فروخته شده و در نهایت وارد مسیر قاچاق می‌شود.
کد خبر: ۹۲۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵ 19 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ قاچاق آرد این روزها روند رو به گسترشی را پیدا کرده و توزیع ناعادلانه آن فرصت را برای افرادی که قصد سو استفاده از آن را دارند، فراهم کرده است.

این روزها بالا بودن قیمت گندم در کشورهای همسایه، باعث شده قاچاق آرد برای سودجویان از جذابیت بیشتری برخوردار باشد و ناعدالتی در توزیع آرد یارانه‌ای در ایلام و شهرستان‌ها یکی از دغدغه‌های مهم و به حق بسیاری از نانوایی داران است.

به ناچار آرد را به صورت آزاد خریداری می‌کنم

امیر مرادنجاتی یکی از صاحبان نانوایی در شهر آسمان‌آباد از توابع شهرستان چرداول گفت: سهمیه آردم روزانه ۸ کیسه است و روزی ۱۴ کیسه پخت می‌کنم که با توجه به درخواست مردم مجبورم آرد را به صورت آزاد بخرم که اصلا برای بنده به صرفه نیست و هر کیسه آرد آزاد 50 هزار تومان گران‌تر بوده و با توجه به گران بودن خمیر مایه اصلا به صرفه نیست. 

وی افزود: چندی پیش آرد را به صورت آزاد خریدم و 1 میلیون و 500 هزار تومان جریمه شدم؛ با وجود آن که آرد را آزاد می‌خرم اما به قیمت دولتی نان دست مردم می‌دهم؛ از یک طرف دیگر اگر نان پخت نکنم باز جریمه می‌شوم.

این نانوای ایلامی ادامه داد: سهمیه آرد شهرستان همجوار نسبت به جمیعت آن هزار کیسه اضافه‌تر است که به صورت آزاد به استان لرستان( کوهدشت)قاچاق می‌شود که همین سهمیه اضافه‌تر و توزیع ناعادلانه آرد شرایط را برای قاچاق فراهم می‌کند.

مرادنجاتی گفت: آسمان‌آباد 360 کیسه آرد سهمیه عشایر دارد که عشایر کوچ رو در آسمان‌آباد کمتر از 20 خانوار بوده و خود عشایر آرد را به صورت آزاد می‌فروشند و برای تهیه نان به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: رییس اتحادیه متصدی دو تا نانوایی در شهر سرابله است و بیشترین سهمیه را دریافت می‌کند و همچنین یکی از فروشندگان آرد نیز کار قاچاق را انجام می‌دهد، سهمیه شهر سرابله نسبت به جمیعتش 1200 کیسه اضافه دارد که تمامی این‌ آردها قاچاق می‌شود و به استان لرستان ارسال می‌شود.

مرادنجاتی بیان کرد: مسوولین مربوطه هیچ تصمیمی برای باز توزیع آرد که از سال 89 تا الان بدون تغییر مانده است، ندارند و اهمیتی به موضوع آرد و نان نمی‌دهند؛ اگر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی که از قاچاق آرد در شهرستان مطلع هستند برخورد قانونی با متخلفین انجام دهند مشکلات مرتفع می‌شود.

اگر اعتراض کنیم نانوایی‌هایمان را پلمب می‌کنند

یاری‌نژاد یکی دیگر از نانوایی داران مطرح کرد: ما نانوایی داران خواهان توزیع عادلانه آرد هستیم؛ حرف‌های ما به جایی نمی‌رسد اگر هم اعتراضی کنیم می‌آیند و نانوایی‌هایمان را پلمب می‌کنند!

وی افزود: به بسیاری از شهرستان‌ها بدون دلیل خاصی آرد سهمیه‌ای بیشتری تعلق می‌گیرد؛ این از مهم‌ترین مسائل، موضوعات و دغدغه‌های ما است، مسوولین ذی‌ربط باید جوابگو باشند.

فعالیت 234 نانوایی در سطح استان ایلام

صادق پژوهان رییس اتحادیه صنف نانوایان ایلام نیز گفت: در حال حاضر ۲۳۴ نانوایی فعال در سطح استان وجود دارد و با نانوایی‌های متخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در صورت تخلف یک نانوایی در سطح شهرستان، سهمیه آرد آن نانوایی متخلف به دیگر نانوایی‌ها که سهمیه کمتری دارند، داده می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف نانوایی‌های ایلام خاطر نشان کرد: در خصوص قاچاق آرد چندین جلسه کارگروه تشکیل شده و مهم‌ترین مشکل کنونی نانوایی‌ها عدم رعایت ساعات کاری است و تاکنون قاچاق آرد یا توزیع ناعادلانه آرد در شهرستان چرداول مشاهده نشده است!

وجود 17 نانوایی فعال در آسمان‌آباد

کامران سلیمانی مدیرکل غله ایلام نیز گفت: در شهر آسمان‌آباد با جمعیت ۱۷ هزار نفر بر اساس سرشماری، ۱۷ نانوایی فعال با سهمیه ۱۴ تن فعالیت می‌کنند که میانگین مصرف و سرانه هر نفر حدود ۱۸ گرم برآورد شده است. 

وی افزود: مقدار آرد توزیعی یارانه‌ای در شهرستان چرداول ماهانه بالغ بر ۶۶۵ تن بوده که به ازای هر نفر در شهرستان با جمعیت ۵۷۳۸۱ نفر میانگین مصرف ۱۱/۶ کیلوگرم است که در مقایسه با میانگین مصرف کشور ۶/۲ کیلوگرم به ازای هر نفر حدود ۵/۴ کیلوگرم مازاد مصرف مشاهده می‌شود.

مدیرکل غله ایلام تصریح کرد: اگر میزان مصرف شده آرد یارانه‌ای بخش مذکور را بر تعداد واحدها  تقسیم کنیم میانگین سهمیه هر واحد در هر ماه ۱۶۷ کیسه است و با توجه به مازاد آرد توزیعی و بالا بردن سهمیه، روشن است امکان افزایش سهمیه آرد یارانه‌ای وجود ندارد.

وی گفت: کنترل وضعیت پخت و عملکرد واحدهای نانوایی در شهرستان بر عهده اعضای کارگروه تسهیل و فرماندار است که صلاحیت سهمیه واحدها و رسیدگی به سایر تخلفات واحدها را بر عهده دارند.

قاچاق آرد را تکذیب می‌کنم، توزیع آرد عادلانه است!

نورالدین حسینی رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان چرداول نیز گفت: پدیده قاچاق آرد در شهرستان چرداول را تکذیب می‌کنم چرا که ما هیچ موردی در این خصوص مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: واقعیت قاچاق آرد و توزیع ناعادلانه در حوزه نانوایی‌ها و خبازی‌ها خیلی کم اتفاق می‌افتد و ما به صورت مداوم نظارت جدی بر نانوایی‌ها در سطح کل شهرستان داریم. 

رئیس صنعت، معدن و تجارت چرداول تصریح کرد: احتمال تخلف در حوزه آرد عشایری وجود دارد که وظیفه پیگیری این موضوع بر عهده ما نبوده و نیست.

وی تاکید کرد: از مردم عزیز می‌خواهیم در صورت مشاهده هر گونه تخلف در حوزه قاچاق آرد و یا توزیع ناعادلانه در حوزه نانوایی‌ها با ارائه مدارک موجود به اداره صمت چرداول مراجعه کنند. 

حال باید پرسید جریان این پاسکاری‌ها و قوانین و بندهای جریان ساز تا کی ادامه دارد؟! آیا سهمیه‌های بیشتری که به دور از عدالت به دیگر نانوایی‌ها داده می‌شود و به صورت پنهان قاچاق می‌شود از دید این مسوولین واقعا پنهان است یا می‌بینند و حرفی ندارند؟!/ح

 

فارس

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار