اگر به دنبال برنامه غذایی مناسب برای قلب تان هستید رژیم مدیترانه ای انتخاب خوبی است. رژیم مدیترانه ای شامل مبانی تغذیه سالم می شود. بیشتر برنامه های غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، غلات کامل و مقدار محدود چربی سالم هستند.
کد خبر: ۹۲۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳ 17 December 2020
تابناک ایلام :: دکتر نیما قلی زاده متخصص قلب وعروق بیمارستان امام رضا (ع) ایوان تغذیه مناسب برای سلامت قلب را اینگونه توصیه نموده اند ؛
اگر به دنبال برنامه غذایی مناسب برای قلب تان هستید رژیم مدیترانه ای انتخاب خوبی است. رژیم مدیترانه ای شامل مبانی تغذیه سالم می شود. بیشتر برنامه های غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، غلات کامل و مقدار محدود چربی سالم هستند.
 
 
 مزایای رژیم مدیترانه ای:
تحقیقات نشان داده رژیم مدیترانه ای سنتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این برنامه غذایی باعث کاهش کلسترول بد یعنی LDL می شود. تحقیقات نشان داده اند که دنبال کردن یک برنامه غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر مرگ و میر بر اثر مشکلات قلبی عروقی همراه است. رژیم مدیترانه ای همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان، پارکینسون و آلزایمر همراه است. خانم هایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون اکسترا ویرجین و آجیل استفاده می کنند، کمتر در خطر سرطان سینه قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان به بیماران خود توصیه می کنند از رژیم مدیترانه ای استفاده کنند تا از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن پیشگیری کنند. 
 
رژیم مدیترانه ای روی این موارد تاکید دارد:
 خوردن غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها. جایگزینی کره با روغن های سالمی مانند روغن زیتون و روغن کانولا. استفاده از گیاهان و ادویه جات برای طعم دار کردن غذاها به جای نمک. محدود کردن مصرف گوشت قرمز به تنها چند مرتبه در ماه. خوردن ماهی و گوشت مرغ، حداقل دوبار در هفته. خوردن وعده ها به همراه خانواده و دوستان،مقدار زیادی ورزش. میزان مصرف میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و غلات رژیم مدیترانه ای به صورت سنتی شامل میوه، سبزیجات، پاستا و برنج می شود.
 
آجیل ها بخش دیگری از یک برنامه سالم مدیترانه ای هستند. آجیل ها سرشار از چربی هستند، اما بیشتر این چربی ها از نوع اشباع شده نیستند. از آنجا که آجیل ها سرشار از کالری هستند، نباید در مقادیر زیاد استفاده شوند ( به صورت کلی بیشتر از یک مشت در روز نباید مصرف شود). از مصرف آجیل های بسیار نمک زده شده یا عسلی شده نیز بپرهیزید. میزان مصرف چربی های سالم تمرکز رژیم مدیترانه ای روی محدود کردن مصرف چربی نیست، بلکه می خواهد یک فرد هوشمندانه نوع چربی مورد استفاده اش را انتخاب کند.
 
رژیم مدیترانه ای از روغن های اشباع شده و هیدروژنه پرهیز می کند که هر دو با بیماری های قلبی در ارتباط هستند. رژیم مدیترانه ای روغن زیتون را به عنوان منبع اصلی چربی می داند. روغن زیتون حاوی چربی های غیر اشباع است – نوعی از چربی که وقتی جایگزین روغن های اشباع می شود می تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند.  چربی های اشباع نشده و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده مانند روغن کانولا یا برخی آجیل ها، حاوی اسید لینولنیک مفید هستند ( یک نوع اسید چرب امگا ۳ ). اسید چرب های امگا ۳ میزان تری گلیسیرید و لخته شدن خون را کاهش می دهند.
 
با کاهش خطر حملات قلبی ناگهانی در ارتباط هستند، سلامت سلول های خونی تان را بهبود می بخشند و به کنترل فشار خون کمک می کنند. ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و ماهی تن آلباکور منابعی غنی از اسید چرب های امگا ۳ هستند. رژیم مدیترانه ای روشی خوش طعم و سالم برای غذا خوردن است. بسیاری از افرادی که به این سبک از غذا خوردن روی آورده اند، دیگر هیچ روش دیگری را دوست ندارند امتحان کنند. 
 
برای شروع یک رژیم مدیترانه ای:
 
 زیاد میوه و سبزیجات میل کنید،غلات کامل مصرف کنید: بیشتر وعده هایتان را باید مقدار زیادی از غذاهای مختلف گیاهی در بر بگیرد. روزی ۷ تا ۱۰ وعده میوه و سبزیجات میل کنید. به جای نان ها و غلات تصفیه شده از نوع کامل و دارای سبوس استفاده کنید.
 
 آجیل میل کنید: بادام، کاشو، پسته و گردو را کنار دستتان نگه دارید تا به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار دهید. اگر از کره بادام زمینی استفاده می کنید به جای انواعی که به آنها روغن های هیدروژنه اضافه شده است، نوع طبیعی آن را انتخاب کنید.
 
 از مصرف کره صرف نظر کنید: به جای کره یا مارگارین، روغن زیتون یا کانولا که سالم هستند را امتحان کنید. در پخت و پز و یا حتی مالیدن روی نان از این نوع روغن ها استفاده کنید. 
 
 به غذایتان ادویه بزنید:گیاهان و ادویه جات، غذاها را خوش طعم می کنند و سرشار از مواد مفید برای بدن هستند. به جای نمک، به غذاهای خود از این ادویه ها و گیاهان بزنید. 
 
 ماهی مصرف کنید: یک یا دوبار در هفته ماهی میل کنید. ماهی تن، سالمون، قزل آلا، ساردین و خال مخالی انتخاب های سالمی هستند. ماهی کبابی طعمی عالی دارد و زیاد هم تمیز کاری نمی خواهد. از خوردن ماهی سرخ شده بپرهیزید، مگر اینکه در مقداری روغن کانولا سرخ شده باشد. 
 مصرف گوشت قرمز را محدود کنید: ماهی و گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز کنید. اگر گوشت قرمز می خورید مطمئن شوید کم چرب باشد و میزان وعده نیز بالا نباشد. همچنین از سوسیس و کالباس و دیگر گوشت های پرچرب پرهیز کنید. 
 
 لبنیات کم چرب انتخاب کنید:لبنیات پرچرب را محدود کنید. به جای این موارد از لبنیات نیم چرب یا کم چرب استفاده کنید.  
 
اگر دچار بیماری های قلبی هستید و یا می خواهید از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنید، این رژیم می تواند تاثیر مثبتی در اصلاح تغذیه و سلامت قلب شما داشته باشد. کافی است موارد گفته شده را در رژیم غذایی تان رعایت کنید، در این صورت هم به سلامتی تان کمک کرده اید و هم اینکه با حذف غذاهای چرب و پر کالری و افزایش میوه و سبزیجات، با خطر اضافه وزن مبارزه کرده اید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار