دریافت کود دولتی توسط برخی از سودجویان و فروش آن در بازار آزاد سبب شده تا این حوزه به یک منبع درآمد برای آنان تبدیل شود؛ این امر خود سبب افزایش قیمت کودهای شیمیایی می‌شود که داد کشاورزان را درآورده است.
کد خبر: ۹۲۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ 16 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ تولید و فروش محصولات کشاورزی به عنوان منبع درآمد بسیاری از ساکنین روستاها و کشاورزان محسوب می‌شود و استان ایلام نیز با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی پتانسیل بالایی جهت کشت انواع محصولات کشاورزی دارد و سالانه محصولات کشاورزی زیادی از جمله گندم، جو، ذرت و... در این استان تولید و وارد بازار مصرف می‌شود.

کودهای شیمیایی یکی از ابزارهایی برای نیل به حداکثر تولید، در واحد سطح است و استفاده از آن‌ها برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت کودهای شیمیایی در بازار بوده‌ایم که این امر مشکلات فراوانی را برای کشاورزان در پی داشته است.

فروش کودهای شیمیایی در بازار آزاد با چند برابر قیمت اصلی!

فاضلی یکی از کشاورزان دهلرانی گفت: فروش کودهای شیمیایی در بازار آزاد با قیمت‌هایی چند برابر قیمت‌های اصلی به یک مشکل برای کشاورزان دهلرانی تبدیل شده است.

وی افزود: بی‌شک این افزایش قیمت بر روی قیمت محصولات کشاورزی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

عدم نظارت مناسب

بصیری یکی از کشاورزان صالح‌آباد نیز گفت: عدم نظارت توسط نهادهای ذی‌ربط سبب شده کودهای شیمیایی به افرادی که هیچ محصول کشاورزی کشت نکرده‌اند، تحویل داده شود.

وی افزود: این عدم نظارت سبب شده کود دریافتی توسط این افراد در بازار آزاد به قیمت‌هایی چندین برابر قیمت دریافتی فروخته شود.

ارائه سند زمین جهت دریافت کود!

بر اساس گفته‌ی کشاورزان ارائه سند زمین یکی از اساسی‌ترین شرایط جهت دریافت این کودها است این درحالی‌ست که برخی کشاورزان از سند اراضی تنها برای دریافت کودها استفاده می‌کنند و هیچ‌گونه کشتی در اراضی انجام نمی‌دهند.

از سوی دیگر کشاورزانی هستند که به دلیل نداشتن سند از دریافت این کودها محرومند در حالی که کشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند.

ضروری است نهادهای ذی‌ربط نظارت بیشتری جهت واگذاری این کودها به کشاورزان داشته باشند زیرا بی‌شک افزایش قیمت این کودها در بازار آزاد و خرید آن توسط کشاورزان با قیمت‌های بالا تاثیرات مستقیمی بر روی افزایش قیمت محصولات کشاورزی خواهد داشت.

توزیع کود بر اساس حواله صادر شده از سوی جهاد کشاورزی

شهرزاد ساغرچی مدیر روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام گفت: این شرکت کودهای کشاورزی را در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌دهد و هیچ نقشی در توزیع کودها بین کشاورزان ندارد.

وی افزود: کارگزار با حواله‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد اقدام به توزیع کود بین کشاورزان می‌کند.

عدم تحویل سهمیه کود به صورت یکجا

محمدعلی اقدسی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: توزیع کودهای شیمیایی توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی انجام می‌شود و بر اساس قرارداد کشت که توسط کشاورزان بسته می‌شود و بذری که تحویل می‌گیرند در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

وی با بیان این‌که برخی کودها قبل از کاشت محصول در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرند افزود: تمامی سهمیه کشاورزان به‌صورت یکجا در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و به صورت مرحله به مرحله و پس از نظارت کارشناسان این سازمان از اراضی مذکور در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: ممکن است برخی از افراد در ابتدا اقدام به انعقاد قرارداد کشت کنند اما پس از دریافت کود آن را در بازار آزاد به فروش برسانند اما با توجه به نظارت کارشناسان در مراحل کشت جهت تخصیص کود بی‌شک این افراد از دریافت مراحل دیگر کود محروم خواهند شد./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار