بررسی وضیعت ارایه آمارها وگزارشات از سوی مسئولین دستگاههای مرتبط و ستاد کرونا نشان دهنده شکل گیری حس پیروزی در جنگ با کروناست ،آسیبی که می تواند با توجه به در پیش بودن شب یلدا و فصل زمستان یادآور تکرار اتفاقات تلخ تاریخی همچون جنگ احد باشد.
کد خبر: ۹۲۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ 13 December 2020

تابناک ایلام::استان ایلام پاییز پر التهابی را از حیث شیوع ویروس کرونا ومرگ ومیرهای ناشی از آن پشت سر گذاشت ،فصلی سرشار از نگرانی ،دلهره و اضطرابی که ریز نقش میکرونی بر مردم تحمیل و تمامی ابعاد زندگی آنان را تحت شعاع خود قرار داد .

حال با تصمیم اعمال دوهفته ای محدودیت های اجتماعی در سراسر کشور و با همکاری خوب مردم  واصناف شاهد فروکش کردن سرعت اپیدمی کرونا در استان هستیم ،هرچند این محدودیت ها نتوانسته است از میزان مرگ ومیر بیماران بستری شده در مراکز درمانی بکاهد ،اما آمارها گویای کاهش چشمگیر مبتلایان به کروناست .

با تمامی این اوصاف همچنان معتقدم با توجه ویژگی های خاص ویروس کرونا و دوره مشخص درمان ونقاهت این بیماری ویروسی، اعمال محدودیت های دو هفته ای نمی تواند تاثیر فوری خود بر روند اپیدمی برجای بگذارد و باید ارزیابی دقیق نتیجه محدودیت ها را به هفته های بعد موکول نماییم . 

البته نباید از این نکته مهم نیز غافل شد که بیشترین درگیری ویروس کرونا متوجه افرادییست که بدلیل وضعیت مالی و اقتصادی و در تقابل نان وجان ،ناگزیر به انتخاب مسیری برای تامین نان هستند ،مسیری که قطعا مخاطراتی را برای جان آنان به همراه خواهد داشت .حال با افزایش هزینه تست کرونا و عدم توان مالی این قشر برای حضور در مراکز درمانی وتست دهی ،کاهش آمار مبتلایان کرونا در کشور نمی تواند با این موضوع بی ارتباط باشد.

حال اگر با عینک حوشبینی به قضیه نگاه کنیم و بپذیریم که محدودیت های دوهفته ای وتعطیلی صنوف تاثیر خود را بر روند اپیدمی بر جای گذاشته است،همین کاهش محسوس آمار مبتلایان وتاثیر روانی ناشی از آن بر مردم به عادی سازی وضعیت منجر خواهد شد ،همان وضعیتی که زمینه ساز پیک های بعدی این اپیدمی در کشور شد .

از اینرو هم مسئولین ستاد کرونا وهم فعالین رسانه ای باید تمام تلاش خود رابر حفظ وضعیت موجود وپیشگیری از شکل گیری حس عادی شدن شرایط در بین مردم بکار ببندند.

بررسی وضیعت ارایه آمارها وگزارشات از سوی مسئولین دستگاههای مرتبط و ستاد کرونا نشان دهنده شکل گیری حس پیروزی در جنگ با کروناست ،آسیبی که می تواند با توجه به در پیش بودن شب یلدا و فصل زمستان یادآور تکرار اتفاقات تلخ تاریخی همچون جنگ احد باشد .

نگرانی ما از این بابت است که این حس پیروزی و عادی شدن شرایط در مردم ،آنان را از پاتک کرونا غافل نماید ،غفلتی که می تواند یک شکست بزرگ در میدان نبرد با این ویروس را به جبهه خودی تحمیل نماید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار