یک کارشناس تغذیه تشریح کرد:
یک کارشناس تغذیه گفت: در شرایط کرونایی علاوه بر اینکه باید برای افزایش سیستم ایمنی بدن سه وعده اصلی و دو یا سه میان وعده در روز مصرف شود باید روزانه از منابع ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها ، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه گندم، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌های در دسترس استفاده کرد.
کد خبر: ۹۲۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 12 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ فتانه کاوری‌زاده با بیان اینکه رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد، اظهار کرد: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع به معنای مصرف انواع مختلف مواد غذایی است که شامل شش گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فراورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ، و حبوبات و مغز دانه‌ها می شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان با بیان اینکه تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی می‌تواند به پشگیری از ابتلای بیماری کمک کند، تصریح کرد: در این شرایط به منظور افزایش سطح ایمنی بدن باید روزانه از منابع ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها ، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه گندم، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌های در دسترس استفاده کرد.

کاوری‌زاده گفت: با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C است می‌توان به صورت روزانه همراه با غذا میل شود. همچنین در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C است، استفاده کرد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان تصریح کرد: با توجه به نقش ویتامین A وE در تقویت سیستم ایمنی بدن، نیاز است روزانه از منابع غذایی این دو ویتامین که در محصولاتی مانند هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو، جگر، قلوه، زرده تخم مرغ، شیر و کره است، استفاده کنیم.

کاوری‌زاده تاکید کرد: باید از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و انواع سوسیس و کالباس، غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری کنید.

این کارشناس تغذیه با اشاره به گروه منابع غذایی حاوی ویتامین D ، تصریح کرد: ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند، البته با توجه به کمبود این ویتامین در جمعیت ایران، توصیه می‌شود مکمل آن را با تجویز پزشک دریافت شود.

کاوری‌زاده با اشاره به اینکه جهت تقویت سیستم ایمنی بدن باید روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی، میوه‌های تازه و خشک، انواع مغزها و حبوبات استفاده کرد، تاکید کرد: روزانه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها و زرده تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات مانند نخود و لوبیا، عدس باقلا و لپه و مغزها مثل پسته، گردو، فندق، بادام و بادام زمینی جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن میل شود.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: مصرف 6 تا 8 لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن و دفع سموم کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه از خوردن غذاهایی پخته نشده مثل تخم مرغ عسلی و کباب‌هایی که مغز پخت نشده است، خودداری شود، گفت: استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان گفت: در صورتی که علائم سرماخوردگی باید از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کرد و تا جایی که ممکن است از مصرف غذا در بیرون از منزل اجتناب شود چون غذاهای بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده باشد و همچنین نمک و چربی مصرف شده سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

کاوری زاده توصیه کرد: جهت افزایش سیستم ایمنی بدن سه وعده اصلی و دو یا سه میان وعده در روز مصرف شود، البته باید توجه داشت در شرایطی که فعالیت فیزیکی محدود شده مقدار غذای خورده شده نیز باید به نسبت کاهش یابد تا از ایجاد اضافه وزن و چاقی پیشگیری شود./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار