امروز در فضای مجازی و گروههای تخصصی رسانه ای استان ،خبر واکنش دستگاه امنیتی و قضایی را به فضای ایجاد شده از سوی قلم های بی شناسنامه وهم آلود مجازی استان را شنیدیم . همواره براین باوریم که حساب رسانه های شناسنامه دار واهل قلم فرهیخته و با اصالت استان که همواره بر مدار حقیقت و در دالان قانون و اخلاق محوری ،مسیر مطالبات عمومی را پی گرفته وکاستی های متعدد مورد خواست مردم را به بوته نقد می کشانند از افراد رسانه نمای فاقد شناسنامه جداست .
کد خبر: ۹۲۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷ 09 December 2020

تابناک ایلام::پس از یک هفته التهاب رسانه ای و مجازی ناشی از زنده شدن یک نوزاد 45روزه آبدانانی در استان و انتشار مطالب ومستنداتی از سوی برخی کانالهای تلگرامی و درز آن در رسانه های معاند ومغرض که به  دهن کجی به سیستم بهداشت ودرمان کشور منجر  ودر گرماگرم مبارزه با ویروس کرونا ،خدمات این قشر زحمتکش تحت شعاع این رویداد قرار گرفت ،برخی از رسانه ها وکانال های تلگرامی استان تحت پیگرد قرار گرفتند.

 معتقدیم که رسانه ها براساس رسالت واقعی خود بعنوان نمایندگان افکارعمومی و زبان گویای مردمی که بدلیل عدم دسترسی به مسئولین توان مطالبه حقوق خود را ندارند ،باید با ورود منطقی واصولی و درچارچوب های اخلاق حرفه ای رسانه ای  به موضوع ،مسئولین را وادار به پاسخگویی نمایند . در ماده 3فصل سوم قانون مطبوعات به این رسالت رسانه ها به صورت شفاف تصریح شده است .

اما با این حال بررسی شیوه رفتار برخی فعالین رسانه ای در مواجهه با اتفاقات ،رویدادها و همچنین بحران های اجتماعی و تاثیر پذیری قلم ها از تعصبات ،حب و بغض ،انتقام جویی و گاها نیز منفعت طلبی جریانی ،قومی ودر پاره ای موارد رسوخ ملاحظات مالی واقتصادی به این حوزه ،نقش بستن مطالبی را بر صفحه برخی رسانه ها شاهدیم که با رسالت واقعی آنان فاصله محسوسی دارد.

البته معدود رفتارهای هیجانی متاثر از موارد یاد شده هرگز نمی تواند  تلاش ومجاهدت خاموش این قشر فرهیخته و تاثیرگذار که با وجود شکنندگی وضعیت مالی واقتصادی اشان خالصانه و متعهدانه مسیر تحقق رسالت واقعی خود یعنی اطلاع رسانی هنرمندانه ،آگاهسازی عالمانه وخبر رسانی جامع براساس اصول تعریف شده آگاهی بخشی را دنبال می کنند تحت شعاع قرار داده و نافی عمق تاثیر گذاری آنان وجهت دهی به افکارعمومی در برهه های حساسی همچون اپیدمی کرونا باشد.

اگر چه در این بین نمی توان ظهور وبروز رسانه های نوین و نقش غیر حرفه ای و غیر اخلاقی معدود فعالین مجازی در شکل گیری چنین فضایی در ساحت رسانه ای استان را از یاد برد ،افرادی که بدون کمترین آموزش در حوزه رسانه و اشراف بر اصول خبرنویسی و چارچوب های حرفه ای واخلاقی خبررسانی ،تنها بر اساس امیال درونی خویش فضای عمومی را به چالش کشیده و با سرکشی و قداره کشی در فضای مجازی ورسانه ای استان ،بی محابا حریم شخصی وحیثیت وآبروی افراد را به قربانگاه کشانیده  وبا شکستن حریم ها ،امنیت روانی خانواده ها را مخدوش نموده و  به روح وروان افکار عمومی چنگ می کشند.

امروز در فضای مجازی و گروههای تخصصی رسانه ای استان ،خبر واکنش دستگاه امنیتی و قضایی به فضای ایجاد شده از سوی قلم های بی شناسنامه وهم آلود مجازی استان را شنیدیم . همواره براین باوریم که حساب رسانه های شناسنامه دار واهل قلم فرهیخته و با اصالت استان که همواره بر مدار حقیقت و در دالان قانون و اخلاق محوری ،مسیر مطالبات عمومی را پی گرفته وکاستی های متعدد مورد خواست مردم را به بوته نقد می کشانند از افراد رسانه نمای فاقد شناسنامه جداست .

از اینرو معتقدیم که  مدیران دستگاههای اجرایی و حاکمیتی باید در محاسبات خود در قبال فعالیت های رسانه ای دچار خبط وخطا نشده وحساب افراد خودسری که بدون ترتیبات قانونی تحت عنوان رسانه خودخوانده فضای عمومی جامعه را دچار تشویش می نمایند را از رسانه هایی که بر اساس قانون وبر مدار رسالت واقعی اشان در میدان آگاهی بخشی عمومی فعالیت بی وفقه ای دارند جدا نموده و در مواجهه با انتقادات مشفقانه واصلاح گرانه آنان واحیانا خطای سهوی اشان  با دیده اغماض نگریسته و با کشانیدن آنان به راهرو دادگاهها در مسیر خطیر آگاهی بخش وجهت دهی به افکار عمومی خلل ایجاد ننمایند .

اگرچه همکاران رسانه ای شناسنامه دار نیز باید با دقت وظرافت بیشتری به مسایل مبتلا به استان ورود کرده وهرگز در بیان مطالبات وانتقادات خود از دایره عدل وانصاف خارج نشده وخدایی نخواسته حب وبغض از مدیران دستگاهها را در قلم فرسایی های و بیان نکته نظرات نقادانه اشان لحاظ ننمایند ودربیان دیدگاهها وانعکاس کاستی ها سعی نمایند ملاحظات حقوقی را مدنظر قرار دهند تا مسیر برای پیگیری حقوقی و قضایی هموار نشود .

امروز با پیگیری دستگاه انتظامی وامنیتی و شکایت یک دستگاه اجرایی ،دو فعال رسانه ای رسمی و ادمین یک کانال تلگرامی تحت پیگرد قضایی قرار گرفته واز قرار معلوم تجهیزات الکترونیکی آنان نیز موقتا توقیف شده است . اقدام مناسب و قاطع بازپرس شعبه پنجم دادسرای عمومی وانقلاب استان در تمییز فعالیت های پاک ،حساب شده و قانونی رسانه های رسمی از کانالهای تلگرامی فاقد مجوز که با هرزه نویسی ،حیثیت افراد را در معرض تهدید قرار داده اند قابل تحسین است و از این مشی منطقی و منطبق بر قانون ایشان حمایت خواهیم کرد .

اما انتظار می رود مدیران دستگاههای اجرایی در مواجهه با رسانه ها قدری سعه صدر به خرج داده ومسیر تعامل وهم افزایی با جریان رسانه های رسمی استان را درپیش گیرند چرا که انتخاب راههای چالشی که به راهرو دادگاهها ختم می شود ،نمی تواند جبران کننده تلاش و فعالیت شبانه روزی رسانه ها برای کمک به پیشبرد ماموریت های سیستم اجرایی باشد .

در پایان وجیزه نباید این نکته مهم را از قلم انداخت که بررسی نحوه برخورد دستگاه امنیتی وقضایی استان ایلام با رسانه ها و تطبیق آن با دیگر مناطق کشور از ملاطفت و همراهی این سیستم ها با رسانه های استان حکایت دارد . حیفم آمد در پاراگراف پایانی به  نقش و تاثیرگذاری برآمده از بینش و درک بالای قضات جوانی همچون بازپرس شعبه پنجم و دادستان خوب استان ایلام در شکل گیری این تعامل و همراهی اشاره نکنم . هم اینکه در استان ما پرونده های متشکله بر علیه رسانه ها در همان دادسرا منتج به صدور قرارهای منطقی و منع تعقیب شده و یا رسانه ای راهش را به زندان کج نکرده است ،یعنی این تجلیل وتحسین به جاست وما قدرشناس آنان خواهیم بود .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار