در حالی دولت بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرده است که بسیاری از نمایندگان آن را غیرواقعی و به دور از شرایط تحریمی و فعلی کشور دانسته و تاکید دارند که بودجه به نفع مردم و با هدف کاهش تبعیض‌های اقتصادی اصلاح خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱ 07 December 2020

در حالی دولت بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرده است که بسیاری از نمایندگان آن را غیرواقعی و به دور از شرایط تحریمی و فعلی کشور دانسته و تاکید دارند که بودجه به نفع مردم و با هدف کاهش تبعیض‌های اقتصادی اصلاح خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ چهارشنبه هفته گذشته (۱۲ آذر) دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در موعد قانونی تقدیم مجلس کرد؛ با این تفاوت که بر خلاف سنوات گذشته و در اقدامی بدیع این کار توسط معاون پارلمانی رییس جمهوری صورت گرفت و انتقاداتی را به دنبال داشت. البته حسن روحانی توضیح داد که حضور پیدا نکردن در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه، صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

پیش از تقدیم بودجه، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت که مجلس اصلاح بودجه به نفع مردم را در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار خواهد داد، چون بودجه عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می‌تواند اقتصاد ما را قوی کند. تلاش می‌کنیم تا برخی از محور‌های اصلی اصلاح ساختار بودجه را در بودجه سال آینده لحاظ کنیم.

همچنین رییس قوه مقننه بعد از تقدیم لایحه بودجه، با تاکید بر لزوم کاهش تبعیض گفت: «بودجه‌ای که بند بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض‌نامه‌ای علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی است. ‏مجلس مصمم به کاهش تبعیض‌های اقتصادی با اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم است. گام اول اصلاح ساختار با همین لایحه موجود بودجه ۱۴۰۰ برداشته خواهد شد.»

با مشخص شدن جزییات دخل و خرج پیشنهادی دولت در سال آینده به خصوص پیش بینی از میزان فروش نفت، نمایندگان در صفحات شخصی خود در توییتر به این موضوع واکنش نشان داده و لایحه بودجه را غیرواقعی و غیرمنطبق با شرایط تحریمی توصیف کردند. رییس جمهوری در جلسه هفته گذشته هیات دولت گفته بود که «میزان فروش نفت دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و معیانات در نظر گرفته شده است.» البته حسن روحانی این را هم توضیح داد که «این به معنای اتکای بودجه به نفت نیست بلکه بدان معناست که این میزان قابل فروش است. اتکای ما به نفت در بودجه مثل سال‌های گذشته و سال جاری خواهد بود و این افزایش درآمد نفتی ما در دو سرفصل توسعه و توانمندسازی مردم محروم مصرف خواهد شد.»

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این باره گفت: «لایحه بودجه۱۴۰۰‬ با فرض فروش خارجی یا داخلی (اوراق سلف و قرضه) ۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت ۴۰ دلاری با دلار ۱۱۵۰۰ تومانی بسته شده است. این بودجه فاقد واقع بینی، استقلال از نفت، شفافیت‬ و نظارت پذیری است. ‏مجلس با دقت تحول را در اصلاح و تصویب بودجه۱۴۰۰ دنبال خواهد کرد.»

مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد کمیسیون انرژی نیز با اشاره به افزایش وابستگی بودجه به نفت گفت: «بر خلاف آنچه گفته می‌شود وابستگی بودجه به نفت‬ از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. ‏توجه نمایید که بودجه ۱۴۰۰ سقف درآمد‌های نفتی را ۱۹۹ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان تعیین کرده که نسبت به قانون بودجه امسال، وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی را به ۲۳.۷ درصد افزایش داده است.»

علیرضا عباسی نماینده کرج توضیح داد: «دولت فروش ۲ میلیون و۳۰۰هزار بشکه نفت را در بودجه پیش بینی کرده است! این یعنی وابستگی بیشتر به نفت، خام‌فروشی و عدم اصلاح ساختار بودجه. دولت یا خوشبین به مذاکرات است یا قصد دارد کسری بودجه عجیبی را به دولت بعد هدیه کند. موضوع سلف نفتی هم به تایید مجلس نرسیده پس دولت روی آن حساب نکند.»

مهرداد گودرزوند عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز تاکید کرد که «کلیات بودجه ۱۴۰۰ نیازمند بازنگری جدی است. منابع و مصارف آن متناسب با شرایط تحریمی تنظیم و تدوین نشده است.»

همچنین مجتبی رضاخواه دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه، لایحه بودجه ۱۴۰۰ را فاجعه خواند و گفت: «از افزایش وابستگی به نفت در شرایط تحریم و کاهش سهم مالیات گرفته تا افزایش شدید هزینه‌ها، نشان می‌دهد دولت فقط در حرف باور دارد که در جنگ اقتصادی هستیم و در عمل تصور «عروسی» دارد! ‏وقتی در ارائه بودجه شفاف و منطقی نیستید، در سیاست خارجی چگونه‌اید؟»

بهروز نجم آبادی، عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه این طور واکنش نشان داد: «بودجه‌ی ۱۴۰۰ را دولت به مجلس تحویل داد، مجلس انقلابی رویکرد علمی و آرمانی خود را با شفاف سازی و عدالت محوری و احقاق حق آسیب دیدگان از سیاست‌های دولت در بودجه نشان خواهد داد، عطر خون شهید هوا را معطر کرده است، باران به قصد روییدن آمده است.»

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی بودجه دولت را به مثابه دست در جیب مردم کردن توصیف کرد و گفت: «صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۰ روزانه ۲.۳ میلیون بشکه پیش‌بینی شده و این با توجه به سقف فروش ۱.۵ میلیونی امسال عملا دست نیافتنی است؛ ‏یعنی دولت برای جبران کسری، با شعبده بازی در بورس و ارز، دست در جیب مردم کرده یا صندوق توسعه ملی را تخلیه کند. ‏شما اگر نماینده بودید این مجوز را صادر می کردید؟»

اما احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز واکنش متفاوتی به لایحه بودجه پیشنهادی دولت داشت. او با اشاره به افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری در هفت سال گذشته بیان کرد: «بودجه جاری نهاد ریاست جمهوری از ۵۰ میلیارد در سال ۱۳۹۲ به ۴۶۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته، یعنی بیش از ۹ برابر شده است! حالی آن که بودجه عمرانی کشور از ۵۷ هزار میلیارد به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یعنی کمتر از دو برابر افزایش یافته است.»

ذکر این نکته ضروری است که نمایندگان برای ارائه پیشنهادهای خود در لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی پارلمان ده روز فرصت دارند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار