یک محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قوای حافظه به قوه نفسانی و روح فرد مرتبط است، گفت: جایگاه قوه نفسانی در مغز است و نهایتا مغز، کلیه، طحال، کبد و ریه مجموعه‌ای را مدیریت می‌کنند که حافظه انسان از آن‌جا نشات می‌گیرد.
کد خبر: ۹۲۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 03 December 2020
                                                   کدام مزاج‌ها حافظه قوی‌تری دارند؟

به گزارش «تابناک»، سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نگاه به حافظه در طب اسلامی نگاهی متفاوت است، اظهار کرد: علاوه بر جسم، عضو و خلط مزاج‌ها و در حقیقت عملکرد ارگان‌ها بسیار مهم هستند، فرد باید از هر جهت از کدام از موارد ذکر شده دچار اعتدال مزاج بوده تا دارای حافظه قوی باشد.

وی با اشاره به اینکه قوای حافظه به قوه نفسانی و روح فرد مرتبط است، افزود: جایگاه قوه نفسانی در مغز است و نهایتا مغز، کلیه، طحال، کبد و ریه مجموعه‌ای را مدیریت می‌کنند که حافظه انسان از آن‌جا نشات می‌گیرد.

این محقق طب سنتی حافظه کوتاه‌مدت را مربوط به قلب دانست و بیان کرد: فردی که عمل قلب انجام داده و یا دچار سکته قلبی شده به اختلال در حافظه مبتلا می‌شود، حافظه درازمدت به کلیه، حافظه فناوری و مهارتی به طحال و کبد مربوط است و کسانی که حافظه غریزی‌شان دچار مشکل است ریه‌شان ضعیف شده است.

شیرمردی افراد گرم‌مزاج دموی را دارای حافظه قوی‌تر در میان تمامی مزاج‌ها عنوان و تصریح کرد: این افراد حافظه عمقی، سطحی، استدلالی و حفظی قوی دارند، افراد صفراوی یا گرم و خشک دارای حافظه سطحی قوی و تئوری خوبی هستند اما در حافظه عمقی ضعیف هستند، مگر اینکه طبع دوم آنان تر باشد، دارای حافظه قوی بوده اما در ریاضیات ضعیف هستند و به‌همین دلیل در مسائل، نمی‌توانند دلیل آورده و انعطاف‌پذیری کمی دارند.

وی با بیان اینکه مزاج سرد و تر در استدلال‌ها و ریاضیات قوی هستند، ادامه داد: این افراد دچار فراموشی می‌شوند، حتی این مورد در سنین پایین نیز مشاهده می‌شود، اما برگشت‌پذیر بوده و با گرمی‌خوردن تقویت می‌شود.

این محقق طب سنتی افراد سوداوی‌مزاج را دارای حافظه خوب دانست و گفت: این اشخاص بیشتر دارای حافظه جزئی‌نگر هستند، به نقاط ضعف حساس بوده و سریع‌تر این نقاط را متوجه می‌شوند.

شیرمردی قوی‌ترین حافظه‌ها را به‌ترتیب مربوط به دموی‌ها، صفراوی‌ها، سوداوی‌ها و بلغمی‌ها مطرح و اظهار کرد: اگر افراد اعتدال مزاج نداشته باشند، ممکن است در سن ۶۰ سال به بالا دچار آلزایمر شوند، وسواس ذهنی زمانی به‌وجود می‌آید که صفرا و سودای مغز رسوب کند و این مسئله ناشی از نبود تعادل در طحال و کبد است.

وی شناخت از مزاج افراد را برای کشف استعدادها موثر ارزیابی کرد و توضیح داد: این مسئله برای معلمان و اساتید امری ضروری است زیرا به روش تدریس بهتر و روش مطالعه کمک می‌کند، دانستن این مسئله باعث می‌شود که اساتید بدانند چه تکلیفی را باید به چه فردی ارائه دهند، دانش‌آموزی که سر کلاس سریع دست خود را بالا می‌برد، احتمال بیشتر صفراوی، آن‌گاه دموی است، بلغمی نیز جواب را می‌داند اما تا زمانی‌که بخواهد جواب را در ذهن خود بیاورد کمی زمان‌بر است، پس نمی‌توان گفت که برخی دانش‌آموزان دارای حافظه ضعیف هستند.

این محقق طب سنتی افزود: افراد دموی دارای حافظه دیداری، صفراوی‌ها شنیداری، بلغمی‌ها حسی هستند و باید مطالب را بنویسند تا یاد بگیرند، سوداوی‌ها حافظه خوبی دارند اما اعتماد به‌نفس کمی دارند، این افراد زیاد به‌دنبال علم نمی‌روند چرا که فکر می‌کنند همه‌ مطالب را می‌دانند، اما انسداد ذهنی داشته و زیاد مرتکب اشتباه می‌شوند اما این اشتباهات را بد به‌حساب نمی‌آورند.

شیرمردی درخصوص تقویت حافظه توضیح داد: به‌طور کلی خوردن کندر، مسطکی، سود کوفی، عسل، نخود، نخودآب و غذاهای گرم و خشک موثر است، برای افراد سوداوی خوردن داروی گیاهی بسفایج مناسب است و گلپر، مرزنجوش، بادرنجبویه و جینسینگ اصل به افراد سردمزاج توصیه می‌شود.

این محقق طب سنتی در پایان با بیان اینکه افراد گرم‌مزاج دارای حافظه قوی بوده اما تمرکز کمی دارند، خاطرنشان کرد: با خوردن جینسینگ، داروهای گیاهی عرق کاسنی، بیدمشک و شاهتره بهتر می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار