مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، در استان ایلام با حضور معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰ 02 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ در این مراسم «مهدی رمضانی»، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با تقدیر از فعالیت های بی وقفه پرسنل و کتابداران کتابخانه های عمومی در این ایام گفت: همه گیری ویروس کرونا و محدویت های ناشی از آن شرایطی ویژه برای کشور ایجاد کرده و تاثیر آن بر کتابخانه های عمومی جدی تر است. بنابراین تلاش های فراوانی صورت گرفته که ارائه خدمات این مراکز با وقفه مواجه نشود.

وی افزود: گسترش فعالیت کتابخانه های عمومی در فضای مجازی راهکاری مناسب جهت جلوگیری از آسیب های ناشی از کرونا بوده است که در صورت غفلت از آن، کتاب به عنوان یک کالای ارزشمند فرهنگی از سبد نیازهای مردم حذف می شد.

رمضانی تصریح کرد: با تلاش همکاران سراسر کشور فعالیت های متنوع فرهنگی مانند نشست کتابخوانی، معرفی کتاب، نشست های محافل ادبی و پویش های متعدد در بستر فضای مجازی برگزار شده است و این نشان از اهتمام و التزام مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور به امر خدمت رسانی و غلبه بر مشکلات و شرایط بحرانی است.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وضعیت استان های کشور از نظر امکانات، منابع مالی و شرایط محیطی و فرهنگی متفاوت است. بنابراین تلاش ما این اساس است که این گونه موارد باعث ایجاد تبعیض در ارائه خدمات نشود و در جاهایی که کمبودهایی وجود دارد، توجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت رفع موانع بیشتر است و این حرکتی ارزنده در راستای تحقق عدالت اجتماعی است.

وی در ادامه در خصوص میزان سرانه مطالعه، اظهار کرد: میزان سرانه مطالعه یکی از موارد چالش برانگیزی است که بارها از سوی رسانه ها، فعالین و نخبگان فرهنگی مطرح شده است اما به دلیل نبود پارامترهایی که مبنای دسترسی به منابع اطلاعاتی در این زمینه را فراهم کند، تعیین میزان سرانه مطالعه با مشکل مواجه است؛ هرچند این مورد در حیطه وظایف ما نیست بلکه متولی اصلی آن سازمان آمار کشور است.

معروف بسطامی، معاون توسعه منابع انسانی استانداری ایلام نیز گفت: با وجود محدودیت های ناشی از کرونا، فعالیت کتابخانه های عمومی به صورت گسترده ای در فضای مجازی برگزار می شود و این نشان از پویایی این مجموعه ارزشمند فرهنگی دارد.

وی اظهار کرد: توسعه زیرساخت های دولت الکترونیکی نیاز اساسی است و تجربه این ایام برای ما اثبات کرد که بی توجهی به امور زیربنایی باعث چالش های بزرگ می شود اما خوشبختانه کتابخانه های عمومی بر این مشکلات غلبه کردند و با وجود کمبودها فعالیت های خود را در فضای مجازی انجام می دهند.

بسطامی تاکید کرد: توسعه کتابخانه های عمومی در استان ایلام رضایت بخش است و این امر ناشی از تلاش های بی وقفه مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی و همچنین نگاه مثبت مسئولین و مدیران ارشد استان به مقوله فرهنگ بوده و نتیجه آن افتتاح سالانه چند باب کتابخانه عمومی در نقاط مختلف است.

معاون توسعه منابع انسانی استانداری ایلام، اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تخصیص اعتبارات پروژه های کتابخانه ای  را به صورت صد در صد انجام داده است و این امر باعث می شود  سرانه فضای مطالعه در سال جاری حتی بالاتر از نرم های کشوری قرار گیرد.

وی گفت: کتابخانه های عمومی نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می شوند که به دلیل عدم وجود منابع پایدار درآمدی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و این ضعف بزرگی است که آینده کتابخوانی و مطالعه عمومی در جامعه ما را تهدید می کند. بنابراین باید برای دفع خطرات ناشی از این وضعیت به صورت جدی چاره جویی کرد.

بسطامی افزود: نبود آمار و ارقام درست در زمینه میزان سرانه مطالعه در کشور نقص بزرگی در زمینه مدیریتی است و نبود داده ها و اطلاعات موثق مشکلی بر سر راه برنامه ریزی است. بنابراین ما آمادگی داریم در سطح استان ایلام پروژه ای تحقیقاتی و علمی جهت بدست آوردن آمار و اطلاعات لازم در زمینه سرانه کتابخوانی و مشکلات پیرامون آن تامین مالی کنیم.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام در این مراسم ، اظهار کرد: کتابخانه های عمومی در خط مقدم خدمتگزاری عرصه کتابخوانی قرار دارند و این مسئولیت بزرگ به همت کتابداران و همراهی اعضای کتابخانه ها و دوستداران کتاب محقق می شود.

وی با تقدیر از حمایت های بی دریغ دبیرکل و همکاران وی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: کار توسعه کتابخوانی در استان ایلام به دلیل ضعف منابع مالی و نبود امکانات زیرساختی با مشکلات فراوانی روبه رو است؛ اما خوشبختانه با حمایت دستگاه های حاکمیتی مانند استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین توجه ویژه شخصیت های برجسته استان به ویژه نماینده ولی فقیه و استاندار به مقوله کتاب و کتابخوانی، اقدامات خوب  و امیدوار کننده ای صورت گرفته است.

حیدری با ارائه آماری در مورد وضعیت کتابخانه های عمومی استان، خاطرنشان ساخت: در استان ایلام ۴۵ باب کتابخانه نهادی و ۷ باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد که از این مجموع ۱۶ باب کتابخانه در سطح روستاها قرار دارند که به عنوان پایگاه های فرهنگی پیشرو مشغول ارائه خدمات فرهنگی و کتابخانه ایی هستند. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام، افزود: در هفته کتاب  مجموعا ۸۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان به صورت مجازی برگزار شده است که با وجود محدویت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا، نسبت به سال های گذشته رشد داشته است.

وی گفت: با توجه به دغدغه هایی که در زمینه دسترسی مردم به کتاب در ایام کرونا وجود دارد، هفته آینده طی جلسه ایی مجازی با حضور تمام همکاران سطح استان، راهکارهای لازم جهت بهره مندی عمومی از منابع کتابخانه ها بررسی می شود.

بخش پایانی این مراسم به تقدیر از کتابداران و کتابخوانان و فعالان برگزیده سطح استان به شرح زیر اختصاص داشت:

مجید عسگری، فرماندار شهرستان دهلران به عنوان انجمن برتر   

مرضیه فتاحی، مسئول کتابخانه عمومی پروین اعتصامی ایلام به عنوان کتابدار برتر در حوزه فعالیت های مجازی        

ندا روحی،  مسئول کتابخانه عمومی آیت الله حیدری ایلامی ایلام کتابدار برتر در حوزه فعالیت های مجازی   

هدی زارعی، کتابدار کتابخانه مرکزی ایلام به عنوان کتابدار برتر در حوزه فعالیت های ترویجی      

ساغر افشار، عضوکتابخانه عمومی حاج صارم طهماسبی سرپله آبدانان به عنوان کتابخوان برتر حوزه کودک  

نرگس سرحدی، عضو کتابخانه عمومی امام رضا (ع) مهران به عنوان کتابخوان برتر حوزه نوجوان   

افتخار مومنی، مسئول کتابخانه عمومی دکتر شریعتی سرابباغ به عنوان کتابدار برتر در حوزه فعالیت های شاخصی

محدثه عزیز، عضو کتابخانه عمومی امام حسین (ع) سراب ایوان به عنوان کتابخوان برتر حوزه جوان.   

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار