مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام گفت: ۴۳ حفار غیرمجاز آثار تاریخی از ابتدای سال تا کنون در این استان دستگیر شده اند و در این راستا ۱۰ پرونده تشکیل شده است.
کد خبر: ۹۲۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲ 02 December 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: این حفاران در شهرستان های ایوان، چرداول، زرین آباد دهلران و ایلام دستگیر شده اند.

وی افزود: ۶۶ قلم شی تاریخی شامل زیورآلات، وسایل و ادوات جنگی و روزمره، سفال و مفرغ از ابتدای سال تاکنون کشف شده است.

شنبه زاده یادآور شد: یکی از پرونه دهای مربوط به حفاری غیرمجاز ۱۰۰ میلیون ریال جریمه شده است و سایر پرونده ها در دست اقدام هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام اضافه کرد: در روزهای اخیر در شهرستان های ایوان و هلیلان توسط فرماندهی انتظامی و با همکاری نیروهای یگان حفاظت، باند حفاران غیرمجاز دستگیر شدند.

شنبه زاده اظهار داشت: متهمان برای سیر مراحل قضایی به نیروی انتظامی تحویل داده شدند و ابزار و ادوات حفاری و همچنین خودروی آنها نیز توقیف شد.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به ‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و متهم به ۶ ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام گفت: اشیای مکشوفه نیز به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

شنبه زاده تاکید کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، متهم به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

وی گفت: با توجه به وجود آثار تاریخی فراوان در استان ایلام برای تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی با هدف نظارت و مراقبت بیشتر از آثار تاریخی اقدام شده است.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار