نخستین روز آذرماه، زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهور کشورمان تشکیل جلسه داد، چند ساعت از شروع طرح جدید محدودیت‌های کرونایی در کشورمان می‌گذشت. طرحی که هدف از اجرایش، کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در کشورمان بود. اما فرجام این طرح چه خواهد بود؟ تمدید یا پایان؟
کد خبر: ۹۲۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱ 02 December 2020
محدودیت‌های کرونایی تا کی ادامه دارد؟ این سوالی است که این روز‌ها ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده است. سوالی که قصد داریم پاسخ احتمالی مسئولان کشورمان به آن را پیش بینی کنیم.

به گزارش «تابناک»، نخستین روز آذرماه، زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهور کشورمان تشکیل جلسه داد، چند ساعت از شروع طرح جدید محدودیت‌های کرونایی در کشورمان می‌گذشت. طرحی که هدف از اجرایش، کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در کشورمان بود که روز به روز ابعاد هولناک تری می‌یافت و رکوردشکنی می‌کرد.

بر اساس این طرح، تردد بین شهری در کل کشور ممنوع شد، شهر‌ها به سه گروه قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شدند و بسته به این دسته بندی، تعطیلی‌هایی در دستور کار قرار گرفت و منع تردد شبانه به اجرا در آمد و بسیاری از مشاغل ملزم به تعطیلی شدند. سلسله اقداماتی که به فاصله چند روز، دستخوش تغییراتی قرار گرفته و به نوعی به روز شدند و تا به امروز ادامه یافته اند.

البته بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، طول دوره اجرای این طرح دو هفته است و بعد از آن درباره تداوم یا پایان دادن به آن تصمیم گیری خواهد شد، اما روحانی در همان نخستین روز اجرای این طرح تاکید کرد که اگر مردم در اجرایش کوشا باشند، ممکن است محدودیت‌ها ده روزه پایان داده شود و اگر مراعات نکنند، ممکن است بیش از دو هفته به اجرا در آید!

این اظهار نظر و برخی اظهارات مشابه موجب شده که هر چه به پایان دومین هفته محدودیت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، ابهام درباره تداوم یا پایان یافتن این محدودیت بیش از پیش شود، به ویژه وقتی می‌بینیم هیچ خبری از تشکیل جلسات ویژه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص تمدید یا پایان دادن به این محدودیت‌ها نیست و با تامل در آمار‌های کرونایی به این نتیجه می‌رسیم که شمار مبتلایانِ شناسایی شده نیز کاهش محسوسی نداشته است.

البته در این مدت آمار مرگ و میر کرونا در کشورمان روند کاهشی نشان می‌دهد که اگرچه اتفاق خوشایندی است، اما به تاکید کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، ارتباط چندانی با اعمال محدودیت‌های اخیر ندارد چراکه فاصله میان ابتلای افراد به کووید ۱۹ با مرگ ایشان حدود یک ماه است و بر این اساس می‌بایست نتیجه تعطیلات اخیر را دو هفته بعد در آمار‌ها دید.
 
محدودیت‌های کرونایی تا کی ادامه دارد؟؛ پاسخ احتمالی مسئولان به این سوال

پس تکلیف چیست؟ آیا قرار است تعطیلات کرونایی ادامه بیاید، آن هم در شرایطی که می‌دانیم معاش بسیاری از مردم تحت الشعاع قرار می‌گیرد و همین نکته کلیدی، یگانه استدلال مسئولان در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس در کشورمان برای پرهیز از اعلام وضعیت قرنطینه کامل و اعمال لاک‌داون (Lockdown) بود. خاصه وقتی می‌دانیم که کرونا فعلا رفتنی نیست و چه بسا خیلی بیشتر از یک سال دیگر با آن دست به گریبان باشیم!

تامل در این دست سوالات کافی است تا دریابیم که تمدید محدودیت‌های کرونایی به شیوه فعلی، احتمالا رخ نخواهد داد، اما این به معنی پایان یافتن همه محدودیت‌های به اجرا در آمده هم نخواهد بود، به این معنی که احتمالا منع تردد بین شهری تمدید خواهد شد و اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها هم تداوم خواهند یافت و آموزش، تنها به واسطه فضای مجازی ادامه پیدا می‌کند.

این دست محدودیت‌ها مشابه اقداماتی است که در برخی کشور‌های اروپایی در دستور کار قرار دارد و یادآوری همین نکته کافی است تا حدس بزنیم که دیگر محدودیت‌های کرونایی در کشورمان نیز به شکلی مشابه در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ از تداوم تعطیلی استخرها، سالن ها، تالار‌ها و دیگر اماکنی که احتمال شیوع ویروس را افزایش می‌دهند تا منع هرگونه دورهمی و تجمع و البته محدودسازی ساعت کاری مشاغل در هر روز، که مدتی است در کشورمان اجرا می‌شود.

بر این اساس احتمالا منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ در شهر‌های قرمز تمدید خواهد شد و مغازه داران و کسبه هم مجبور خواهند بود که ساعت ۱۸ هر روز، به کار خود پایان دهند. اقدامی که با انتقادات زیادی در کشورمان مواجه شده بود، اما در چندین کشور در دستور کار قرار گرفته و نتایج مثبتش از جمله کاهش تردد‌ها قابل انکار نیست، همان گونه که نتیجه کاهش حضور کارمندان در ادارات و افزایش سقف تراکنش‌های آنلاین بانکی در ایران در کاهش شیوع بیماری محسوس بود و هست.

بدین ترتیب پاسخ احتمالی مسئولان کشورمان به این سوال را می‌شود این گونه جمع بندی کرد؛ تداوم منع تردد در سطح کشور، تداوم منع تردد شبانه در شهر‌های قرمز، آغاز به کار اغلب مشاغل با اعمال محدودیت ساعت کاری و تداوم طرح‌هایی مانند کاهش حضور کارمندان در ادارات که مثل این دو هفته اخیر، شامل همه ادارات نخواهد شد و محدود به دایره ادارات دولتی خواهد ماند. نکاتی که احتمالا در آخرین روز طرح محدودیت‌های فعلی یعنی جمعه به اطلاع عموم خواهد رسید!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار