مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: هشت اثر منقول تاریخی این استان به تازگی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
کد خبر: ۹۲۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 02 December 2020

به گزارش تابناک ایلام، عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: بر اساس نشست شورای ثبت آثار منقول کشور که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هشت اثر منقول تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: این آثار شامل چهار ظرف سفالی به دست آمده از کاوش های گورستان چم پاپی بدره، یک سفالینه کوچک منقوش، یک ظرف سفالی سه پایه، یک ظرف سه پایه دسته دار و یک ظرف دهانه باز دسته دار است.

شنبه زاده یادآور شد: همه این آثار مربوط به عصر مفرغ هستند، ۲ افریز گچی با نقش اسب های بالدار به دست آمده از کاوش های محوطه و بناهای جهانگیر ایوان متعلق به دوره ساسانی، یک گچبری به دست آمده از کاوش های شهر تاریخی سیمره (دره شهر) مربوط به قرون اولیه اسلامی و یک سنگ قبر تاریخی به دست آمده از شهرستان آبدانان با قدمت دوره صفوی است.

وی با بیان اینکه ثبت آثار منقول در فهرست آثار ملی یکی از رویکردهای جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، افزود: ثبت این آثار نقش مهمی در افزایش حفاظت فیزیکی و فنی آنها خواهد داشت.

شنبه زاده تاکید کرد: آثار کشف‌ شده در کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگی آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار، دینی بر گردن نسل امروز است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار