بررسی ابعاد گوناگون این عملیات تروریستی وشکل گیری یک جنگ روانی گسترده برعلیه مسئولین سیاسی ،امنیتی ودیپلماسی کشور پرده از گستردگی این عملیات افکنده وزوایای دیگر آن را آشکار ساخته است .عملیات روانی که از سوی طراحان این عملیات بعنوان یک پیوست روانی در طرح ترور شهید فخری زاده گنجانیده شده است.
کد خبر: ۹۲۰۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳ 30 November 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::جمعه هفته گذشته عملیات تروریستی که منجر به شهادت محسن فخری زاده شد یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی وامنیتی با ابعاد جهانی بود که بدلیل اهمیت آن حتی مهمترین خبر روز جهان یعنی انتخابات ایالات متحده آمریکا را نیز تحت شعاع خود قرار داد.

اگر چه این عملیات تروریستی منجر به حرف یکی از چهره های ارزشمند و برجسته علمی کشور شد و خسران بزرگی برای جامعه علمی وحتی نظامی کشور به همراه داشت  ،اما یقینا تولید وپیشرفت علمی کشور به مرحله ای از تثبیت رسیده است که قایم به فرد نباشد وبا حذف یکی از چهره های علمی متوقف شده یا خللی در توسعه ورشد شتابان آن ایجاد شود.

بی گمان طراحان این عملیات بزدلانه تروریستی در دوران گذار و انتقال قدرت در ایالات متحده آمریکا و تاثیرگذاری پیروزی جو بایدن برتعدیل تحریمهای اقتصادی و توسعه علوم هسته ای کشور که از طریق بازگشت ایشان به برجام میسور خواهد شد ،اهداف خاصی را دنبال می کنند که دستیابی به این اهداف با بررسی مواضع اخیر سردمداران رژیم صهیونیستی ومتحدین جدید عربی آن چندان هم سخت نیست .

از آنجاییکه استراتژی پیشین رژیم صهیونیستی یعنی نفوذ بی حد وحصر در دولت ترامپ وعملیاتی نمودن خواسته ها وآمال آنان برای فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران با به قدرت رسیدن جو بایدن قابلیت اجرایی شدن خود را از دست خواهند داد ،بنابراین اجرای این عملیات تروریستی می توانست دو هدف داخلی و بین المللی را برای طراحان آن محقق نماید .

هدف اول ،با شناخت از جو سیاسی حاکم بر جمهوری اسلامی و جریان قدرت در نظام ،به طور قطع شهادت یک عنصر ارزشمند علمی راه رابر هرگونه مذاکره احتمالی با دولت جدید آمریکا خواهد بست و عناصر فعال سیاسی با تبدیل مذاکره به خط قرمز نظام ،مانعی جدی در پیش روی دولت ایجاد خواهند کرد. تا از این طریق پیروزی بایدن حداقل تاثیر خود بر پرونده هسته ای وتحریمهای بین المللی برعلیه کشورمان برجای کذاشته و استراتژی فشار بر نظام و کاهش قدرت منطقه ای آن بعنوان یک چالش مهم همچنان استمرار داشته باشد .

هدف دوم ،با استفاده از ظرفیت چهره های تندرو منتسب به جریان نئو اصولگرا که این روزها در ارکان قدرت نظیر قوه مقننه صاحب  نفوذ وقدرت شده اند ،با طرح موضوع انتقام ،مسئولین اجرایی و نظامی وامنیتی را وادار به واکنش نموده تا از طریق حمله به مراکز نظامی ویا غیر نظامی اسراییل ،آمریکا یا متحدین منطقه ای آن ،در ماههای پایانی دولت ترامپ ،دست وی رابرای ایجاد یک عملیات نظامی بر علیه ایران باز بگذارند ،موضوعی که به نشست اخیر سه جانبه پمپئو،بنیامین نتانیاهو و بن سلمان در شهر نئوم عربستان سعودی واعزام جنگنده بمب اقکن های ب52به منطقه بی ارتباط نیست.موضوعی که در صورت خوانش آن از سوی مسئولین ارشد نظام وعدم خویشتنداری استراتژیک می توانست با تحقق آن بایدن را در مقابل عملی انجام شده قرار دهد .

 بررسی ابعاد گوناگون این عملیات تروریستی وشکل گیری یک جنگ روانی گسترده برعلیه مسئولین سیاسی ،امنیتی ودیپلماسی کشور پرده از گستردگی این عملیات افکنده وزوایای دیگر آن را آشکار ساخته است .عملیات روانی که از سوی طراحان این عملیات بعنوان یک پیوست جنگ روانی در طرح ترور شهید فخری زاده گنجانیده شده است.

واکنش های عجیب و قابل تامل چهره های منتسب به جریان نئواصولگرا واقداکات ایذایی آنان که به شکل اتهام زنی به رییس جمهور، نفوذی خواندن مسئولین ،ناکارآمدجلوه دادن دستگاه امنیتی و وادادگی دستگاه دیپملاسی نمود یافت واز سویی نیز طرح موضوع زندانی شدن مسئولین دولت دوازدهم پس از انتخابات 1400،شکل گیری تجمعات انتقام جویانه با چاشنی اتهام زنی به مسئولین دولتی و همچنین تصویب ستابزده دو فوریت طرحی برای خروج از برجام واخراج بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرح حمله به حیفا ار سوی برخی رسانه ها  را باید در همین چارچوب ارزیابی کرد .

بدون شک طرح عملیات تروریستی اخیر یک پیوست جنگ روانی نیز به همراه داشته  که از سوی طراحان در این طرح پیش بینی شده است ،چرا که دقایقی پس از ترور شهید فخری زاده ، انتشار گسترده محتواهای کاملا همسو با مضامین اتهام بر علیه مسئولین دولتی و دیگر دستگاههای مسئول را در شبکه های اجتماعی ورسانه ای نزدیک به جریان نئواصولگرایی را شاهد بودیم ،موضوعی که از اجرای دقیق پیوست جنگ روانی این عملیات پرده برداری می کند .

مع الاسف فعالین این جریان ورسانه ها وشبکه های در هم تنیده اجتماعی وابسته ، به جای استفاده از این فرصت برای ایجاد وحدت وانسجام ملی در کشور برای نمایاندن چهره تروریستی رژیم صهیونیستی به جهانیان وکمک به دستگاههای مسئول برای شناسایی آمران وعاملان و مجازات آنها ،با یقه گیری سیاسی و مقصر سازی از  مسولین دولتی ،دستگاه دیپلماسی وامنیتی کشور بصورت خواسته یا ناخواسته در تله جنگ روانی طراحان این عملیات تروریستی قرار گرفته تا با درگیر نمودن دستگاههای امنیتی و ایجاد افتراق در آنان ،زمینه فرار عوامل این عملیات تروریستی در کشور فراهم آید .

از دیگر ابعاد این جنگ روانی هدفمند می توان به قرار دادن دستگاههای امنیتی وزارت اطلاعات وسازمان اطلاعات سپاه در مقابل هم و همچنین راه اندازی چند پویش مجازی با عنوان خارج نمودن ساختار وزارت اطلاعات از بدنه دولت نام برد . موضوعاتی حساس که با مداقه وبررسی زیرکانه آن، ابعاد تاثیر گذار این  جنگ روانی هدفمند در راستای نمایش ضعف امنیتی کشور و مهمتر از همه بستن مسیر شناسایی آمران وعاملان این عملیات تروریستی نمایان تر خواهد شد.

شوربختانه تر اینکه ساختار  مجریان این جنگ روانی را کسانی تشکیل داده است که با خط کشی بین خود و دیگر احزاب وجریانات سیاسی ،خود را مالک مطلق نظام تلقی کرده و در حالی بانگ ولایتمداری آنان مانع از شنیدن شدن دیگر صداها شده است که همین رفتار آنان بدلیل اجرای اوامر تعبیه شده درییوست جنگ روانی عملیاتی تروریستی اخیر ،مانع از اجرایی شدن منویات ومطالبات رهبری معظم انقلاب دائر بر " شناسایی و مجازات آمران وعاملان " ترور شهید فخری زاده شده است .

به هر حال واضح ومبرهن است که بروز برخی رفتارها از سوی چهره های منتسب به جریان یاد شده در مجلس شورای اسلامی که درست در مسیر تحقق اهداف طراحان این عملیات تروریستی یعنی ایجاد مانع در مسیر دیپلماسی هسته ای و رفع تحریم های همه جانبه کشور و انشقاق ودودستگی در بین مردم ومسئولین کشور و همچنین تشکیک در دقت وهوشیاری  دستگاههای امنیتی و مهمتر از همه برجسته سازی نفوذ در بین ارکان حساس کشور گام برداشته اند ،رفتاری طبیعی نبوده که باید با دقت از سوی دستگاههای امنیتی مورد بررسی وارزیابی قرار گیرند .

مضافا اینکه انتشار محتواهایی همسو با ریتم هماهنگ در بین شبکه مجازی که در سراسر کشور از یک استراتژی واحد تبعیت کرده وخروجی آن به  هموار شدن مسیر تحقق اهداف مجریان وطراحان عملیات تررویستی اخیر منتح خواهد شد- می تواند عناوین مشخص شده ای ازپیوست جنگ روانی طراحان این عملیات تروریستی قلمداد شود  که دستگاههای امنیتی کشور که همواره مورد وثوق مردم بوده ،بدون توجه به شوآفهای سیاسی ، تخریب ها و مواضع سوگیرانه هدفمند عده ای معلوم الحال ،باید با دقت و هوشیاری به بررسی آنها پرداخته که قطعا به نقطه اصلی یعنی سرچشمه این عملیات تروریستی خواهند رسید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار