ساده تر بگوییم زمانی که بیماران کرونایی به اکسیژن ساز مرکزی بیمارستان متصل می شوند ،مانیتور نشان دهنده علائم حباتی سطح اکسیژن را 55درحه نشان می دهد این درحالیست برای اینکه یک بیمار کرونایی دروضعیت استیبل قرار گیرد سطح اکسیژن مورد نیاز باید به 80درجه برسد
کد خبر: ۹۱۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 12 November 2020

تابناک ایلام::چند روزیست موضوع افزایش مرگ ومیر مبتلایان به کرونا در استان ذهن همه مردم ،دغدغه مندان ورسانه های استان ایلام را به خود درگیر کرده است .درگیری از این منظر که نرخ مرگ ومیر در این استان از متوسط نرخ کشوری و اگر اغراق نشود  حتی بسیاری از کشورهای جهان هم بالاتر است .

نکته جالب توجه وقابل تامل اینکه بررسی میزان متوفیان ناشی از کرونا در بیمارستان ها وانطباق آن با میزان بهبود یافتگان قرنطینه شده در منزل نشان می دهد ،بیشتر متوفیان بیمارانی هستند که در مراکز درمانی استان خصوصا بیمارستان مصطفی خمینی ایلام بستری شده اند .

این موضوع به ما می گوید ریشه اصلی فوت بیماران کرونایی را باید در این بیمارستان جستجو کرد ،چرا که شاهدیم افرادی به مراتب با حال وخیم تراز بیماران بستری شده در بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام ،با قرنطینه خانگی و  استفاده از کپسول های  سیار اکسیژن و رژیم غذایی متکی به طب سنتی و همچنین دمنوش های طبیعی توانسته اند به سلامت این ویروس را شکست دهند . اما در کمال تعجب بیماران بستری شده در این بیمارستان با وجود تجهیزات وکادر پزشکی نمی توانند به سلامت از این مرکز درمانی خارج شوند.

یکی از دوستان که اتفاقا انسان باهوش ودرک بالایی از مسایل پزشکی برخوردار است گفت که یکی از نزدیکانش به کرونا مبتلا شده و اینک در بیمارستان مصطفی خمینی بستری است و بررسی چرایی تغییر وضعیت حیاتی اش به تجربه ای گرانسنگ برای ایشان تبدیل شده ،اما در عجبم که چرا کادر درمانی ومسئولین دانشگاه علوم پزشکی از کنار این موضوع به سهولت عبور می کنند.

نکته مهم این است که دستگاه اکسیژن ساز متمرکز بیمارستان مصطفی که در شرایط عادی تعبیه شده است قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی که با کمبود اکسیژن در خون تحت عنوان هیپوکسمی (hypoxaemia) مواجهه اند نمی باشد .

ساده تر بگوییم زمانی که بیماران کرونایی به اکسیژن ساز مرکزی بیمارستان متصل می شوند ،مانیتور نشان دهنده علائم حباتی سطح اکسیژن را 55درحه نشان می دهد ،این درحالیست برای اینکه یک بیمار کرونایی در وضعیت استیبل قرار گیرد سطح اکسیژن مورد نیاز باید به 80درجه برسد. چون میزان نیاز اکسیژن بیماران در ساعاتی از شب افزونتر می شود ،این دستگاه قادر به تامین آن نیست ونتبجتا به کاهش سطح اکسیژن بیماران انجامیده وگاها مرگ بیماران حاد رقم می خورد.

این فرد براساس تجربه خود می گوید زمانی که بیمارشان از سیلندر اکسیژن استفاده می کند سرحال می شود وبه محض اتصال به اکسیژن مرکری بیمارستان ،حال وی دگرگون شده ونفسش به شماره می افتد .

یکی از متخصصین حوزه درمان نیز با تایید این مشکل تاکید داشت که نبود اکسیژن پرتابل یکی از مشکلات مهم بیمارستان مصطفی خمینی است که این موضوع به تشدید وضعیت بیماران کرونایی در این مرکز درمانی منجر شده است.

از اینرو ضرورت دارد به منظور بررسی این فرضیه که دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان مصطفی خمینی و نارسایی اکسیزن باعث افزایش مرگ ومیرهای بیماران کرونایی در ایلام شده است ،سریعا این موضوع در دستور کار دستگاههای مسئول خصوصا ستاد کرونای استان ودادستان ایلام قرار گیرد تا با استمرار آن ودر صورت صحت سریعا نسبت به رفع این نارسایی مبادرت ورزیده شود .

البته همانگونه که شواهد امر نشان می دهد کمبود تجیهزات خصوصا دستگاه اکسیژن ساز از هفته ها پیش مطرح بوده به نحوی که دادستان ایلام هم به این موضوع ورود کرد ،چنانچه بررسی ها منجر به این شود که کاهش اکسیژن وکمبود تجهیزات در افزایش مرگ بیماران کرونایی نقش داشته است ،دستگاههای مرتبط باید در محکمه عدالت به این اهمال صورت گرفته پاسخ دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار