سيروان سربلند، سرابکلان روايتگر سالهای دور، سيمره خروشان و موج در موج، سيوان سر به فلک کشيده، سراب ايوان و خنکای سايه سار درختهای بيد، سربداران قلعه والی و سبزه زاران دامان زاگرس و مناطق مختلف در شمال و جنوب استان جذابيت های گردشگری ايلام اند که امسال ویروسی به نام کرونا مانع از دیدن جذابیتهای گردشگری درایلام شده وهفت سین طبیعی ایلامیان امسال بدون مهمان و گردشگر، صفا و صمیمیتی نداشت.
کد خبر: ۹۱۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰ 10 November 2020

تابناک ایلام ،محمدکریم ویسی:: صنعت گردشگری نه‌ تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به دنبال شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرارگرفته و بسیاری از کشورها با اقتصادهای متکی به این صنعت، دچار ضربه بزرگی شده که گردشگری ایران نیز به سهم خود در اقتصاد ضربه بزرگی را متحمل شده است.

شیوع ویروس کرونا در روزهای پایانی سال همزمان شد با تعطیلات نوروز که طبق روال همه ساله بسیاری از مردم نیز درصدد برنامه ریزی، تهیه و رزرو بلیت و محل اقامت و... بودند که ورود ابن میهمان ناخوانده به ایران و دیگر کشورها نگرانی های زیادی را ایجاد کرد تا جائی که بسیاری از مردم از سفرهای خود صرف نظر کرده و ترجیح دادند در خانه بمانند.

سيروان سربلند، سرابکلان روايتگر سالهای دور، سيمره خروشان و موج در موج، سيوان سر به فلک کشيده، سراب ايوان و خنکای سايه سار درختهای بيد، سربداران قلعه والی و سبزه زاران دامان زاگرس و مناطق مختلف در شمال و جنوب استان جذابيت های گردشگری ايلام اند که امسال ویروسی به نام کرونا مانع از دیدن جذابیتهای گردشگری درایلام شده وهفت سین طبیعی ایلامیان امسال بدون مهمان و گردشگر، صفا و صمیمیتی نداشت.

هفت سین طبیعی ایلامیان که سالهای سال است پذیرای گردشگران در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور بود، امسال ویروسی به نام کرونا آن را زمین گیر کرد و نگذاشت صدای سازو دهل و سورنا و دیگر آوازهای محلی برای لحظه ای گردشگران را شاد کند و همچنان در انتظار روزی خوش برای گردشگران در آینده هستند.

برای آنانکه بر سيروان پای می نهند آسمان دست يافتنی است. آنکه از سرابکلان و کوچه های تاريخی آن می گذرد زمزمه دور مردان تاريخی شنيدنی است. آنکه در کناره سيمره می نشيند و از پيچاپيچ آن روايت تاريخ اين ديار را می شنود و شانه به شانه سيوانکوه اقتدار و بزرگی را تجربه می کند.

در سراب ايوان می توان چشم دوخت به تابلوي زيبايی طبيعی و در قلعه والی از گذار تاريخی اين شهر ديدن کرد. هر صبح با صدای آواز چکاوکان دامان زاگرس از خواب بيدار شد و هر شام به خواب رفت. ايلام، اين سرزمين باستانی و بکر با مناظر چشم نواز طبيعی ميزبانی در خور است برای سفر به جای جايش و پاسداشت بهار هزار رنگ ايران سربلند.

برای آنان که در سالهای گذشته از اين ديار زيبا دیدن کرده اند گرمای جنوب و صدای زمزمه آبشارها و رودهایی نظير سيمره و کوههای سر به فلک کشيده شمال آن، تابلوهای هوش ربا از خاطره اين ديدارند که نام ايلام را در ذهن و زبان زنده می کنند.

استان ایلام یکی از استانهای تاریخی کشور می باشد که سابقه دیرینه در خطه بزرگ ایران زمین دارد و وجود آثارهای باستانی، تپه های تاریخی، طبیعت بکر و هزار رنگ و کوههای سر به فلک کشیده، غارهای بی نظیر و دیگر جاذبه های طبیعی باعث شده است که آفتاب ایران از ایلام طلوع کند.

تاریخ و میراث 10 هزار ساله از زندگی بشر، گردشگری دفاع مقدس و مذهبی و جاذبه های طبیعی و هزار رنگ آن از موارد گردشگری این دیار مرزی است. در هر کجای این استان قرار بگیرید به فاصله کوتاه زمانی می توانید به یک اثر مهم گردشگری و میراثی گران بها در استان دسترسی داشته باشید.

در این دیار مرزی تپه های باستانی قابل توجهی همچون تپه باستانی علی کش دهلران وجود دارد که نظر هر بیننده را به خود جذب می کند و شاید دلیل این باشد که تپه علی کش همچنان محکم و استوار و مغرور از این که همه تاریخ را در دل خود جای داده است همچون نگینی درخشان در گرمایی که دشت موسیان را چون سرابی می نمایاند، خود نمایی می کند.

ایلام یا همان سرزمین رنگها به دلیل داشتن طبیعت زیبای خدادادی و وجود کوههای سربه فلک کشیده قلارنگ، مانشت، سیوان ، مله گون ، کبیرکوه ، ششکلان ، قلاقیران و تعداد کثیری دیگر که به دلیل زیاد بودن نمی توان آنها را نام برد آوازه مردان و زنان سخت کوش و حماسه ساز آن در بزم و رزم دهل و سرنا شنیده می شود، به عنوان استانی مهمان نواز هر ساله پذیرای گردشگران و دوستداران زیبایی، فرهنگ و هنر و تاریخ و تمدن بوده است.

ایلام یا همان عروس زاگرس ، سرزمین رنگها ، استان چهار فصل و یا سرزمین طلوع خورشید این استان لبریز از حماسه های ماندگار دفاع مقدس قاب دیدگان هر بیننده ای را می نوازد و دهان هر گردشگری را به شگفتی و حیرت وا می دارد و آغوش آن برای مهمانان در تمام فصول سال باز است.

با شروع شدن فصل بهار، استان ایلام با قلم موی آفریدگار هستی به گنجینه ای از زیبایی ها تبدیل می شود و کوه های سر به فلک کشیده و مخملین آن در ایام بهار و دیگر فصل های سال با صدای ساز و دهل دست بر شانه به نشانه تولد دوباره زمین آماده رقص و پایکوبی می شوند و انواع پرندگان با آوازهای دلنشین خود، خستگی های کاری یکسال گذشته را از تن گردشگران در خواهند آورد.

استان ايلام با داشتن600 هزار هکتار اراضی جنگلی معادل یک سوم جنگل های غرب کشور، 15رودخانه دائمی،20 سراب، 544 اثر ملی ثبت شده، پديده ها و چشمه های آب گرم متعدد، يکهزار گونه گياهی، 3 منطقه حفاظت شده، 5 ذخيره گاه جنگلی و حدود 80 زيستگاه حيات وحش از نظر تنوع زيستی و محيط زيست طبيعی از جاِیگاه ممتازي در کشور برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: تعداد آثار شناسایی شده در سطح استان بیش از 2 هزار اثر می باشد که از این تعداد حدود 780 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که این آثار شامل قبرستان، محوطه، تپه، بنای تاریخی، غار و غیره می باشند.

" عبدالمالک شنبه زاده" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه 11 اثر منقول شامل گچبری به ثبت رسیده است، افزود: 9 اثر طبیعی شامل درخت و غار و آبشار و 43 اثر معنوی شامل آداب و رسوم و فرهنگ و غذا های محلی استان از جمله عروسی سنتی، همیاری در برداشت محصولات کشاورزی، همیاری در پشم چینی گوسفندان به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به قدمت دیرینه و تمدن کهن استان کلیه آثار موجود، مهم و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند، اظهار داشت: ازجمله شاخص ترین آثاری که شاید به دلیل نوع ساخت و سبک معماری، قدمت و غیره بیشتر مورد توجه علاقمندان و پژوهشگران قرار گرفته می توان به تپه های پیش از تاریخ دهلران، شهر تاریخی سیمره واقع در دره شهر، شهر تاریخی سیروان واقع در سرابکلان، پل گاومیشان واقع در دره شهر، قلعه والی شهر ایلام، قلاع میرغلام هاشمی، پور اشرف، جهانگیر آباد واقع در شهرستان دره شهر، عمارت والی کهره واقع در شهرستان هلیلان و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه از مهمترین وظایف و برنامه ها برای این آثار حفاظت، ثبت، مرمت و معرفی آثار می باشد، اظهار داشت: علت تخریب آثار یکی عوامل انسانی به دلیل آشنا نبودن و عدم آگاهی خواسته یا ناخواسته و حفاری های غیر مجاز هست و دیگر هم دلایل طبیعی همچون سیل ، زلزله ، فرسایش و ...به مرور ایجاد می گردد.

وی به مهمترین مشکلات موجود در استان که بعضا باعث تخریب آثار می شوند، اشاره و تصریح کرد: اجرای پروژه های عمرانی بدون اخذ استعلام از این اداره کل، کمبود وسیله نقلیه مناسب در شهرستان ها ، کمبود نیروی متخصص برای سرکشی از آثار و عدم اعتبار کافی جهت مرمت های اضطراری و حفاظت از آثار می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام به مهمترين جاذبه هاي تاريخي استان اشاره و خاطر نشان کرد:موزه تاریخ کشاورزی، قلعه والي و موزه مردم شناسی ، تنگ بهرام چوبين، تنگ ماژين ، قلعه شيخ مكان، قلعه امير آباد، شهرباستاني سيمره ، شهر تاريخي سیروان، آتشكده دره شهر ،آتشكده كوشك، سنگ نوشته آشوري، سنگ نوشته قوچعلي ، قلعه كنجانچم ، سنگ نوشته تخت خان، پل تاريخي گاوميشان ، پل چم نمشت و تپه علي كش دهلران از مهمترین جاذبه های تاریخی استان ایلام هستند.

شنبه زاده به مهمترين جاذبه هاي مذهبي استان اشاره و افزود:امامزاده عباس دهلران، امام زاده سيد حسن مهران ، امامزاده علي صالح صالح آباد ، امامزاده محمد عابد ملكشاهي ، بقعه حاج بختيار چوار، بقعه حاجي حاضر ايوان ، بقعه سيد عبداله ايوان، امامزاده ابراهيم قتال دهلران ،امامزاده سيد اكبر دهلران، امامزاده سيد ناصرالدين دهلران و امامزاده سيد فخر الدين دهلران از جاذبه های مذهبی استان هستند.

وی به مهمترين جاذبه هاي طبيعي وغير طبيعي استان اشاره و اظهار داشت: تفرجگاه منجل ، تنگ ارغوان ، تنگ دالاهو ، تفرجگاه ششدار، تنگ حمام ، تجريان ، آبگرم دهلران، جشمه قير روان ، غار خفاش ، فرجگاه مله پنجاب ، جغاسبز، تفرجگاه ميان تنگ ، غار طبيعي زينه گان ، كوهستان مانشت، كوهستان كبيركوه ، چشمه دو قلو آبدانان،اردوگاه خوران، تنگه رازيانه ، آبشار منجل، آبشار اما ، منطقه آوه زا، شلم و تنگ ویژدرون از جاذبه هاي طبيعي وغير طبيعي به شمار می روند.

وی تصریح کرد: قرارگیری در مسیر اصلی عتبات عالیات، وجود جاذبه ها ويژه و سايتهاي بكر طبيعي، تنوع اقليمي فوق العاده، وجود ويژگي هاي محيطي مختلف از قبيل كوير، كوهستان، جنگل، وجود رشته كوههاي زاگرس، جاذبه هاي طبيعي شناخته شده با حوزه نفوذ ملي و بين المللي، وجود منابع آب و خاك مستعد و فراوان ، وجود آثار متعدد مذهبي، مهمان نوازي اهالي و ساكنان استان،وجود آثار تاريخي و فرهنگي متعلق به دوران مختلف چند قوميتي بودند.

شنبه زاده ادامه داد :اين استان به عنوان يكي از ويژگي هاي جاذب گردشگران، ساختار جوان جمعيت، قابليتهاي متعدد اقتصادي، اجتماعي وفرهنگي ناشي از پيشينه طولاني صنعتي نفت دربخش هايي از استان، دارا بودن سابقه و تجربه توليد بسياري از صنايع دستي مرغوب و با كيفيت بالا در اين مناطق، برخورداري از پتانسيل هاي كشاورزي وباغداري، قرار گيري جاذبه هاي جنگي در كنار ديگرجاذبه ها از جمله جاذبه هاي طبيعي، تاريخي فرهنگي و غیره را از دلایل اهمیت این دیار عنوان کرد.

وی به دارایی های راهبردی استان در سطح کلان و مسیر عتبات عالیات اشاره کرد و گفت:توسعه اقتصادی اقتصادی، اجتماعی همه جانبه با بهره برداری بهینه از منابع فرهنگی و طبیعی گردشگری استان،ایجاد فرصت های جدید شغلی مستقیم وغیرمستقیم در زمینه مختلف گردشگری، افزایش درآمدهای حاصل از گردشگری با تنوع سازی فعالیت های اقتصادی گردشگری، افزایش ظرفیت و کیفیت مستمر تاسیسات اقامتگاهی استاناست .

شنبه زاده ؛ توسعه بازارهای هدف گردشگری با توجه به روند گردش های مسافران،ایجاد دسترسی به جاذبه های شاخص استان،افزایش توانمندی منابع انسانی شاغل در بخش گردشگری استان،توسعه گردشگری زیارتی، گردشگری دفاع مقدس ، گردشگری سلامت وطبیعت گردی در استان و ایجاد مرکز اطلاع رسانی در مرز بین المللی مهران را از ویژگی های این استان در زمینه های گردشگری برشمرد.

وی مهمترین اقدامات در جهت توسعه گردشگری را بررسی وشناسایی مسیرها و مقاصد جدید گردشگری در سطح استان.، ساماندهی گردشگران ورودی به استان بویژه ورودی های مرز بین المللی مهران، تشکیل ستاد ساماندهی اربعین حسینی ، تهیه بانک اطلاعاتی از مشاغل موجود در صنعت گردشگری استان ، بررسی ،ساماندهی ورتبه بندی آزانسها ،تورگردانان وراهنمایان تورهای گردشگری. استان، بررسی راهکارهای جذب گردشگران داخلی به استان، بررسی توسعه گردشگری محلی- منطقه ای با رویکرد ایجاد اشتغال، نیاز سنجی در حوزه زیرساخت ها ،تسهیلات وخدمات گردشگری و استاندارد ساز طرح های گردشگری عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: مشكلات زيرساختي و كمبود امكانات اقامتي و تسهيلات گردشگري،وجود گرد و غبارهاي وسيع در سطح استان بويژه در فصل تابستان، كوهستاني و صعب العبور بودن دسترسي به برخي از جادبه هاي طبيعي، شرايط اقليمي و آب و هوايي بويژه گرماي هوا در فصل تابستان، عدم توجه به ظرفيت تحمل گردشگري جاذبه هاي طبيعي و مشكلات زيست محيطي، تخريب و بهره برداري غير اصولي از منابع طبيعي، موانع ساختاري فرهنگي، نبود مراكز عمده فرودگاهي، عدم اتصال استان به شبكه راه آهن سراسري و تداوم شرايط وآثار نامطلوب ناشي از جنگ از مهمترین مسائل و تنگناهای استان هستند.

شنبه زاده به تاثیرات بیماری کرونا بر مراکز گردشگری استان اشاره و افزود:تعطیلی تمامی تاسیسات گردشگری، تعطیلی کلیه بازارچه ها، کارگاههای تولیدی، فروشگاهها و مشاغل خانگی حوزه صنایع دستی، رکود کامل بازار تولید و فروش محصولات صنایع دستی و بیکاری چندماهه کارکنان تاسیسات گردشگری و صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی و به تبع آن ایجاد مشکلات معیشتی برای این قشر آسیب پذیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه این استان سرزمینی است که نامهای همچون عروس زاگرس، سرزمین رنگها،استان چهار فصل و سرزمین خورشید را به خود گرفته است، خاطرنشان کرد: دره های شگفت انگیز،رودها و آبشارهای زیبا، غارهای بی نظیر ، کوههای سربه فلک کشیده، اقلیم متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزاررنگ طبیعت ، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای متنوع، این سرزمین را به شاهکار خلقت ایران زمین تبدیل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام با اشاره به اینکه فصول سال در ایلام آنچنان به هم آمیخته اند که نقاط گرمسیری و سردسیری و معتدلش در آغوش همدیگرند،گفت: استان ایلام دارای 10 شهرستان می باشد که هر کدام از آنها دارای طبیعت زیبا و آثارهای متعدد و کوههای سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و جذاب هستند.

شنبه زاده افزود: علاوه بر مکانهای گردشگری، این استان از لحاظ صنایع دستی زبانزد عام و خاص است که مهمترین آنها گلیم نقش برجسته است که از نظر اصالت و تولید مهمترین و شاخص ترین صنعت دستی و بومی استان می باشد و نقش و نگارهای آن از طبیعت، تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته است.

وی اظهار داشت:جاجیم، نمد، گیوه بافی ،عبابافی،صنایع چوبی همچون معرق و منبت ، احرامی بافی،بافت سیاه چادر، حصیر بافی، گلیم ساده و غیره از دیگر صنایع دستی استان است که علاوه بر رشته های بومی صنایع دیگری همچون قلمزنی، نقاشی روی سفال ، طراحی سنتی و غیره به هنر جویان آموزش داده می شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار