اگر واقعا مرگ روزانه سیصد چهار صد هموطن برای ما درس عبرت نمی شود که نمی شود ! اگر همه این اخبار وتوصیه های چهانی کارساز نیست که نخواهد بود ! اگر این همه کسادی و تعطیلی که کرونا به مردم تحمیل کرده برای نق زننان کفایت نمی کند که نمی کند ،باید دست روی دست گذاشت تا کرونا مثل زامبی ها همه ما را ببلعد وتمام !
کد خبر: ۹۱۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸ 31 October 2020

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::ما ایرانی ها مردمی متمدن و برخوردار از پیشینه فرهنگی دور ودرازی هستیم .از خصوصیات اخلاقی ومنش انسانی والایی بهره مندیم ،اما یک ایراد بسیار برجسته هم داریم. وقتی یک اتفاقی در این کشور می افتد تا چند ساعت به شدت هرچه تمامتر برآن موضوع تمرکز می کنیم و بعد از آن به جاشیه می رویم و آن را فراموش می کنیم.

امروز کشور در وضعیت بسیار بحرانی از حیث شیوع بیماری کرونا قرار دارد وهمه هم این را به خوبی می دانند .روزی که اولین نمونه کرونا واولین فوتی کرونا در کشور خبری شد ،همه مردم به شکل عجیبی ماست ها را در کیسه کردند ،اضطراب وترس سراسر وجود آنان  را فرا گرفت و همه از کرونا وخطرات آن صحیت می کردند .هرچند بازهم برخی در مقابل توصیه ها گارد می گرفتند ،اما بخش قابل توجهی از مردم از ترس جان خودشان به توصیه ها وپروتکل ها عمل می کردند .

اما امروز که وارد نهمین ماه درگیری با اپیدمی کرونا شده ایم ،همه چیز به دست فراموشی سپرده شده است ،مردم مامثل روزهای اول ترس و واهمه ای از این ویروس ندارند ،زندگی با کرونا برایشان عادی شده و با وجود اینکه میزان ابتلا ومرگ ومیر ناشی از آن نسبت به روزها وماههای اول شیوع چندبرابر شده است ،اما میزان رعایت نمودن مردم به مراتب پایین تر وکم تر شده است ،نتیجه اش هم این می شود که هر سه یا چهار دقیقه یک هم وطن روانه سینه قبرستان می شود .

روزگاری نه چندان دور در همین استان ما ،مردم از ترس کرونا حتی قید  دید وبازدید های نوروزی و تفریحات رایج بهاری را زدند. همه این شرایط در حالی بود که میزان مرگ ومیر در استان هر 24ساعت یک نفر بیشتر نبود . اما امروز مردم می بینند که روزانه هفت ،هشت ،بیشتر یا کمتر از همشهری ،فامیل ،دوست وآشنا خاموش وبی صدا روانه قبرستان می شود ،اما انگار نه انگار !مردم هر روز بی پروا تر از روز قبل می شوند.

یک اتفاق بسیار خطرناک در استان به وقوع پیوسته که در صورت استمرار آن می تواند به استمرار بحران کرونا کمک کند . " مردم به زندگی با کرونا عادت کرده اند وبرایشان عادی شده است " ترس مردم از کرونا ریخته است ،با وجود اینکه می بییند روزانه چند هم استانی براثر همین کرونا از بینشان کوچ می کند ،اما بازهم برخی می گویند ؛بابا کرونا که ترس نداره ،مثل یک سرما خوردگی عادی است " یا عده ای بازهم به روال همیشه که به نق زدن وگره زدن همه مسایل به امورات سیاسی عادت کرده اند می گویند " کرونا دروغ است کار کارِ خودشان است "

اگر واقعا مرگ روزانه سیصد چهار صد هموطن برای ما درس عبرت نمی شود که نمی شود ! اگر همه این اخبار ،هشدار وتوصیه های جهانی کارساز نیست که نخواهد بود ! اگر این همه کسادی و تعطیلی که کرونا به مردم تحمیل کرده برای نق زننان کفایت نمی کند که نمی کند ،باید دست روی دست گذاشت تا کرونا مثل زامبی ها همه ما را ببلعد وتمام !

اما این هم نمی شود !بی توجهی برخی به مسئولیت های اجتماعی ونادیده گرفتن حقوق دیگر شهروندان باعث شود تا این بحران فراگیر بر همه امور زندگی مردم سایه افکند و مهمتر از آن جان شیرین مردم را از آنان بستاند . بخشی از چرایی شکل گیری چنین وضیعیتی متوجه دولت ،حاکمیت و دستگاههای مسئول است .

شل کن سفت کن های بی برنامه ای که آقایان در این چند ماه در حوزه اجرای پروتکل ها داشتند ،تسامح وتساهل های بیش از اندازه باعث شد تا ما امروز د روسط باتلاق کرونا گرفتار شویم ، نه راه پیش داشته باشیم ونه راه پس !

ولی باز هم دیر نشده است ،می توان درست ومنطقی ،باهم وبا بسیج تمامی دستگاهها و امکانات به جنگ کرونا رفت وآن را از پای درآورد در غیر اینصورت همه ما را از پای در خواهد آورد . امروز ما در یک جنگ تمام عیار قرار داریم ،کار از سیاسی کاری واینکه از روحانی بدمان بیاید و دنبال اثبات ناکارآمدی او در مقابله با کرونا باشیم گذشته است !امروز اگر دولت در مقابله با کرونا کم آورد یعنی ایران کم آورده است ! اگر جان مردم را قربانی نیات وبازی های کثیف سیاسی بکنبم به واقع در وسط میدان جنگ مرتکب خبانت شده ایم وجرم خائن بَیِن وشفاف است .

باید همه پای کار بیایند واین کارها را انجام دهند ؛

،اول دولت بی توجه به نق های سیاسی و مچ گیری های رایج برای دو هفته قید کار اداری را بزند ویک تعطیلی عمومی اعلام نماید.

دوم ؛تمامی معابر برون شهری را مسدود کند تا این تعطیلی بهانه ای برای تفریح ومسافرت ها نشود .

سوم ؛مردم مشارکت کنند ،پیشگیری را از درون خانواده ها شروع نمایند . 

چهارم ؛دولت برای مصوبات کرونا ضمانت اجرا تعیین کند . الان ما مصوبه داریم اما تا حالا ندیدیم کسی به خاطر نزدن ماسک جریمه که سهل است حتی تذکر دریافت کند . باید با سختگیری هرچه تمامتر با افرادی که ماسک نزده در کوی وبرزن پرسه می زنند برخورد شود .

پنجم ؛تمامی صنوف نه شعاری بلکه در عمل تعطیل شوند ،به استثنای فروشگاههای تامین اقلام غذایی ،همه صنوف برای دو هفته تعطیل شوند .

ششم ،همه دستگاهها اعم از ارتش ،ناجا،سپاه وبسیج وبهداشت و هلال احمر هم امکانات درمانی را مهیای پذیرش بیماران کرونا کنند هم اینکه در یک بسیج همگانی نسبت به شناسایی افراد ناقل ومشکوک مبادرت ورزیده ،آنهایی که نیاز به بستری دارند در مراکز درمانی بستری و آنهایی که ناقلند به اجبار در خانه قرنطینه شوند .

هفتم ؛برای کسانی که ناقلند ویا دارای علائم بوده اما بی توجه به حقوق مردم در خیابان وبازار پرسه می زنند جرم انگاری شود . کسانی که عامدانه جان مردم را در معرض خطر قرار می دهند مرتکب جرم بزرگی شده اند این رفترا باید مستوجب مجازات باشد.

هشتم و خیلی مهم ؛مردم عزیز ما ! آیا مرگ روزانه بیش از 400نفر از هموطنان برای اینکه ما را از خواب بیدار کند کافی نیست !؟آیا حتما باید به چشم خودمان ببینیم تا کرونا یکی از عزیزانمان واعضای خانواده را از ما بگیرد آنوقت باور کنیم که کرونا هست ؟آیا نمی بینید که کادر درمان ما خسته ونحیف شده ،حتی وزیرش هم به عجز و لابه افتاده است ؟نمی دانید که بیمارستان ها دیگر کشش ندارند !؟ 

باور کنید که مرگ کرونا از رگ گردن به ما نزدیک تر است !پس بیایید مرد مردانه یکبار هم که شده در جدال با این بیماری مرگ آفرین جدی باشید ،برای جان خودتان ودیگران ارزش قایل شوید ! چندان هم سخت وهزینه بردار نیست .این سه نکته را رعایت کنید ؛!فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید ابرای صحبت کردن واحوالپرسی به هم نزدیک نشوید ،قید دست دادن را بزنید.2-دستانتان را مرتب با آب وصابون بشویید ،ضد عفونی دستها فراموش نشود 3-مایک فراموش نشود ! این موضوع در کنترل شیوع کرونا نقش ویژه ای دارد!خواهش می کنیم ماسک بزنید !

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار