سایت جدید روستای لرینی فاقد تلفن ثابت است و روستاهای گوراب علیا ،گورطوطی، آبزار و حسن گاوداری از آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت محروم هستند و جز نقاط کور منطقه به حساب می آیند و یا آنتن دهی ضعیفی دارند که قابل استفاده نیست .
کد خبر: ۹۱۲۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸ 26 October 2020

سریال سرقت کابل های مخابراتی در برخی از روستاهای شهرستان سیروان همچون نثار مله ماران، چشمه خزانه ، سراب کارزان، کلی کلی ، علی آباد سفلی و وسطی ، ورگج ، سرکان ، حسن گاوداری و اسلامیه به معضلی تبدیل شده است و متاسفانه هیچکدام از دستگاههای ذیربط از جمله مخابرات و غیره بدنبال رفع مشکلات آنان نیستند و مردم این مناطق همچنان منتظر پیک مهربانی هستند که آلام دردهای آنان را تسکین دهند.
 
مجتبی قیطاسی تابناک ایلام ::شبکه وب و اینترنت اکنون فراتر از یک ابزار تفریحی و سرگرمی به یک نیاز اولیه و اساسی برای آحاد مختلف جامعه بخصوص روستائیان تبدیل شده و امروزه وجود اینترنت و تلفن یکی از ضروریات برای اهالی روستا می باشد ،خرید و فروش محصولات روستائیان و ملزومات تولید ،حل برخی از مشکلات روزمره دسترسی به اخبار و شبکه های مجازی، ارتباطات عمومی و فامیلی ، کلاس های آموزشی و تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان ، شرکت در مسابقات آموزشی ، علمی فرهنگی ،نگارش مقالات ، فعالیت های پژوهشی ، پایان نامه دانشجویی ،شرکت در کارگاه های آموزشی و سمینارهای آنلاین و ... همه و همه و در دنیای امروز در بستر وب و از طریق دسترسی به اینترنت مناسب، قابل انجام است .
 
در دنیای کرونایی و استفاده دانش آموزان از برنامه شاد و همچنین دانشجویان نیاز مبرم به اینترنت دارند . متأسفانه برخی از روستاییان در حالی که تحت پوشش اینترنت نمی باشندبلکه از نعمت آنتن دهی تلفن همراه نیز محروم هستند.
 
برخی خانوارها علیرغم مشکلات اقتصادی، برای استفاده دانش آموزان و دانشجویان با خرید مودم با قیمت های خارج از وسع و آن هم با تلفن ثابت، اینترنت قابل استفاده است که توسط سارقان سیم های مخابراتی به سرقت رفته ولی خبری از ترمیم و غیره نمی باشد .
 
سایت جدید روستای لرینی فاقد تلفن ثابت است و روستاهای گوراب علیا ،گورطوطی، آبزار و حسن گاوداری از آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت محروم هستند و جز نقاط کور منطقه به حساب می آیند و یا آنتن دهی ضعیفی دارند که قابل استفاده نیست .
 
از قدیم الایام گفتند "گره ای که با دست باز شود ،با دندان باز نمی کنند" طی 6 ماه گذشته کابل مخابرات مابین روستای حسن گاوداری و سرابکلان برای سومین بار است که به سرقت می رود و هر بار مردم با کلی خواهش و التماس از مخابرات، مجددا ارتباط وصل گردید و فاصله دو روستا دو کیلومتر بوده، حال باید گفت چرا این شبکه زمینی و از طریق فیبر نوری وصل نمی شود تا هم رضایت مردم از اتصال دائم در برقرار شود و هم پولی اضافی از بیت المال به هدر نرود .
 
مسئولان مخابرات منطقه اعلام کرده اند بدلیل سرقت های مکرر و عدم تضمین امنیت کابل و احتمال سرقت های دیگر از وصل مجدد آنها خودداری ورزیدن و این در حالی است که آنتن دهی تلفن های همراه با قابلیت استفاده از اینترنت در منطقه را ندارد نبوده و به همین علت تنها راه دسترسی اهالی روستا به شبکه وب و اینترنت، از طریق تلفن های ثابت مخابراتی است .
 
زمینی نمودن کابل مخابراتی (فیبر نوری) تنها راه برای پیشگیری از سرقت مجدد کابل در بین برخی روستاهای سیروان است و انجام این مهم پیشگیری از مهاجرت روستائیان به عنوان یکی از تولیدی ترین اقشار جمعیتی کشور، پاسخ به یک نیاز اساسی و حق مسلم و حتی پیشگیری از هدر رفت منابع نیز خواهد شد.
 
مدیرعامل مخابرات استان: برای زمینی کردن کابل به اعتبار نیاز داریم
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام به مشکلات روستاهای شهرستان سیروان اشاره کرد و گفت: روستاهای "چشمه خزانه "و "سراب کارزان" از توابع شهرستان سیروان ، فیبر نوری و کافو نوری آماده می باشد و تا آخر مهرماه سال جاری نصب و راه اندازی می شود.
 
 حشمت اسدی با بیان اینکه کابل مخابراتی روستای " نثار مله ماران" تاکنون چندین بارتوسط سارقان به سرقت رفته و نیاز به تامین امنیت برای بازسازی مجدد دارد گفت:در همین راستا همکاری مسئولان شهرستان برای خاکی کردن مسیر ارتباطی مورد نیاز است و روستاهای "کلی کلی" ، "علی آباد سفلی و وسطی" در مسیر توسعه طرح uso قرار گرفته که در مرحله انتخاب پیمانکار برای انجام پروژه می باشد.
 
وی با اشاره به اینکه روستاهای "سرکان" و " ورگچ" در مسیر طرح uso قرار دارد و کابل دست پیچ برای این دو روستا مشخص شده و منتظر تامین تجهیزات از سوی مخابرات ایران هستیم، اظهار داشت:روستای " لرینی " به علت تغییر مکان به سایت جدید فاقد تلفن ثابت می باشد که در محل قدیم تلفن ثابت داشتند و بارها پیشنهاد تلفن ثابت از بستر موبایل به آنها داده شد، اما مردم نپذیرفتند.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام تصریح کرد: کابل مخابراتی روستای " حسن گاوداری" سه بار در طول سال جاری به سرقت رفته که آخرین بار آن 28 شهریور ماه می باشد و از آنجائیکه مسیر هوایی است هر بار وصل کردن ،بعد از مدتی سرقت می شود و می بایست این مسیر خاکی شود که نیازمند تامین اعتبار برای اجرا می باشد.
 
اسدی با بیان اینکه روستای " اسلامیه" هم چندین بار سرقت شده و فاصله تا مرکز شهرستان ۱۵۰۰ متر می باشد و امکان خاکی کردن بدون معارض می باشد که علیرغم چندین جلسه با فرماندار منطقه، قول حفاری دادند که تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است‌.
 
وی به عدم آنتن دهی تلفن همراه در 4 روستای شهرستان سیروان اشاره کرد و گفت: بخش عمده روستای حسن گاوداری از BTS سرابکلان پوشش میگیرد ولی روستای دیگر همچون " گوراب علیا" ، "گورطوطی" ،" آبزار" و "حسن گاوداری" در منطقه کوهستانی و دور از دسترس هستند و پوشش ندارند باید در پروژه USO دیده شوند که می بایست از طریق اداره کل فناوری ارتباطات استان پیگیری گردد.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام با اشاره به اینکه حل مشکل روستاهای فوق مستلزم تامین امنیت ،اعتبار و تجهیزات است که می بایست گام به گام محقق شود، افزود: در صورت تامین امنیت کابل های مخابراتی توسط مسئولان منطقه و اختصاص اعتبار از سوی مخابرات ایران، نسبت به رفع مشکلات روستاهای منطقه اقدام خواهد شد.
مدیرکل ارتباطات وفن آوری استان :وزارت ارتباطات تاکنون اقدامات خوبی در راستای کاهش شکاف دیجیتالی در مناطق محروم داشته است
 
همچنین مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام با اشاره به اینکه این اداره کل اقدام به هوشمند سازی 406 مدرسه شهری و 673 مدرسه روستایی نموده، بطوریکه تاکنون تمامی مدارس شهری و 540 مدرسه روستایی نیز هوشمند سازی شده اند، گفت: نصب مودم رایگان و ارائه ترافیک برای مدارس در سطح استان و همچنین ترافیک استفاده از اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان و معلمین رایگان می باشد.
 
عباس بیرامی با بیان اینکه 120 گیگ اینترنت هدیه برای اساتید دانشگاهی در نظر گرفته شده است که می بایست با مراجعه با سامانه ictgifts.ir برای دریافت هدیه اینترنت خود اقدام کنند، افزود: در خصوص روستاهای شهرستان سیروان تاکنون تنها 4 سایت امام زاده سید علی، لرینی، ظهیری لومار، پانزده خرداد از محل پروژه USO در برنامه فاز 2 مانده اند که کنتور برق و دکل نصب شده و با نصب تجهیزات برای این 4 سایت وضعیت پوشش اینترنت این مناطق نیز تکمیل خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: وزارت ارتباطات تاکنون اقدامات خوبی در راستای کاهش شکاف دیجیتالی در مناطق محروم داشته از جمله پروژه های اینترنت پرسرعت روستایی و هوشمند سازی مدارس که تا پایان دولت دوازدهم تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی خواهند داشت.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام تصریح کرد: از نظر پوشش آنتن دهی، استان ایلام رتبه دوم کشوری را دارا است و وضعیت پوشش موبایل در استان 98 درصدی و مطلوب است و تنها 34 روستای بالای 20 خانوار از نظر وضعیت پوشش آنتن دهی موبایل دارای پوشش زیر 50 درصدی می باشند و تا پایان دولت، پوشش تمامی روستاهای بالای 20 خانوار تکمیل خواهد شد.
 
بیرامی با اشاره به اینکه از 676 روستای استان 556 روستای آن دارای ارتباط می باشند که 540 روستا دارای ارتباط مخابراتی و 16 روستا از اپراتوزر های وب، ارتباط می گیرند، خاطرنشان کرد: ارتباط تلفن ثابت در روستاها جزء تعهد اصلی شرکت مخابرات و شرکت" های وب" بعنوان اپراتور روستایی می باشد و محدودیتی در واگذاری تلفن ثابت برای متقاضیان روستایی در صورت ارائه درخواست ، وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار