بی‌اعتمادی جمعی از سهامداران به بازدهی بورس که با تغییرات متعدد شاخص در هفته‌های اخیر همراه شده، حالا شاید مهمترین مساله بازار سرمایه باشد؛ موضوعی که امروز با حضور اعتراضی جمعی از مال‌باختگان بورس در مقابل ساختمان مجلس و رسیدگی هم‌زمان به وضعیت این بازار در درون پارلمان، شرایطی را مهیا کرد که شاید بتوان در نتیجه آن و با راهکار‌های نمایندگان، شاهد بازگشت روز‌های خوب بورس بود.
کد خبر: ۹۱۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴ 26 October 2020

بی‌اعتمادی جمعی از سهامداران به بازدهی بورس که با تغییرات متعدد شاخص در هفته‌های اخیر همراه شده، حالا شاید مهمترین مساله بازار سرمایه باشد؛ موضوعی که امروز با حضور اعتراضی جمعی از مال‌باختگان بورس در مقابل ساختمان مجلس و رسیدگی هم‌زمان به وضعیت این بازار در درون پارلمان، شرایطی را مهیا کرد که شاید بتوان در نتیجه آن و با راهکار‌های نمایندگان، شاهد بازگشت روز‌های خوب بورس بود.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (دوشنبه) با نطق محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد. او گفت: «اطمینان دارم همه نمایندگان از این پس حرف‌هایی که مردم به آن‌ها می‌زنند و گلایه‌های مردم از مسئولان اجرایی را در سینه خود محفوظ می‌دارند و آن را به تلاش برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقدام در همه بخش‌های اجرایی کشور با اولویت مسائل اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و نظارتی مجلس تبدیل می‌کنند. همچنین از طریق نقد صریح و دلسوزانه، نظارت و کنترل بر بودجه و اجرای قوانینی که معطل مانده یا خلاف قانون عمل می‌شود، به مجلس و مردم پاسخگو می‌کنند.»

رییس قوه مقننه این موضوع را هم یادآور شد که رهبر معظم انقلاب، بر لزوم حمایت معیشتی از مردم به خصوص قشرهای آسیب پذیر تاکید کردند؛ لذا مجلس در گام‌های پایانی اجرایی سازی طرح حمایت معیشتی از مردم بوده و با تفاهم با دولت اجازه نمی‌دهد در شرایط دشوار معیشتی، مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشۀ کوچک شدن سفرۀ آن‌ها نیست. به زودی با حفظ کرامت ملت شریف و سرافراز ایران با همراهی مدیران اجرایی، تامین کالا‌های اساسی خانوار‌ها آغاز می‌شود.

در ادامه نمایندگان مجلس وارد بررسی مشکلات بازار بورس و سهامداران شدند؛ آن هم در شرایطی که در بیرون پارلمان تعدادی از سهامداران تجمع کرده بودند تا اعتراضشان به نبود حمایت دولت را به گوش وکلای خود برسانند.

برای بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اورق بهادار و وزارت اقتصاد، گزارش کمیسیون اقتصادی قرائت شد.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی در توضیح این گزارش گفت: «بازار سهام طی دو سال اخیر با روند‌های پرشتاب و شکستن مداوم رکورد‌ها توانست توجه بخش زیادی از قشرهای جامعه را به خود جلب نماید و ورود بخش قابل توجهی از پس انداز اشخاص خرد را به این بازار فراهم کند‏‏؛ اما از نیمه دوم مردادماه امسال، به دلیل ارسال علامت نااطمینانی به بازار، ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مجری در عرضه سهام صندوق دوم دولتی (مشخصاً وزارت اقتصاد و وزارت نفت) و نیز نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران حقوقی، بازار سرمایه ریزش قابل توجهی را تجربه کردند که در فاصله یک ماهه، نزدیک به ۴۵۰ هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد؛ وضعیتی که لطمات قابل توجهی در بعد اقتصادی به کشور وارد کرد و موجب نارضایتی‌های اجتماعی سرمایه داران خرد شد.»

او تاکید کرد که باید در آغاز روند تثبیت بازار، از خطا‌های گذشته آموخت و ضمن تصمیم گیری درست تمهیداتی جهت حفظ ثبات و تعادل در این بازار اندیشید.

تعداد دیگری از نمایندگان هم با انتقاد از حاکم شدن نگاه سیاسی و امنیتی در بورس به جای وجود دید اقتصادی، نسبت به از بین رفتن اعتماد در این بازار هشدار دادند و خواستار اصلاح این روند شدند؛ موضوعی که رییس سازمان بورس حل آن را در گروی تقویت بازارگردانی با هدف ایجاد تعادل در بورس دانست و مجلس هم با ارائه طرح اصلاح قانون اوراق بهادار راهکار قانونی جهت رفع این مشکل ارائه کرد.

همچنین نمایندگان با استناد به گزارش کمیسیون صنایع و معادن به بررسی وضعیت بازار فولاد پرداختند. در این گزارش با اشاره به میزان مصرف داخلی و صادرات فولاد عنوان شده که روند قیمت زنجیره فولاد در بازار آزاد و قیمت تمام شده بورس کالا نشان دهنده اختلاف فاحشی بین این دو بازار است؛ لذا می‌توان با طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد این روند را اصلاح کرد.

در توضیح شرایط فعلی بازار فولاد، خدادا غریب پرور، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با یادآوری اینکه فولاد صنعت مادر است، از رشد مصرف فولاد در شش ماه ابتدای سال جاری به میزان ۱۹ درصد سخن گفت و آن را خبر خوبی برای اقتصاد کشور توصیف کرد، چون میزان سرانه مصرف فولاد نشان دهنده میزان توسعه صنعتی کشورهاست؛ پس به اندازه افزایش مصرف محصولات فولادی اقتصاد کشور نیز پویاتر شده است. با همین نگاه می‌توان بدون تعیین سقف قیمتی، نرخ جذابی برای فولاد مشخص کرد.

طبق دستور کار مجلس قرار بود شش نماینده مجلس نیز نکاتی را درباره وضعیت بازار فولاد در کشور بیان کنند که به دلیل کمبود وقت، این موضوع به جلسه فردا (سه شنبه) مجلس موکول شد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار