معاون غذا و داروی ایلام:
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به افزایش تقاضا در شرایط شیوع کرونا، بروز کمبود برخی اقلام دارویی دور از انتظار نیست زیرا میزان تقاضای برخی داروها قبل و بعد از کرونا قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۹۱۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 25 October 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر مهتاب شاهماری اظهار داشت: برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی هم در بخش بستری و هم سرپایی بصورت شبانه روزی در حال پیگیری هستیم.

وی یادآور شد: تقاضا برای داروهایی نظیر ویتامین سی و دی قبل از کرونا و بعد از کرونا قابل مقایسه نیست پس برای مدیریت منابع موجود بر اساس نظرات علمی و کارشناسی اقدام شده است.

وی افزود: به عنوان مثال بر اساس سهمیه های جدید اعلام شده، اشکال تزریقی مکمل ها در اختیار بیمارستان ها قرار داده شده و اشکال خوراکی در داروخانه های سطح استان توزیع شده است یا برخی اقلام بیمارستانی و خاص که در بعضی منابع اثر بخشی آنها تایید شده در اختیار داروخانه های سرپایی قرار گرفته است.

دکتر شاهماری یادآور شد: در خصوص ناپروکسن که یک ضد التهاب غیر استروییدی و مشمول کمبود کشوری است بیش از ۴۰ شکل دارویی جایگزین وجود دارد و برای اقلامی که امکان جایگزینی با داروهایی با اثر مشابه وجود دارد جای نگرانی نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: واقعیت این است که هم اکنون نگرانی ما نبود مکمل در بازار دارویی نیست و با توجه به تعدد اقلام دارو و ملزومات پزشکی، کمبودهای موجود ناشی از تحریم و افزایش تقاضا، مشخص و ثابت نبودن پروتکل های درمانی و ابلاغ پروتکل های جدید با داروهای جدیدتر، ناشناخته تر و گران تر شرایطی بسیار پیچیده ایجاد شده است.

دکتر شاهماری افزود: با این حال با حمایت های ریاست دانشگاه علوم پزشکی و تامین اعتبار ریالی و رایزنی و پیگیری های مداوم از طریق سازمان غذا و دارو و شرکت های تولید و توزیع کننده تا این لحظه تامین داروهای همه بیماران بستری در بیمارستان ها انجام شده و اگر هم کمبودی اتفاق افتاده سریعا رفع شده است.

وی یادآور شد: اما نباید فراموش کنیم با وجود تعدد داروهای پیشنهاد شده، واقعیت این است که کرونا دارویی ندارد و تنها راه نجات همه ما رعایت اصول پیشگیرانه است.

شاهماری تصریح کرد: افزایش درصد مرگ و میر در استان با وجود تامین تمامی داروهای مورد تقاضا وضعیت بسیار نگران کننده ای است که همه ما را در حوزه درمان مستاصل کرده است و باری از خستگی و افسردگی ناشی از تلاش و تقلای بی حاصل برای نجات جان بیماران به همراه دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تمرکز همه ما بر پیشگیری و عدم ابتلا باشد چرا که به لحاظ جدید بودن بیماری، اثربخشی داروهایی که به سختی تامین و تجویز می شود مشخص و ثابت شده نیست./ع

 

 

 

ایرنا

برچسب ها: تقاضا ، دارو ، کرونا ، تابناک ، ایلام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار