رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام ؛
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام با تشریح روند نرخ بیکاری استان در تابستان ۱۳۹۹ گفت: نرخ بیکاری این استان ۳.۳ درصد کمتر از متوسط کشوری است و تنها ۲ استان خراسان جنوبی و رضوی دارای نرخ بیکاری کمتر از استان ایلام هستند.
کد خبر: ۹۱۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 20 October 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ رحمت الله قیصوری  اظهار داشت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر استان در فصل تابستان امسال ۶.۲ درصد است به عبارت دیگر، ۶.۲ درصد از جمعیت فعال استان بیکار بوده اند.

وی افزود: بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری استان بیانگر آن است که این شاخص نسبت به فصل قبل ( بهار ۱۳۹۹) و فصل مشابه در سال قبل (تابستان۱۳۹۸) به ترتیب ۰.۳ و ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

قیصوری در مورد تعاریف فرد شاغل و بیکار یادآور شد: بر اساس تعریف بین المللی کار، شاغل به افراد ۱۵ ساله و بیشتر گفته می شود که در طول هفته مرجع حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند.

وی ادامه داد: بیکار نیز به افراد ۱۵ ساله و بیشتر که سه ضابطه را به طور همزمان شامل در هفته مرجع (دومین و سومین هفته ماه میانی هر فصل) فاقد کار باشند (دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)، در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند (اقدامات مشخصی را به منظور جستجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغالی به عمل آورده باشند) و در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی، آماده برای کار باشند را داشته باشند، گفته می شود.

وی اضافه کرد: افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده، ولی فاقد کار و آماده برای کار بوده اند، نیز بیکار محسوب می شوند.

وی یادآور شد: افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می کنند (کارکنان فامیلی بدون مزد)، کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت موسسه محل کارآموزی انجام می دهند و به طور مستقیم در تولید کالا یا ارائه خدمات سهیم هستند، دانش آموزانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می کنند (نیروهای مسلح شامل پرسنل کادر، درجه داران و سربازان وظیفه ی نیروهای نظامی و انتظامی)، از جمله گروه های افراد شاغل محسوب می شوند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار