چاقی مفرط و مسئله کاهش وزن، معضلی است که گاهی هزینه‌های هنگفتی برای حل آن صرف می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ 19 October 2020

 

                                                   هیچ غذایی نمی‌تواند باعث لاغری شود

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نداشتن اعتماد به نفس کافی، دست و پنجه نرم کردن با برخی از بیماری‌های قلبی - عروقی و در معرض ابتلا قرار گرفتن مقابل بیماری‌های مختلف از جمله عوارض چاقی و نداشتن تناسب اندام به شمار می‌رود.

در حال حاضر تبلیغات عجیب و غریب فراوانی درباره رفع چاقی و معضل اضافه وزن در برخی از رسانه‌ها منتشر شده که از جذابیت و فریبندگی خاصی برخوردار بوده و جزو تبلیغات پرطرفدار و پر مخاطب در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

ماده غذایی که بتواند به تنهایی موجب لاغری شود، وجود ندارد

علی میلانی بناب، متخصص سیاست‌های غذا و تغذیه و عضو هئیت مدیره انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگویی اظهار کرد: باید در نظر داشته باشید که هیچ ماده غذایی و خوراکی که بتواند به تنهایی و با عدم رعایت رژیم غذایی مناسب موجب لاغری و کاهش وزن شود، وجود ندارد.

او افزود: تبلیغات عجیب و غریب مصرف برخی از مواد غذایی و تاثیر معجزه آسای آن‌ها برای لاغری سریع و کاهش وزن صحت علمی ندارد و تحقق این امر مستلزم اصلاح وضعیت تغذیه افراد و تعیین رژیم مناسب غذایی برای آن‌ها خواهد بود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: به ازای ذخیره هر کیلو بافت چربی در بدن افراد، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ کیلو کالری در بدن انرژی ذخیره می‌شود، بر این اساس، انرژی از بین نرفته و تنها از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود.

میلانی گفت: برای اثرگذاری مواد غذایی که از آن‌ها به عنوان لاغر کننده یاد می‌شود باید شرایط از بین بردن بافت‌های اضافی چربی را مساعد کرد، در واقع نباید به تبلیغات فریبنده‌ای مثل لاغری سریع اهمیت داد.

او بیان کرد: رویکردهای جدید موضوع کاهش وزن، رویکردهای تک بعدی که بخواهند با یک یا دو ماده غذایی منجر به لاغری فرد شوند، نبوده و در اصل به جای آن از عنوان الگوهای غذایی استفاده شده و در قالب یک الگوی تغذیه‌ای و سبک زندگی از آن یاد می‌شود.

اصلاح سبک غذایی، امری مهم در سلامت جسم و روح

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: افراد با داشتن سبک زندگی و عادات غذایی صحیح، ضمن انجام فعالیت‌های روزانه خود به طور منظم‌تر و اصولی‌تر، خواب منظم‌تری هم داشته و فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها نیز بهتر و منسجم‌تر پیش می‌رود.

میلانی بیان کرد: افراد چاقی که تمایل به کاهش وزن دارند، نمی‌توانند توقع داشته باشند که رژیم غذایی پر چرب و همچنین تحرک کم و فعالیت فیزیکی ضعیفی داشته و پس از آن بتوانند با استفاده از برخی مواد غذایی دیگر وزن خود را کاهش داده و در نهایت لاغر شوند.

او افزود: برای داشتن یک الگوی پایدار منظم و دائمی در مقوله کاهش وزن و داشتن تناسب اندام، باید مواد غذایی که در بخش ریز مغزی‌ها با کالری پایین قرار می‌گیرند را در الگوی تغذیه‌ای خود بگنجانیم و به صورت مستمر و مداوم آن را دنبال کنیم.

این پزشک متخصص سیاست‌های غذا و تغذیه ادامه داد: گنجاندن سبزیجات و میوه‌جات در برنامه رژیم غذایی به مقدار فراوان و همچنین حذف مواد غذایی فرآوری شده مثل نوشابه و انواع چیپس و پفک را در دستور برنامه غذایی خود قرار داده و در کنار این موارد، فعالیت فیزیکی بدن‌مان را هم افزایش دهیم.

لاغر شدن، راهی کوتاه مدت ندارد

میلانی یادآوری کرد: کاهش وزن امری است که به مرور محقق می‌شود و داشتن توقع اثرگذاری مصرف برخی از خوراکی‌ها و میوه‌ها باور غلطی است که در قالب پیام‌های خوش رنگ و لعاب تبلیغاتی به خورد مخاطبان داده شده است و به مرور باید آن‌ها را اصلاح کرد.

او گفت: انسولین یک هورمون نگهدارنده چربی است و افراد با مشورت پزشک معالج خود هر چقدر که سرعت ورود قند از دستگاه گوارش را کنترل کرده و ورود آن به خون را کاهش بدهند، به مفهوم این است که با ترشح بیش از اندازه انسولین در جریان خون مواجه نخواهد شد و به این ترتیب هر چقدر ترشح انسولین را با مصرف غذاهای مغایر با رژیم غذایی، تحریک کنیم، به طور عملی فرصت کمتری برای سوزانده شدن چربی‌های اضافه بدن وجود دارد./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار