معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: رعایت استانداردها و پروتکل‌های تدفین فوتی‌های کرونا ایلام در مقایسه با اوایل شیوع کرونا به ویژه فروردین و اردیبهشت ماه امسال روند کاهشی دارد.
کد خبر: ۹۱۰۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 18 October 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: رعایت پروتکل‌ها و استاندارهای تدفین فوتی‌های کرونا از جمله پوشش افراد، حضور حداقلی بستگان فوتی و زدن ماسک ان۹۵ از سوی تشییع‌کنندگان در اوایل شیوع کرونا بسیار جدی و منطقی‌تر بود اما به مرور دقت در رعایت این استانداردها از سوی مردم استان بسیار کمرنگ شد.

وی شرکت در مراسمات عزاداری را مهمترین دلیل ابتلا به کرونا در استان دانست و تاکید کرد: شرکت در اینگونه مراسمات برای افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای و عوامل خطر بوده و سن آنها بالاست از واجب‌ترین اعمال قلمداد می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه افراد مسن ناراحتی و دلخوری خانواده متوفی را مهم‌تر از در خطر قرار گرفتن خود می‌دانند، یادآور شد: در این شرایط هشدارها در خصوص حضور نیافتن افراد کهنسال در مراسمات عزا به ویژه در مناطق روستایی که سال‌ها به حضور در این مراسمات عادت کرده‌اند، نتیجه‌ای در بر نداشته است.

وی تنها راه حضور نیافتن در آرامستان‌ها را در شرایط فعلی، اعمال محدودیت‌های شدید و جدی از سوی مسوولان دانست و گفت: باید با حضور حداقلی خانواده متوفی و با رعایت همه استانداردهای تدفین، خاکسپاری انجام گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که مشاهده می‌شود شخصی در خانواده‌ای به کرونا مبتلا شده اما به جای اینکه اقدام به قرنطینه کند بدون توجه به رعایت پروتکل‌ها دیگر اعضای خانواده را مبتلا می‌کند در این شرایط شیوع افزایش می‌یابد و به تبع وضعیت استان خطرناک‌تر از گذشته می‌شود.

دکتر صادقی‌فر در خصوص واکسن آنفولانزا نیز افزود: سهمیه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای استان در نظر گرفته شده که از سه بخش، ۲ بخش آن ارسال و برای تزریق گروه‌های خاص اولویت‌دار برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام، این استان از نظر تعداد بستری‌های کرونا نسبت به جمعیت بعد از استان‌های قم، لرستان و سمنان در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

این استان همچنین جزو پنج استانی است که پایین‌ترین سن بستری‌ها را دارد که نشان‌ می‌دهد افراد جوان پروتکل‌ها را رعایت نکرده و تا زمان بدحال شدن و نیاز به بستری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار