مدیرکل منابع طبیعی ایلام؛
مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: میانگین بارندگی سال گذشته در هفت شهرستان استان ایلام بیش از یک هزار میلیمتر بود که می‌توان با هدایت این آب‌ها و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی در جهت توسعه باغداری بویژه در اراضی شیب‌دار بهره گرفت.
کد خبر: ۹۰۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 12 October 2020

 یه گزارش تابناک ایلام؛رضا احمدی  اظهار داشت: یکی از مشکلات استان ایلام در حوزه منابع طبیعی را وجود بیابان‌های گسترده در شهرستان‌های مهران و دهلران عنوان کرد و افزود: طرح نهال‌کاری اراضی این شهرستان‌ها با هدف مهار ریزگردها، تلطیف هوا، جلوگیری از گسترش بیابان‌ و پیشگیری از هجوم ریزگردها طی سال‌های اخیر بطور جدی دنبال شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این راستا با مسوولان عراقی منعقد شده است.

احمدی با اشاره به میانگین بارندگی ۲۵۰ میلیمتری در شهرستان مهران یادآور شد: بروز برخی سیلاب‌ها در منطقه همواره به مشکلاتی برای کشاورزان تبدیل شده بود که در این راستا با اجرای طرح‌های آبخیزداری و جمع‌آوری سیلاب‌ها ضمن تغذیه دشت‌های منطقه، سفره‌های زیرزمینی نیز سیراب می‌شوند.

وی اضافه کرد: طرح نهالکاری اراضی بیابانی مهران با گونه‌های مقاوم به گرما همچون کنار بدون نیاز به آبیاری و تنها با پخش سیلاب‌ها طی سال‌های اخیر اجرایی شده و تاکنون ۳۰ هزار هکتار از اراضی منطقه جنگل‌کاری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام گفت: چاله‌های عمیقی به اندازه یک مترمکعب در این طرح حفر می‌شود که نیازی به آبیاری، سیم خاردار، نگهبان و آبیار نیز ندارند و می‌توان آنرا در راستای مولفه‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد.

 

احمدی از پیشنهاد ایجاد جنگل باغ در اراضی طبیعی استان بویژه در مناطقی که با خطر بیابان‌زایی روبرو هستند خبر داد و اظهار داشت: نهال‌هایی که در اراضی شهرستان مهران کاشته می‌شود مقاوم در برابر گرمازدگی هستند و به منظور درآمدزایی برای ساکنان منطقه فاصله این نهال‌ها ۱۰ متر در نظر گرفته شده است و در زیرشکوب آنها گل نرگس کاشته می‌شود تا برای کشاورزان ارزش اقتصادی نیز به دنبال بیاورد.

وی افزود: ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه ششدار ایلام به کشت بادام دیم اختصاص یافت که ثمردهی بسیار خوبی داشت و می‌توان این برنامه را در سایر اراضی استان نیز دنبال کرد چراکه ایلام از مستعدترین مناطق کشور برای توسعه باغ‌های دیم است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام با اشاره به طرح جنگل‌کاری آنسوی مرز مهران تاکید کرد: طرح جنگل‌کاری میان استان‌های ایلام و واسط عراق بنام کاشت نهال سیدالشهدا(ع) دی ماه سال ۹۵ با حضور استانداران وقت این ۲ استان آغاز شد که در مرحله نخست قرار شد این پروژه از مرز مهران تا کوت و در مراحل بعدی تا کربلای معلی تداوم یابد.

نهالکاری ۳۰۰ کیلومتر از اراضی آنسوی مرز مهران

احمدی یادآور شد: ۷۰۰ هزار اصله نهال مقاوم و سازگار با آب و هوای این مناطق کاشته خواهد شد و تاکنون نیز در مجاورت این مسیر ۳۰۰ کیلومتر از اراضی آنسوی مرز مهران در کشور عراق در ۲ سوی جاده نهالکاری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام تاکید کرد: ۳۱ درصد برنامه جنگل‌کاری در کشور به گستره ۱۰ هزار هکتار سال گذشته در این استان انجام شد که از این نظر ایلام رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد و امسال اجرای آن در سطح ۳۰ هزار هکتار پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، ایلام از پوشش گیاهی و منابع طبیعی متنوعی اعم از جنگل، مرتع و بیابان برخوردار است بطوریکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار معادل ۸۸ درصد مساحت استان را تشکیل داده است، سهم جنگل از مساحت استان ۶۴۲ هزار هکتار معادل ۲۲ درصد و سهم مراتع و بیابان از کل مساحت استان یک میلیون و ۱۱۲ هزار هکتار معادل ۵۵.۵ درصد است./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
این آقای مدیر کل احتمالا تفاوت متر مربع با هکتار رو نمیدونه!
آخه 30 هزار هکتار توی مهران جنگل کاشتی؟! بابا یه کم کوتاه بیا تورو قرآن!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار