در شرایطی که وضعیت استان از حیث ابتلای به کرونا نسبت به ماههای ابتدایی سال جاری به مراتب بدتر وبرتر می شود و خطرناکترین زمان ممکن از نظر شیوع ویروس را پشت سر می گذارد ،چنانچه ستاد کرونای استان بتواند با استفاده از ابزار حمایتی یعنی دادستانی و نیروی انتظامی تصمیمات محکمتر از روزهای ابتدایی همه گیری اتخاذ نماید می توان به تاثیر گذاری این ستاد امیدوار بود .
کد خبر: ۹۰۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 02 October 2020

تابناک ایلام::معمولا رسم بر این بوده است که بر اساس شرایط خاص و در راستای اتخاذ تصمیم درست و فوری سازوکاری اجرایی به نام "ستاد" تشکیل می شود . ستادی که با عادی شدن شرایط قاعدتا باید منحل شود ،اما در کشور ما اینگونه نیست چرا که ستادها به بخش اجرایی کشور تبدیل شده وصاحب ساز وکار رسمی استخدامی و  ردیف بودجه نیز می شوند .

اینجا بنا نداریم به آسیب شناسی ساختارهای اداری ونیمه اداری موازی کار با سیستم اجرایی کشور بپردازیم .بنابراین با عبور از آن به موضوع اصلی مطلب یعنی "کرونا " وستادی که تحت عنوان "ستاد مقابله با کرونا " در سطح ملی واستانی تشکیل شد می پردازیم.

اسفندماه سال گذشته با آغاز اپیدمی کرونا ویروس در کشور ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور و در استانها نیز به ریاست استاندار وحضور دستگاههای عضو تشکیل شد . دراوایل ستادهای ملی واستانی در راستای کنترل این همه گیری تصمیمات درست ومنطقی اتخاذ کردند . بخشی از مصوبات آنچنان محکم بود که منفذی برای عبور از آنها وجود نداشت . ممنوعیت ورود خودروهای غیر بومی به استان ،تعطیلی آرامستانها،بازار و تفرجگاهها بخش چشمگیر مصوبات ستاد کرونا در استان ایلام  بود .

اما این وضعیت چندان پایدار نماند ،به همان اندازه که شاهد همه گیری کرونا و افزایش آمار مبتلایان ومرگ ومیر ها بوده ایم ،به همان اندازه استیصال و تبدیل ستاد کرونای استانی را به یک کارگروه عادی بی خاصیت در استان نظاره گر بوده ایم .

در حالی پس از شش ماه همه گیری کرونا در کشور ،نه تنها هیچ اقدام علمی وفنی در راستای کنترل این ویروس شاهد نبوده ایم، بلکه هر روز که جلوتر رفته ایم آمار مبتلایان ومتوفیان بیشتر وبیشتر شده است ،به جای اینکه ستاد کرونا در سطح ملی و استانی به فراخور شکل گیری این وضعیت در سطح کشور فعالتر شده وتصمیمات محکمتر از ماههای ابتدایی اتخاذ نماید ،اما بی روح تر از گذشته عمل نموده واین روزها حتی کسی برای تصمیماتشان تره هم خرد نمی کند !

همزمان با بازگشایی مدارس که از یک تصمیم غیر کارشناسانه وغیر مدبرانه و البته متاثر از پشت پرده های سیاسی ومافیای ثروت اتخاذ شد ،سیر قهقرایی و تبدیل ستادهای کرونای استانی به یک نشست فاقد کارآیی را شاهد بوده ایم ،نشستی که مصوبات  آن حتی برای اعضای آن نیز قابلیت اجرایی نداشته است .

لااقل آنچه را که ما در نشست ستاد مقابله با کرونا در استان ایلام نظاره گر بوده ایم اینگونه بوده است ،نشستی که به رقم اظهار نظر اعضاء ومحالفت آنان با موضوعی که باعث تشدید کرونا در استان شده وسلامت مردم را به مخاطره می اندازد اما در پایان تصمیمی در آن اتخاذ می شود که برخلاف نظر اعضا بوده است ،جالب اینجاست که برد آن تصمیم از درب سالن جلسات شهید رجایی استانداری هم فراتر نرفته است !

نمونه بارز اثبات  بی خاصیت شدن مصوبات ستاد مقابله با کرونای استان را در شرایط کنونی به وفور دیده ام ؛دو هفته پیش  با قرار گرفتن چهار شهرستان در وضعیت قرمز واعلام تعطیلی مدارس از سوی استاندار وصدور بیانیه بر خلاف نظر استاندار از سوی اداره کل آموزش وپرورش استان ،موضوع به ستاد کرونا محول شد .به رقم تصویب این موضوع که به استثنای پایه اول ابتدایی و مدارس روستایی وعشایری ،باید آموزش در مناطق قرمز به صورت غیر حضوری برگزاری شود !اما اداره کل آموزش وپرورش بی توجه به این مصوبه همچنان راه خودش را در پی گرفت ومدارس شهری وروستایی به فعالیت خود ادامه دادند . نتیجه هم این شد که کرونا به صورت مدیران همین دستگاه هم چنگ انداخت!

روز گذشته در جلسه ستاد کرونا ،استاندار ایلام بعنوان رییس ستاد اعلام کرد که مدارس استان در هفته آینده تعطیل است ،صرفنظر از اینکه همین اظهار نظر تایید کننده بی تاثیری مصوبات ستاد است چرا که در جلسه پیشین مصوب شد که مدارس مناطق قرمز تا اطلاع ثانویه تعطیل می باشند ! اما روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش در اطلاعیه ای برخلاف نظر استاندار نوشت  که مدارس در مناطق شهری کم تراکم و روستاها دایر است. همچنین در مناطق نارنجی و سفید به روال گذشته برنامه درسی استمرار دارد !

همین دوگانگی و عدم تبعیت اداره آموزش وپرورش استان از تصمیمات ستاد کرونا برای اثبات بی خاصیت بودن ستاد کرونای استان کفایت می کند ،ستادی که تصمیمات ومصوبات آن با تصمیمات اعضای آن مطابقت نداشته و این موضوع باعث سردرگمی دانش آموزان و اولیای آنان شده و مهمتر از همه سلامت مردم را به مخاطره انداخته است .

امروز نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفته است "باافزایش بی سابقه بستری ها، بدترین روز کرونایی از زمان شیوع تا کنون در این استان رقم خورد"به گفته جمیل صادقی فر"برای کنترل این وضعیت در مکان هایی که امکان تجمع وجود دارد اعم از ادارات، پاساژها، اماکن ورزشی و سایر اماکن باید حداقل دو هفته محدودیت اعمال تا وضعیت قابل کنترل شود."

در شرایطی که وضعیت استان از حیث ابتلای به کرونا نسبت به ماههای ابتدایی سال جاری به مراتب بد وبدتر می شود و خطرناکترین زمان ممکن از نظر شیوع ویروس را پشت سر می گذارد ،چنانچه ستاد کرونای استان بتواند با استفاده از ابزار حمایتی یعنی دادستانی و نیروی انتظامی تصمیماتی محکمتر از روزهای ابتدایی همه گیری اتخاذ نماید، می توان به تاثیر گذاری این ستاد امیدوار بود .

اما اگر واقعا ستاد کرونای استانی می خواهد همچنان در حالت استیصال باقی مانده و برد تصمیمات آنها از درب سالن شهید رجایی فراتر نرود ،پیشنهاد کم هزینه ما این است که از همین امروز نعطیل شدن ستاد کرونای استان ایلام را اعلام نمایید ،یقینا با تعطیل شدن این ستاد مردم از سردرگمی رهایی یافته وخود بهتر می دانند که برای حفظ سلامتشان چکار باید بکنند و چکار نکنند ،کجا باید بروند وچه جاهایی نباید حضور یابند !جداقل این است که از برزخ تصمیمات چند گانه رهایی می یابند !

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار