در حالی کارگردان این سریال مدعی اشتراک فرهنگی مناطق مرزی کشور شده و تخیل وذهن نویسنده را مبنای تهیه این سریال می داند که بدون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص فرهنگ وگویش مردم استان ایلام صحنه هایی را در این سریال خلق نموده است که هیچ شباهتی با مردم استان ایلام ندارد .
کد خبر: ۹۰۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ 29 September 2020

تابناک ایلام::بررسی کارنامه دلاورمردی ها واستقامت مردم استان ایلام با مرز 430کیلومتری در مقابل یورش ارتش تا بیخ دندان مسلح بعث عراق برکسی پوشیده نیست . مردان وزنانی که با رشادت مثال زدنی خود تابلویی زیبا از استقامت و رادمردی را در تاریخ دفاع هشت ساله کشور ترسیم ودر پیشگاه ایران وجهان به نمایش گذاشتند .

بی شک در عمق بررسی ها و واکاوی  تاریخ دفاع هشت ساله می توان زوایای تیره وتار برگرفته از تبعیض ودوگانگی را در روایت رادمردی ها و استقامت مردم نجیب استان ایلام نسبت به دیگر مناطق درگیر جنگ تحمیلی به عینه مشاهده کرد. 

تبعیض هایی از جنس جفای محرز در حق مردمانی کم توقع که تمامی داشته های خود را در کف دست گذاشتند تا مبادا حیثیت و شرف این کشور زیر پوتین ارتش بعث لگدمال شود ،تبعیض هایی از جنس دیده نشدن ،فراموشی و اینک روایتگری مغرضانه ومخدوش رشادتهای زنان ومردان و تحریف واقعیت های فرهنگی  این دیار که این روزها از قاب رسانه ملی واز جیب همین مردم به نمایش در می آید .

این روزها شاهد قرار گرفتن سریالی به نام "ایل دا" بر روی آنتن شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی هستیم ،سریالی است به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی سیدعلیرضا سبط احمدی که به موضوع دفاع عشایر مرزنشین استان های غربی در سالهای اولیه دفاع مقدس پرداخته است .نکته قابل تامل در این سریال  بخشی از ماجراهای مرتبط با دفاع مقدس در استان ایلام است که در استان لرستان ضبط شده و فرهنگ وگویش بازیگران آن هیچ شباهتی به مردم استان ایلام ندارد !

کارگردان ایل دا در توضیح این موضوع ضمن یادآوری اینکه در شروع هر قسمت از این سریال آورده شده که اتفاقات آن ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است، می گوید: این داستان می بایست در مناطقی مانند ایلام و دهلران و مانند اینها رقم می خورد، اما کار کردن در این مناطق سخت بود و پیچیدگی های خاص خودش را داشت.

کارگردان این سریال در حالی سخت بودن وپیچیدگی خاص را دلیل عدم ضبط برنامه در استان ایلام عنوان کرده است که حاضر به تشریح این سختی ها وپیچیدگی های خاص آن نبوده است . اما در ذهن مخاطب این ابهام نقش می بندد که یا مردم استان ایلام بدلایلی به تیم تهیه کنندگی این سریال اجازه ضبط آن را نداده یا اینکه استان ایلام فاقد راه ،فرودگاه ،هتل یا ظرفیت مورد نیاز برای نقش آفرینی در این سریال بوده است .

از سویی نیز کارگردان این سریال برای توجیه ادعای خود عنوان کرده است که  اصل قصه در مناطق مرزی غرب کشور می گذرد، جایی در مرز مشترک ایران و عراق. منطقه غرب کشور تا حدودی زبان مشترک دارند، حالا در قسمت هایی کردی-لری و در قسمت هایی لری.

در حالی کارگردان این سریال مدعی اشتراک فرهنگی مناطق مرزی کشور شده و تخیل وذهن نویسنده را مبنای تهیه این سریال می داند که بدون هیچگونه اطلاعاتی در خصوص فرهنگ وگویش مردم استان ایلام صحنه هایی را در این سریال خلق نموده است که هیچ شباهتی با مردم استان ایلام ندارد .

این درحالیست که استان ایلام از حیث بهره مندی از ظرفیت های هنری در ردیف استانهای موفق کشور وغنی کشور قلمداد می شود و بازیگران وهنرمندان آن توانسته اند در حوزه هنری ونقش آفرینی خوش بدرخشند وبدون شک اگر کارگردان این سریال صرفنظر از اطلاعات حداقلی در خصوص فرهنگ وسنن مردم استان ،از کمترین اطلاعاتی در خصوص ظرفیت های هنری این استان آگاهی داشت ،قطعا این سریال حاوی صحنه های متفاوت وجذاب تری در نمایش هنرورزی مردم استان بود.

بدون تعارف باید گفت سریالی که هشت سال دفاع جانانه مردم استان را در یک نقشه کوچک الصاق شده بر دیوار یک پاسگاه مرزی خلاصه نموده وتمام فرهنگ وپیشینه ارزشمند مردان وزنان این دیار را در پوششی به نام " گلونی " خلاصه نموده است نه تنها روایتگر واقعیات مردم استان در دفاع مقدس نیست ،بلکه باید گفت به نوعی پیشینه فرهنگی ورشادت های مردم استان در دفاع هشت ساله را به سخره گرفته است.

کمترین انتظار مردم استان ایلام از تهیه کنندگان وتیم کارگردانی سریال ایل دا وهمچنین مسئولین رسانه ملی که باحیف ومیل بیت المال خالق صحنه های غیر واقعی شده وبا توهین به فرهنگ وپیشینه مردم استان ،به نوعی رشادت ها وفرهنگ آنان را مخدوش نموده اند ،عذر خواهی از مردم فهیم استان ایلام است ولاغیر !

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
فکر نان باش خربزه آب است.
داداچ کجایی دلار از سی تومان گذشت ،سکه به مرز 15 رسید .پراید همین پرایدی که شده شوخی جوکهای مردم از 120 میلیون گذشت.
حالا گیر دادی به یه سریال رسانه میلی که مخاطبش 8 درصد مردمه.
پاسخ ها
مرادخانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
علیمرد عزیز. حرفای جنابعالی درست و در جای خود مناسب. اما سخن نویسنده به درستی از تبعیض و دوگانگی برخورد با مرزنشینان و مناطق جنگی است که سالهاست حتی در اعزام کاروان ها از طرف بسیج دیده میشه. و اینکه یک کارگردان بیاد عنوان کنه به دلیل مشکلاتی که در ایلام وجود داشت نتونستم از آن سرزمین استفاده کنم جفاکاری در حق استان است . درست است تفکرات خیلیا باعث محرومیت استان عزیزم شده اما بعید می دونم این اتفاق به علت محرومیت استان از امکانات رفاهی بود به صراحت دفاع می کنم به دلیل محرومیت فهم و دانش و اگاهی کارگردان محترم از استان ایلام بوده.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
درست آست که مردمان غرب کشور از خیلی جهات با هم شباهت دارند اما تفاوت‌های چشمگیر ی هم بین شون هست
مردم ایلام فرهنگ شان و خیلی از آداب و رسوم ها با لرستان تفاوت دارد و از همه مهمتر زبانشان کوردیه
من خودم ایلامی هستم زبان ما کوردیه و به خاطر هم مرز بودن و رفت و آمد هایی که در گذشته با عراق واژه هایی عربی هم در آن دیده می شود.
میرهاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
جناب من کاری به حرفهای کارگردان ندارم ولی حتما می دانید جمعیت بزرگی از مرزنشینان ایلام و خوزستان در شهرهای شوش اندیمشک دزفول دهلران دره شهر آبدانان و مهران لر هستند.بعد چگونه می گوید اینها با لرستان هیچ اشتراک فرهنگی ندارند؟اصلا تو خود ایلام از بزرگاتون بپرسید چقدر از آنها اصالت وفامیلی طوایف را دارند که عیناً در لرستان هم هست؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
دوست عزیز این سریال در باره استان ایلامه نه خوزستان ایلام هم کورد زبانن نه لر اگر در باره خوزستان بود بله و زبان عمده مردم دهلران هم کوردی پهله ای هست
بیرانوند .دره شهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
ما اهل ایلام هستیم و برخلاف منویات نویسنده هم لر هستیم هم از این فیلم راضی هستیم ایشان انتظار دارند تمام فیلمهای ساخته شده در این استان با لباس مردم سلیمانیه ساخته شود که هیچ پیشینه ای در استان ما ندارد
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شما لر هستید ولی عمده مردم ایلام کورد زبانند و لر و کورد لباسشون زمین تا آسمان و فرهنگشان متفاوته
کاید دهلران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
اتفاقا فیلم خوبیه و خیلی هم مناسب و مطابق فرهنگ ماست.لرها بیشترین جمعیت مرزنشین ایلام و خوزستانند مثل اینکه شما ناراحتی
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
کی گفته بیشتر مردم ایلام لر هستند؟؟ شما یا ایلام نیامدید یا سعی در سرزمین سازی برای خودتون دارید ایلام نود درصد کوردن دهلران هم کوردی پهله ای حرف میزنن
پالیزبان
| Netherlands |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
سلام آقای یا خانم کاید دهلران، اگه امکان داره منبعی که لرها بیشترین جمعیت رو در ایلام دارند، بفرمایید ما هم بهره ببریم
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
واقعا باعث تاسفه که فرهنگ غنی کوردی استان ایلام داره با این سهل انگاریهای با منظور و ارادی تخریب میشه صدا و سیما چهار تا کارشناس توش نبود که اجازه پخش بهش ندن؟؟؟
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
مرز ایلام از مهران تا اول دهلران مربوط به قوم کورده. از دهلران بسمت خوزستان دست عرب ها و کوردها و لورهاست. این سریال هم با منظوری خاص ساخته شده و نتیجه یه تفکر نژادی کثیف و تفرقه افکنانه س. این سریال باید تعطیل بشه و عواملش تحویل نیروهای امنیتی داده بشن. لرها در ایلام در مرز نیستن. اگر سند آوردن من جلوی همه عذرخواهی میکنم. لرها در آبدانان دره شهرن و در شهر دهلران در اطراف شهر و مناطق بالای دهلران زمین دارن. لباسشون هم این لباس لرستانی نیست. بیایین شهر دهلران اگه یکنفر کلاه نمدی داشت قسم میخورم برای کارگردان این فیلم مجانی کار کنم. این یه توهین نژادی به کورده و باعث تفرقه بین برادران لورمون میشه. در ایلام بحث کورد و لور وجود نداره ک اینا میخان ایجادش کن
ایوانی کلهر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
استان ایلام رو یک استان کورد نشین میشناسن با اقلیتی از عزیزان قوم لر و عرب ، لطفا همبستگی و یکپارچگی این استان زیبا رو با این سریال مسخره بی محتوا به هم نریزید و از مسئولین متعهد استان میخوام که جلو پخش این سریال رو از هر راهی که میشه بگیرن .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار