معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام با اشاره به موقعیت خوب مرز مهران گفت: راه اندازی منطقه آزاد تجاری در مهران فرصتی بسیار خوب و مناسبی برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور ایران و عراق است.
کد خبر: ۹۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 07 September 2015
به گزارش تابناک ایلام، حسین کلانتری شامگاه یکشنبه در دیدار با روسای اتاق بازرگانی استان های بابل و دیوانیه عراق اظهار کرد: بازرگانان و تجار ایرانی و عراقی می توانند از این ظرفیت برای توسعه فعالیت های اقتصادی و تجاری استفاده کنند.
وی با بیان اینکه استان ایلام بیش از 20 هزار کیلومتر وسعت دارد و از لحاظ موقعیت جغرافیایی، چهار فصل است، افزود: نزدیک به 350 هزار هکتار زمین قابل کشت در بخش کشاورزی داریم که باعث شده در تولیدات کشاورزی و دامی جایگاه مناسبی در سطح کشور را به خود اختصاص دهیم.
معاون استاندار ایلام ادامه داد: در بخش تولید گوشت قرمز و سفید استان ایلام جزو چهار استان برتر کشور است و به عبارتی نزدیک به دو برابر بیشتر از نیاز جمعیت استان، این محصولات را تولیدی می کنیم.
کلانتری یادآور شد: 14 شهرک صنعتی با تولید بیش از 50 قلم کالای صادراتی با کیفیت در سطح استان ایلام فعال است که این کالاها در بازارهای جهانی مشتری های زیادی دارند.
وی گفت: موقعیت این استان از لحاظ انرژی، نفت، گاز دارای موقعیتی برتر است بطوریکه دارای 11 درصد ذخایر نفتی و شش درصد نفت کشور است و در بحث توریسم و گردشگری ظرفیت های بالایی در رابطه با مناظر طبیعی و فرهنگی دارد.
کلانتری با اشاره به وجود مرز بین المللی مهران در این استان افزود: اقدامات ما در مرز بین المللی مهران مشخص است در این خصوص کارهای بزرگی و زیادی در حوزه بزرگراه و احداث راه انجام شده که می طلبد طرف عراقی نیز بحث مربوط به توسعه راه در استان های مرزی خود را سرعت ببخشد.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام خاطر نشان کرد: این واقعیتی غیر قابل انکار و به دور از تعارفات سیاسی است که باید بپذیریم هم اکنون مرز بین المللی مهران امن ترین و نزدیکترین و ارزان ترین مرز میان دو کشور عراق و ایران است.
به گفته کلانتری، با وجود اشتراکات مذهبی، دینی، فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و عراق، سطح روابط در همه زمینه ها تاکنون چندان قابل توجه نبوده ولی امیدواریم با برگزاری اینگونه نشست ها روابط بین دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بزرگ دیگری نیز در بازارچه مرزی دهلران در مقابل استان میسان عراق وجود دارد، گفت: تاکنون چندین تفاهم نامه میان مسوولان استان بابل عراق و ایلام منعقد شده که در صدد نهایی کردن آنها هستیم.
وی گفت: امروز اتفاق جالبی افتاد و از این امر خوشحالیم که بخش خصوصی عراق پیش قدم شده و دولت عراق زمینه را برای پیشروی این بخش فراهم کرده است.
معاون استاندار ایلام با تاکید بر این که مجموعه ارشد استان حمایت همه جانبه خود را از اتاق بازرگانی ایلام انجام می دهد، افزود: همه ما تسریع کننده و فراهم آورنده روابط هستیم تا این مهم به وقوع بپیوندد و مردم و تجار دو طرف با یکدیگر مبادله و مراوده داشته باشند.
کلانتری اضافه کرد: مهمترین قسمت یک کار آغاز و انجام آن است که در این زمینه باید گفت کار امروز آغاز شده و باید تدوام پیدا کند و دو طرف از ظرفیت های یکدیگر نهایت استفاده را ببرند.
وی در خصوص راه اندازی پروازهای ایلام - مشهد، ایلام - نجف افزود: رایزنی های زیادی در این خصوص با مقامات کشوری برای راه اندازی هر چه سریعتر این پروازها انجام شده است.
معاون استاندار ایلام یادآور شد: البته برقراری این پروازها منوط به وجود مسافر بویژه مسافرین عراقی است که امیدواریم طرف عراقی در این خصوص تضمین بدهد.

** استان ایلام آمادگی کامل پذیرش بیماران عراقی در مرز را دارد
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در این دیدار افزود: این استان آمادگی کامل برای پذیرش بیماران عراقی در بخش های متعددی چون خون و سرطان، اعصاب، قلب و ناباروری دارد.
دکتر علی دل پیشه تاکید کرد: همچنین شرایط لازم برای پذیرش دانشجویان عراقی با شهریه مناسب در رشته های پزشکی نیز در دانشگاه علوم پزشکی ایلام فراهم است.

*** کالاهای صادراتی به کشور عراق مشمول قوانین استاندارد اجباری هستند
مدیرکل استاندارد استان ایلام هم در این نشست گفت: استان ایلام در حوزه استاندارد سازی امکانات مناسبی اعم از مجموعه آزمایشگاهی در سطح استان و مرز مهران دارد.
محمد مددی خاطر نشان کرد: کلیه کالاهایی که از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر می شود دارای استانداردهای هستند که آیتم های آن هم از طریق آزمایشگاه های استان و هم آزمایشگاه مستقر در مرز مهران بررسی و کنترل می شود.
وی ادامه داد: تاجران عراقی اگر عدم انطباقی با ویژگی های کنترلی کالاهای استاندارد مشاهد کردند بیان کنند تا رسیدگی شود.
هیات تجاری و اقتصادی استان های بابل و دیوانیه عراق به سرپرستی رییس اتاق بازرگانی این استان ها روز یکشنبه از طریق مرز بین المللی مهران وارد استان ایلام شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار