درست 13 سال پیش کلنگ احداث مجتمع فرهنگی هنری شهرستان دهلران به زمین زده شد. 9سال بعد ،این پروژه در دهه مبارک فجر یعنی در سال 95 به صورت نیمه کاره با حضور مسئولان وقت افتتاح شد.
کد خبر: ۹۰۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ 22 September 2020

تابناک ایلام ، مجتبی کاور :: درست 13 سال پیش کلنگ احداث مجتمع فرهنگی هنری شهرستان دهلران به زمین زده شد. 9سال بعد، این پروژه در دهه مبارک فجر یعنی در سال 95 به صورت نیمه کاره با حضور مسئولان وقت افتتاح شد و از زمان افتتاح تا کنون این مجتمع که خارج از محدوده شهر بوده  به حال خود رها شده است مجتمعی که به آیینه دق هنرمندان این شهرستان تبدیل شده است.

وقتی نام تئاتر در استان ایلام مطرح می شود همه هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه در حوزه تئاتر کشور، تئاتر ایلام را به نام هنرمندان نامی دهلران در ذهن خود به خاطر دارند چرا که حضور پر رنگ وکسب مقام های ملی وبین الملی هنرمندان مشهور این شهرستان مرزی سبب شده که در کشور دارای جایگاه باشند این در حالی است که متاسفانه هنرمندان این شهرستان فاقد سرپناهی جهت کارهای هنری خود هستند .

متاسفانه عدم تکمیل مجتمع فرهنگی -هنری شهرستان دهلران سبب شده که اکثر هنرمندان به نام این شهرستان به استان های برخوردار کوچ کنند یا خانه نشین شوند این در حالی است که اکثر شهر های استان ایلام داری مجتمع مدرن هستند که بلا استفاده مانده اند چرا که هنرمندان فعال در حوزه تئاتر ندارند واگر هم دارند فعالیت چندانی ندارند.

برای بررسی آخرین وضعیت این مجتمع فرهنگی گفت و  گویی با مدیرکل ارشاد اسلامی ، فرماندار دهلران ، رئیس انجمن نمایش استان و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر دهلران داشته ایم.

برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری دهلران پیگیری ورایزنی فراوانی صورت گرفته است

فرماندار شهرستان دهلران گفت : متاسفانه جانمایی مجتمع فرهنگی ارشاد دهلران از ابتدا مناسب نبوده است.

مجید عسگری در گفتگو با تابناک گفت : شهرستان دهلران تنها شهرستانی در استان است که هنرمندان آن فاقد مجتمع فرهنگی هنری هستند این در حالی است که بیشترین ونامدارترین هنرمندان بخصوص در حوزه تئاتر استان وحتی کشور در شهرستان دهلران می باشند.

وی تصریح کرد : متاسفانه دستگاه اجرایی که اداره کل مسکن و شهرسازی باشد برای تکمیل این پروژه اقدام چندانی انجام نداده است وبا اعتبارات قطره چکانی شهرستانی هم امکان تکمیل این مجتمع وجود ندارد.

عسگری افزود : برای تکمیل این پروژه پیگیری و رایزنی فراوانی صورت گرفت که سال گذشته دستگاه اجرایی از محل اعتبارات نوسازی وبهسازی بافت های فرسوده ،اعتباری تخصیص داد ولی متاسفانه اعتبار محقق نشده است.

وی عنوان کرد : برای تکمیل این مجتمع بیش از 8میلیارد تومان اعتبار نیاز است که مسئولان استانی ودستگاه اجرایی باید با تخصیص اعتبار از محل باز آفرینی بافت های فرسوده که وعده داده بودند این پروژه را تکمیل کنند.

فرماندار دهلران افزود : اگر دستگاه اجرایی اعتبارات لازم را برای تکمیل این پروژه اختصاص بدهد قطعا فرمانداری دهلران هم علی رغم محدودیت های اعتباری ،اعتبار مناسبی برای تکمیل آن اختصاص خواهد داد.

وی بیان داشت: تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان دهلران با توجه به ظرفیتهای بزرگ فرهنگی و هنری شهرستان، بسیار ضروری است.

تحویل  مجتمع ناقص به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهلران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت : مجتمع فرهنگی هنری دهلران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به صورت کاملا ناقص و بدون کمترین امکانات اعم از تاسیسات و سیستم سرمایشی و گرمایشی، محوطه‌سازی و... از طرف اداره راه و شهرسازی در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قرار گرفته است.

عمران خود آموز در گفتگو با تابناک بیان داشت : این مجتمع علاوه بر نواقص فراوان، از ابتدا جانمایی اشتباهی داشته و دور از دسترس هنرمندان و جامعه فرهنگی و هنری است که مشکلات ما را دوچندان کرده است و سالن آمفی‌تئاتر آن نیز در مرحله سفت‌کاری رها شده و تجهیز نشده است.

وی بیان داشت : از اسفندماه سال ۹۶ که توفیق خدمت در این کسوت را پیدا کردم تاکنون پیگیری‌ها و مکاتبات متعددی برای تکمیل و رفع نواقص این مجتمع و سایر مجتمع‌های فرهنگی- هنری با اداره کل راه و شهرسازی، فرمانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌‌ایم؛ اما چون ما دستگاه مجری نیستیم، اعتباری در این زمینه به ما اختصاص نیافته و راه و شهرسازی مسئول تکمیل مجتمع بوده است.

خود آموز بیان داشت : در زمینه تجهیز سالن آمفی‌تئاتر هم با تفاهم استاندار محترم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغی برای تکمیل سالن‌ مجتمع‌های دهلران، دره‌شهر و چرداول که همزمان و تقریباً با شرایط همسان افتتاح شده‌اند، به استان ابلاغ شده که امیدواریم پس از تخصیص، شاهد تجهیز سالن این مجتمع‌ها تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ باشیم.

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی افزود : معتقدم این مجتمع در نهایت می‌بایست با فضای مناسب دیگری در داخل شهر معاوضه یا تبدیل به احسن شود، که در این زمینه از طرح‌های پیشنهادی و راه‌کارهای فعالان فرهنگی، متقاضیان و سرمایه‌پذیران بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

وی بیان داشت : طی این سال‌ها علی‌رغم کمبود فضای فرهنگی، اتفاقات بسیار خوبی در زمینه فرهنگ و هنر دهلران شاهد بوده‌ایم که از آن جمله می‌توان به میزبانی سه دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی"شرهانی"، جشنواره شعر بومی محلی"هه‌له‌ت"، محافل شعر و موسیقی و برنامه‌های قرآنی اشاره کرد.

مدیر کل فرهنگ وارشاد استان ایلام گفت : هنرمندان و اهالی فرهنگ و رسانه دهلران از سرآمدان استان هستند و شایسته بهترین امکانات و فضاهای فرهنگی‌ هستند ودربحث خدمت رسانی به اهالی فرهنگ وهنر، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هر آنچه در توان داشته باشد انجام خواهد داد.

خود آموز بیان داشت : در سال جاری از سر دغدغه و ناچاری، فضای محقر دیگری که در داخل شهر برای اسکان و امور رفاهی در اختیار داشتیم، و قبلا توسط فردی غیر مسئول غصب شده بود با مساعدت دادستان محترم شهرستان، تخلیه و جهت فعالیت انجمن‌ها، تعمیر و آماده کرده‌ایم.

امیدواریم روزی برسد مسئولان حل مشکلات هنری - فرهنگی را یک ضرورت بدانند

عضو شواری شهر دهلران و رئیس کیمسیون فرهنگی این شورا گفت : تئاتر دهلران در کشور جایگاه بسیار خوبی دارد ولی متاسفانه هنوز در بحث سخت افزاری مشکل دارد.

رحمان جابری در گفتگو با تابناک گفت : متاسفانه عدم تکمیل مجتمع فرهنگی شهرستان دهلران باعث شد که اکثر هنرمندان این دیار که داری نام ومقام کشوری و بین المللی هستند به اجبار کوچ یا خانه نشین شوند.

وی گفت : بیش از یک دهه ازکلنگ زنی این مجتمع می گذرد ولی متاسفانه این پروژه فرهنگی تکمیل نشده است این در حالی است که شهرستان دهلران سرشار از هنرمندانی خلاق در رشته های مختلف هنری است که زبانزد آنها اهالی تئاتر هستند که آوازه ای در کشور دارند.

رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر دهلران بیان داشت : تئاتر دهلران هنوز از یک سالن سن مناسب برخوردار نیست و با توجه به پتانسل خوب تئاتر هنوز ما فضایی جهت اجرای نمایش در شهرستان نداریم که هنرمندان این دیار سرپناهی جهت اجرای کارهای هنری خود داشته باشند.

جابری گفت : دیگر شهرهای استان که کمتر فعالیت های فرهنگی -هنری دارند سالهاست که از مجتمع های فرهنگی- هنری برخوردار هستند و راکد ماندن این پروژ قابل قبول نیست چون شهرستان دهلران به عنوان مرکز فرهنگی دفاع مقدس است و ضرورت دارد که بحث مجتمع فرهنگی هنری دهلران به سرانجام برسد

وی گفت: امیدواریم روزی برسد و مسئولان به این مهم توجه کنند و حل مشکلات هنری - فرهنگی را یک ضرورت بدانند

افتتاح دروغین مجتمع فرهنگی هنری دهلران

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام گفت: مجتمع فرهنگی هنری دهلران تنها در حد حرف است وافتتاح دروغین مجتمع توسط مسئولین باعث شده که هنرمندان این شهرستان سرخورده و نا امید شوند

سعید خیرالهی در گفتگو با تابناک بیان داشت : متاسفانه مسئولان وقت ارشاد علی رغم اطلاع کامل از عدم تکمیل این مجتمع در سال 95به صورت دروغین آن را افتتاح کردند .

وی گفت : چرا باید مجتمع فرهنگی یک کیلومتر خارج از شهر ایجاد شود این در حالی است که فرهنگ وهنر باید در الویت کاری مسئولان باشد ودر حال حاضر فعالان فرهنگی هنری بخصوص گروه های تئاتر در شهرستان دهلران فاقد مکان برای فعالیت هستند و در دوسال گذشته عملا چراغ تئاتر در دهلران خاموش شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان ایلام اظهار کرد: جانمایی نامناسب این مجتمع ، عدم تکمیل آن ،نبود نیروی کافی در اراده ارشاد دهلران که دومین شهرستان بعد از مرکز استان برای پیگیری امورات هنرمندان است  از جمله موضوعات مهم ومشکلاتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد .

خیرالهی تصریح کرد : متاسفانه مسئولان ارشاد ،زمان افتتاح دروغین این مجتمع رها شده علی رغم اطلاع کامل از عدم تکمیل آن هنرمندان را به این مجتمع انتقال دادند وسالن قدیمی که محلی برای تمرین هنرمندان بود به کتابخانه واگذار کردند ودر دوسال اخیر  هنرمندان بخصوص بچه های تئاتر به خاطر نداشتن مکان فعالیت خود را تعطیل کردند

این کارگردان تئاتر افزود : چندین گروه فعال تئاتر این شهرستان که در سطح ملی وبین المللی وجشنوراه های مختلف هرساله داری جایگاه بودند به خاطر عدم توجه مسئولان عملاً نابود شدند وانتظار داشتیم در سفر اخیر وزیر فرهنگ وارشاد زمینه بازدید این مجتمع در دستور کار مسئولان استان قرار می گرفت که چنین اتفاقی نیفتاد ومشخص است که دغدغه برای تکمیل این مجتمع وجود ندارد ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
فرهنگسرای ارغوان ایلام به عنوان مرکز استان 19 ساله بلاتکلیفه!! خیلی نگران نباش! ضمناً نوید محمد زاده و علی شادمان هم بدون داشتن سالن تئاتر و سینما به اینجاها رسیدند، هر چه بیشتر سختی بکشین بیشتر پیشرفت میکنین!!!
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
برو تو دیگه چی میگی
بودجه استان رو خرج شهر ایلام می کنید
دیگر شهر هارو به چشم رقیب می بینید
ایلام چی داره نه کشاورزی نه نفت زمین
یه مشت اسراییلی تو یه دره
وسعت دیدشان به اندازه همان دره است
ایلام باید همان بخشی از کرمانشاه می ماند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار