معاون غذا و داروی ایلام
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از تحویل انسولین به بیماران دارای پرونده به میزان مشخص خبر داد و گفت: انسولین تنها در داروخانه های خاص توزیع می شود.
کد خبر: ۸۹۹۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲ 15 September 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر مهتاب شاهماری اظهار داشت: در سال جاری به تناوب شاهد کمبود مقطعی برخی انواع انسولین های قلمی در سطح کشور و همچنین استان بوده ایم که علاوه بر تحریم ها، مشکل نقل و انتقال پول، مشکل در انتقال کالا و لغو پروازها به علت شرایط ناشی از پاندمی کووید ۱۹، تامین این اقلام در کل کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: تامین نیاز دارویی کشور برای این اقلام به اندازه مصرف یک ماه صورت پذیرفته است و ترخیص کالا نیز طی چند مرحله انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: از طرفی تقاضای بالای بیماران و نگرانی از نبود دارو منجر به درخواست مقادیر بیشتر شده و به دلایل ذکر شده بطور متناوب با اعلام کمبود این اقلام در استان مواجه هستیم که ادامه دار نبوده و به سرعت نیاز بیماران مرتفع شده است.

دکتر شاهماری گفت: به منظور کنترل و مدیریت این شرایط عرضه دارو در داروخانه های منتخب ، تحویل دارو متناسب با موجودی و ممانعت از فروش آزاد به افراد فاقد پرونده به عنوان راهکارهای اجرایی جهت توزیع مناسب قلم های انسولین در بین بیماران دریافت کننده اتخاذ شده است.‌

وی اظهار داشت: در حال حاضر این دارو بصورت پرونده ای به بیماران داده می شود و دارو به میزان مشخصی در ماه از داروخانه های منتخب قابل تهیه است.

وی اضافه کرد: اگر بیمار دارای پرونده موفق به تهیه انسولین نشد حتما در ساعات اداری با تلفن ۱۹۰ تماس گرفته تا از راهنمایی و پیگیری کارشناسان معاونت غذا و دارو بهره مند و از محل های عرضه قلم انسولین مطلع شود.‌

وی افزود: در خصوص تعداد داروی تحویلی به بیمار توسط داروخانه این نکته حائز اهمیت است که توزیع انسولین برای بیماران دارای پرونده و متناسب با داروی تحویل شده به داروخانه انجام می شود و می بایست به گونه ای مدیریت شود که داروخانه منتخب تا توزیع بعدی بتواند دارو را در دسترس بیماران نیازمند قرار دهد.

دکتر شاهماری گفت: انسولین های ویالی رگولار و ان.پی.اچ تولید داخل به وفور در دسترس بوده و همچنین دو خط تولید داخل قلم های انسولین در داخل کشور راه اندازی شده است و انسولین های قلمی تولید داخل توزیع شده و بیماران دیابتی در صورت تبدیل داروی وارداتی به نوع ایرانی هیچ مشکلی در زمینه تامین داروی مورد نیاز خود نخواهند داشت./ع

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار