مدیرکل ثبت احوال ایلام:
مدیرکل ثبت احوال ایلام گفت: آمار ولادت در این استان از ۹ هزار و ۹۹۸ نفر در سال ۹۸ به هشت هزار و ۵۶۶ نفر در سال ۹۷ معادل ۱۴.۳ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۹۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 15 September 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ سیدمحمدعلی تقوی در نشست شورای راهبردی جمعیت استان ایلام اظهار داشت: نرخ ولادت در پنج ماهه امسال نیز هشت درصد کاهش یافته و از سه هزار و ۵۴۴ ولادت در مدت مشابه سال ۹۸ به سه هزار و ۲۴۴ ولادت رسیده است.

وی افزود: نرخ وفات در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل نیز ۱.۴ درصد افزایش داشته و از ۲ هزار و ۵۱۴ مورد در سال ۹۷ به ۲ هزار و ۵۴۹ مورد در سال ۹۸ رسیده است.

تقوی یادآور شد: نرخ وفات در پنج ماهه سال ۹۹ نیز با توجه به شیوع کرونا ۲۵.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این تعداد در  پنج ماهه سال ۹۸ از یک هزار و ۲۴ مورد به یک هزار و ۲۸۷ مورد در سال ۹۹ رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال ایلام به نرخ ازدواج اشاره کرد و گفت: نرخ ازدواج در سال ۹۸ نسبت به ۹۷، هفت درصد کاهش داشته است اما در پنج ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

تقوی یادآور شد: نرخ طلاق در سال ۹۸ نسبت بهسال قبل ۶.۸ درصد کاهش داشت اما واقعه طلاق در پنج ماهه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶.۳ درصد کاهش داشته است.

نرخ رشد جمعیت در ایلام افزایش داشته است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام نیز در این نشست گفت: نرخ رشد جمعیت در کشور کاهش یافته است اما در استان از چهار صدم درصد به هشت صدم درصد افزایش یافته است که ورود متولدین دهه ۶۰ به سن باروری در افزایش نرخ رشد جمعیت استان موثر بوده است.

زهره‌سادات حائری افزود: اما کیفیت جمعیت چندان مطلوب نیست بررسی آمار ایران نشان می‌دهد نرخ باروری برای خانوارهایی که وضع مالی بهتری دارند پایین‌تر است.

وی یادآور شد: همچنین نرخ باروری مادران بی‌سواد بالاتر از مادران باسواد و باروری مادران دارای تحصیلات عالی کمتر است بنابراین نباید فقط عوامل اقتصادی را در کاهش باروری موثر دانست و عوامل فرهنگی نیز باید مور توجه قرار گیرند.

حائری تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از جوانانی که شغل و درآمد کافی دارند کمتر به فرزندآوری فکر میکنند و باید برای همراهی آنها با برنامه‌های جمعیتی برنامه‌ریزی شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام گفت: در استان میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان ۲۹.۸ سال و برای زنان ۲۶.۱ سال است که از میانیگن کشوری بالاتر است و جای نگرانی دارد.

حائری با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید روند ازدواج جوانان در استان را تسهیل کنند، اظهار داشت: طی سال‌های ۵۵ تا ۹۵ نرخ شهرنشینی در استان رشد قابل توجهی داشته چنانکه از ۱۹.۷ درصد در سال ۵۵ به ۶۸.۱ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

وی افزود: همچنین جمعیت مناطق روستایی از ۸۰ درصد جمعیت استان در سال ۵۵ به ۳۱.۸ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

حائری تصریح کرد: وجود نسبت‌های بالای شهرنشینی در استان ایلام عمدتا به دلیل سیل مهاجرت‌های روستا به شهر بوده است که خود با انتقال الگوی باروری روستایی موجب افزایش شدید جمعیت شهری و در نتیجه بالا رفتن نسبت شهرنشینی شده است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، جمعیت استان ایلام ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر معادل ۷۳ صدم درصد جمعیت کل کشور است و رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان‌ها دارد./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار