مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام؛
مدیرکل محیط زیست ایلام گفت : استان ایلام جزو ۳ استان اول کشور در حوزه مشارکتهای مردمی و یکی از زیستمحیطیترین استانهای کشور است .
کد خبر: ۸۹۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 14 September 2020

ابدالی با حضور دفتر تابناک ایلام در گفتگو با این رسانه  اظهار داشت :هم اکنون ۴۶ تشکل مردم نهاد زیست محیطی با ۲۰ هزار نفر عضو خودجوش مردمی در موضوع محیط زیست و طبیعت فعالیت موثر دارند.

وی گفت: از نمایندگان جدید مجلس انتظار میرود اعتبارات لازم برای تامین و خرید تجهیزات و ماشین‌های کمکفنردار مخصوص جاده‌های سختگذر مورد نیاز استان را تخصیص دهند و همچنین معیشت محیط بانان با توجه به سختی کار آن‌ها بیشتر شود.

ابدالی افزود: محیط زیست ایلام ۸۰ زیستگاه جانوری با ۲۰۰ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار و هزارگونه گیاهی دارد و از جمله مهمترین گونه‌های پستاندار استان ایلام وجود ۷ گونه گربهسان در استان ایلام است که غنای گونه‌های جانوری استان را نشان میدهد و حفاظت از گونه‌های نادر پلنگ، گوزن و خرس قهو‌های هم در دستور کار اداره کل وجود دارد.

وی یادآور شد: سال ۹۸ و امسال ۲ پژوهش از طرف محیط زیست استان مورد تایید کار گروه قرار گرفت که این پژوهش‌ها در مورد تاثیر ریزگرد‌ها بر محیط زیست استان و دیگری بررسی عوامل تخریب زیستگاه‌ها خاصه زیستگاه دینارکوه است. البته پیش از این طرح‌های پژوهشی در مورد رفتار‌های اکولوژیکی برخی وحوش مانند کاراکل و افعی دمعنکبوتی با مشارکت دانشگاه‌های معتبر انجام گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام به مردم توصیه کرد: ماسک و دستکش یکبارمصرف را در کانال‌های آب که محل عبور پساب شهری یا آب‌های سطحی است، رها نکنند، چراکه این اقدام غیربهداشتی به معنای افزایش مخاطرات ویروس کرونا در جامعه است.

وی یادآور شد: محیط زیست در خصوص چاه‌ها و منابع آبی موجود در مناطق حفاظت شده مسئول و پاسخگو است و با سودجویان و متخلفان برخود قاطع قانونی میکند، ولی در مورد مدیریت و حفظ سلامت سایر منابع آبی خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست، نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی و امور آب و بهویژه خود مردم و جوامع محلی است.

ابدالی بیان داشت: فرهنگسازی و آموزش همگانی در زمینه حفاظت از محیط زیست زمانبر است، استان ایلام در زمینه آموزش‌های زیستمحیطی با توجه به علاقه و تعصب مردم به طبیعت موفق و اثرگذار بوده است.

به گفته وی: یکی از مهمترین عواملی که باعث ایجاد آلودگی منابع آبی سطحی و زیرزمینی میشود پساب‌های کشاورزی حاوی سموم و کود‌های شیمیایی است که وارد منابع آبی سطحی و حتی سفره‌های زیرمینی میشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: به منظور جلوگیری یا کاهش این معضل مهم زیستمحیطی، طرحی مطالعاتی توسط وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست در دست اقدام است که از همدان تا سد سیمره در استان ایلام سرچشمه‌های آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی مورد بررسی قرار میگیرد.

ابدالی اظهار کرد: جهاد کشاورزی مسئول آموزش و ترویج کشاورزان در حفظ و نگهداری منابع آبی است و کشاورزان برای کنترل آلودگی‌های سطحی در استفاده از کود و سموم آموزش ببینند.

ابدالی در مورد استقرار و جانمایی واحد‌های صنفی تولیدی و شهرک‌های صنعتی هم توضیح داد: در استقرار و مکانیابی شهرک‌های صنعتی و صنفی نظر محیط زیست و پیوست‌های زیستمحیطی به طور جدی لحاظ میشود.

وی در خصوص وضعیت کارخانه سیمان ایلام هم افزود: تجهیزات این واحد صنعتی تولیدی بسیار قدیمی و از رده خارج است و بعد از تذکر‌های مکرر، مقرر شد در یک بازه زمانی کوتاهمدت علاوه بر کاهش فعالیت در واحد‌های آلاینده، تجهیزات این کارخانه نیز بهروزرسانی شود.

ابدالی اضافه کرد: برای پیشگیری از تخریب عرصه‌های زیستمحیطی استان قبل از مرحله استقرار صنایع و بهرهبرداری باید ضوابط زیستمحیطی لحاظ شود و سپس مجوز صادر میشود. با راهاندازی و شروع فعالیت هم پایش‌ها از خروجی کارخانه‌ها شامل پساب، پسماند و میزان آلودگی هوا انجام میگیرد و در صورت مشاهده عدم رعایت ملاحظات زیستمحیطی بعد از چند بار اخطار و تذکر از طریق مراجع قضایی اقدام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست ایلام اظهار کرد: بستر‌های لازم برای احداث کارخانه کمپوست و تبدیل ضایعات خانگی به کود فراهم شده و شهرداری نیز طرح تفکیک زباله از مبدأ را شروع کرده است و با راهاندازی این کارخانه بازیافت مشکل پسماند شهر‌های شمال استان حل می‌شود.

وی درباره پسماند‌های بیمارستانی و صنعتی هم یادآور شد: طبق قانون زباله‌های عفونی و بیمارستانی باید در محل بیخطرسازی شوند و همه بیمارستان‌ها مجاب به استفاده از سیستم اتوکلاو استاندارد شده اند و در مورد پسماند‌های صنعتی و ویژه با توجه به اینکه استان ایلام فاقد سایتی برای بیخطرسازی این پسماند‌ها است، با نظارت کارشناسان محیط زیست بستهبندی و به استان‌های دارای سیستم بیخطرسازی با رعایت ملزومات زیستمحیطی منتقل می‌شوند.

ابدالی افزود: استان ایلام هیچ جانوری در معرض انقراض ندارد، اما برخی گونه‌ها آسیبپذیرند و نیاز به مراقبت و پایش بیشتر هستند و هدف اصلی ما نگهداری حیوانات در زیستگاه‌های طبیعی است.

وی در مورد دیدگاه‌های مغرضانه در مورد گونه خفاش تاکید کرد: خفاش گون‌های باارزش در چرخه حیات وحش و کنترلکننده جمعیت آفات و حشرات و در زمره گونه‌های حمایتشده است و با توجه به اینکه خفاش‌های استان از گونه حشرهخوار هستند، هر خفاش در طول شبانهروز هزار حشره میخورد و تعدیلکننده جمعیت حشرات و مانع طغیان آن‌ها است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام اضافه کرد: رهاسازی کبک‌های پرورشی در طبیعت مورد تایید محیط زیست نیست، ژنتیک این پرندگان با زیستگاه‌ها و کبک‌های وحشی بومی کاملا متفاوت است و کسانی که مجوز پرورش کبک دریافت میکنند فقط برای استفاده گوشت آن‌ها باید باشد و حق رهاسازی در طبیعت یا زندهفروشی به دیگران را ندارند.

ابدالی تاکید کرد: محیط زیست به عنوان ضابط قضایی با هر گونه فعالیتی که حیات وحش و زیستگاه‌ها را به مخاطره بیندازد برخورد جدی و متخلفان را به محاکم قضایی معرفی میکند، هرچند کرونا باعث کاهش شکار و تخریب زیستگاه‌ها شد. /م

استان ایلام جزو ۳ استان اول کشور در حوزه مشارکت‌های مردمی است/تجهیزات کارخانه سیمان ایلام  بسیار قدیمی و از رده خارج است / ایلام یکی از استان های غنی از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری است

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار