شکبه‌های اجتماعی باعث شده است تا مردم به اتفاقاتی مثل حذف تصویر دختران واکنش نشان دهند و وزارت آموزش و پرورش را وادار به پاسخگویی کنند.
کد خبر: ۸۹۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸ 12 September 2020

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت ::بعد از گسترش اعتراضات به حذف تصویر دو دختر دانش آموز از جلد کتاب ریاضی سال سوم دبستان، روابط عمومی آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت:«در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده در آن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی  و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد.»

واقعا کسانی که این اطلاعیه را آماده کرده‌اند، مخاطب خود را چه فرض کرده‌اند؟ تصویر دخترکان را حذف کرده‌اید، دیگر چرا به شعور ما توهین می‌کنید؟

اینکه می‌گویید تصویر شلوغ بود، به خاطر همین دختربچه‌ها را حذف کردیم، ما را به یاد کودکی‌مان می‌اندازد وقتی که پدر و مادرها برای ندادن چیزی به ما می‌گفتند، پیشی بُرد!

تصویر دختران را حذف کردید، دیگر چرا توهین می‌کنید؟!

واقعا اگر از کاری که کرده‌اید مطمئن  هستید، پای آن بایستید و از حذفی که انجام داده‌اید دفاع کنید. یا جامعه استدلال‌های شما را قبول می‌کند یا خیر! این رفتار خیلی بهتر از این است که چشم در چشم ما نگاه کنید و به شعورمان توهین کنید!

اینگونه توجیه کردن تصمیمات، نشان می‌دهد که خودتان هم به کاری که می‌کنید اعتقاد ندارید و معلوم نیست چرا چنین تصمیمات خلق الساعه‌‌ای را می‌گیرید؟

 مسؤولان وزارت آموزش و پرروش هم باید جواب چرایی حذف دختران از جلد کتاب ریاضی را بدهند و هم اینکه چرا برای حذف از این استدلال خنده‌دار استفاده کرده‌اند. می‌گویم خنده‌دار که واقعا خنده آمد خلق را از این بهانه.

شاید اگر دهه 70 یا 80 بود و این تغییرات انجام می‌شد، جامعه زیاد واکنش نشان نمی‌داد یا واکنش‌ها در حد مقالات روزنامه‌ها باقی می‌ماند و شاهد صدای واحدی در مورد مسائل نبودیم. حالا اما داستان فرق می‌کند. امروز بسیاری از مردم خود رسانه هستند و احتیاجی به اینکه دیگران صدای آنها را بازتاب دهند ندارند.

شکبه‌های اجتماعی باعث شده است تا مردم به اتفاقاتی مثل حذف تصویر دختران واکنش نشان دهند و وزارت آموزش و پرورش را وادار به پاسخگویی کنند.

دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باید بدانند رفتارشان، تصمیمات‌شان و هرچه می‌گویند، زیر تیغ قضاوت مردم است. جمله از دهان آنها خارج نشده است، مردم نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند. زین سبب باید خیلی مواظب حرف‌ها و تصمیمات بود.

شاید انتظار بی‌جایی نباشد که رییس جمهور از وزیر خود در مورد علت حذف تصویر دخترکان سوال کند. حداقل این مورد که به آمریکا، تحریم، کرونا و برجام ربط ندارد. واقعا اگر اهدافی به غیر از شلوغی جلد کتاب ریاضی در میان است، تصمیمی جدی برای وزارت آموزش و پرورش گرفته شود. کافی است روحانی یک بار دیگر شعارهای پرشور خود در سال‌های 92 و 96 را مرور کند و ببیند که قرار ما با دولت او این نبود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار