مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ایلام پاسخ دهند؛
از آنجاییکه در نظام پزشکی این موضوع به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده ودر حال عملیاتی است که کاربری و تنظیمات این دستگاه براساس شرایط حیاتی بیمار باید توسط متخصص بیهوشی انجام پذیرد اما این موضوع مهم در مراکز درمانی استان ایلام نادیده گرفته شده است ،می تواند بعنوان یکی از عوامل اصلی عدم تاثیرگذاری مثبت این دستگاه برروند کنترل مرگ ومیرهای کرونا مطرح باشد.
کد خبر: ۸۹۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 11 September 2020

تابناک ایلام::یکی از موضوعاتی که این روزها نگرانی مردم وجامعه پزشکی را برانگیخته است ،افزایش روند ابتلای به ویروس کرونا و میزان مرگ ومیرها در یکی دوماه اخیر است . در استان ایلام با وجود اینکه تست گیری از بیماران مبتلا به کرونا تابع شرایط خاصی شده وآمار مبتلایان ومرگ ومیرها کنترل شده اعلام می شود ،اما با این وجود بازهم روند، روند نامطلوب و نگران کننده ایست.

در تمامی جهان،نظام سلامت بر این استوار است که تا زمان کشف واکسن وپیشگیری از همه گیری این ویروس از تمامی شیوه ها برای حفظ جان مبتلایان بهره گیری شود . استفاده از دستگاه ونیتلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی یکی از ابزارهای مهم ورایج در نظام پزشکی جهان است که توانسته تاحدود زیادی مرگ ومیرهارا کنترل نماید.

در حالیکه با مساعدت معاون پارلمانی پیشین وزارت بهداشت ورییس کنونی جمعیت هلال احمر کشور (دکتر کریم همتی )بیش از چندین دستگاه ونتیلاتور به دانشگاه علوم پزشکی استان اختصاص یافته ،امابا این حال تعداد مرگ ومیر ناشی از بیماری کرونا همچنان بالاست ،موضوعیست که  بررسی و واکاوی علمی بیشتری را می طلبد.

از آنجاییکه این موضوع  در نظام پزشکی ،به عنوان یک اصل علمی پذیرفته شده ودر حال عملیاتی است که کاربری و تنظیمات این دستگاه براساس شرایط حیاتی بیمار باید توسط متخصص بیهوشی انجام پذیرد اما این مهم  در مراکز درمانی استان ایلام نادیده گرفته شده ،می تواند بعنوان یکی از عوامل اصلی عدم تاثیرگذاری مثبت این دستگاه برروند کنترل مرگ ومیرهای کرونا و یک خطای مدیریتی مطرح باشد.

براساس بررسی های صورت گرفته ،در بخش بیماران کرونایی بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام  ،ست  دستگاه ونتیلاتور برای بیماران حاد تنفسی کرونایی در ابتدای صبح بمدت 10دقیقه توسط متخصص بیهوشی صورت می گیرد  و مابقی زمان در اختیار پرستار قرار می گیرد، این درحالیست که براساس پروتکل های درمانی مسئولیت بخش مراقبتهای ویژه و تنظیم چنین دستگاههایی در طول 24ساعت باید توسط متخصص بیهوشی انجام گیرد .

اهمیت این موضوع از آنجا نشات می گیرد که براساس قانون طرح نظام سلامت ،باید متخصص بیهوشی بصورت شبانه روزی در بخش مراقبت های ویژه مستقر شده ومسئولیت این بخش به آنان واگذار شود. این درحالیست این قسمت  مهم از دستورالعمل از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایلام  رعایت نمی شود ومسئولیت  بخش آی سی یو بیمارستان برمبنای سلیقه ورانت معاون درمان به متخصصین ریه واگذار شده است .

با این تفاسیر با توجه به شرایط حاد کنونی ،متخصص مراقبتهای ویژه یا همان متحصص بیهوشی بایدمقیم بیمارستان باشد وتاثیراین موضوع بدلیل واگذاری تنظیم 24ساعته دستگاههای حفظ حیات بیماران حاد کرونایی براساس وضعیت  بیماران کرونایی به افراد غیرمتخصص می تواند یکی از عوامل اصلی مرگ ومیرهای ناشی از کرونا دراستان قلمداد شود .

البته در دانشگاهی که در کمتر از یکسال معاونت درمانی بعنوان حساس ترین رکن آن بدلایل غیر فنی وغیر علمی سه بار تغییر کرده وافراد فاقد تخصص در این پست حساس گمارده می شوند ،باید شاهد چنین بی نظمی ها وبی سامانی هایی در حساس ترین بخش های درمان، یعنی بخش مراقبت های ویژه بیمارستانها باشیم ،به گونه ای که بدلیل عدم واگذاری مسئولیت این مراکز به افراد متخصص ،هر روزه از دست رفتن  جان هم استانی هایمان را نظاره کنیم .

بنابراین اینگونه برداشت می شود که مسئولیت مرگ ومیرهای این روزهای افراد مبتلا به کرونا بدلیل عدم استفاده درست وعلمی از دستگاه ونتیلاتور و عدم وجود متخصص بیهوشی مقیم در بخش مراقبت از بیماران کرونایی تااین لحظه متوجه دانشگاه علوم پزشکی استان است و برای کاهش تلفات لازم است در رویه ها وپروتکل های درمانی براساس قانون نظام سلامت عمل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار