مدیران آموزش و پرورش باید برای سوالات مطرح شده که دغدغه تمامی رسانه ها و اولیاء دانش آموزان است پاسخی منطقی ارایه دهند ؛در غیر اینصورت هیچ پدر ومادری حاضر نیست جگر گوشه اش موش آزمایشگاهی سیستم شود!
کد خبر: ۸۹۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵ 04 September 2020

تابناک ایلام ::همزمان با اعلام بازگشایی مدارس در شرایط کرونا ،شاهد مباحث گوناگونی از سوی رسانه ها ومدیران آموزش وپرورش استان هستیم . از سویی مدیران آموزش وپرورش مجری دستورات وزیر هستند و بر بازگشایی مدارس اصرار دارند و در اینخصوص نیز یک دستورالعمل چند ماده ای ابلاغ کرده وامیدوارند با اجرای این دستور العمل به سلامت دانش آموزان آسیبی وارد نیاید .

درسویی نیز رسانه ها قرار دارند که بعنوان نماینده افکار عمومی وپل ارتباطی بین مردم و مسئولین ،وظیفه دارند دغدغه های والدین را به مسئولین منتقل کنند .اما دراین بین یک نکته وجود دارد و آن این است که "مرغ مسئولین این دستگاه یک پا دارد" اصرارشان این است که مدرسه ها باید بازگشایی شوند چرا ؟! چون دستورالعمل بازگشایی دارند و اعتقاد دارند بچه کلاس اول ودوم ابتدایی مثل سرباز پادگان از دستوراتشان پیروی می کنند !!

چند روزیست که کارگروه رسانه ای کرونا به محلی برای تبادل نظر در خصوص این موضوع تبدیل شده ورسانه ها بدون واسطه نکته نظراتشان را در این زمینه ارایه می دهند ،مدیران آموزش وپرورش هم صرفا به بیان کلیاتی اکتفاء می کنند که در دستورالعمل وزارتی قید شده و کاری به جزییات بازگشایی بعنوان دغدغه اصلی مردم ندارند.

نکته جالب توجه در مباحثه شب گذشته در کارگروه رسانه ای کرونا که معاون فرهنگی مدیرکل آموزش وپرورش استان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود ،پاسخ جالب توجه ایشان به دغدغه یکی از خبرنگاران بود . وی در پاسخ دغدغه خبرنگار گفت :" اگر پولدار هستید معلم خصوصی بگیرید واجازه ندهید که فرزندتان در مدرسه حضور یابد . اگر هم غیر از این است ،مدرسه باز است وباید ریسک حضورش را بپذیرید"

این نوع پاسخ به دغدغه والدین نشان می دهد که آموزش وپرورش استان ها به جز مجری دستورات مافوق و کلی نگری به مقوله بازگشایی مدارس ،هیچ راهبردی برای این موضوع ندارند . بنابراین تنها راه ممکن برای کاهش دغدغه مردم این است که خودشان پای کار آمده وبی توجه به دستورالعمل ناقص ،فرزندانشان را به قربانگاهی به نام مدرسه نفرستند .

مسئولین آموزش وپرورش باید با پرهیز از سطحی نگری به خطرات کرونا ،واقعا بپذیرند که با هیولای خطرناکی سروکار دارند ،صرفا با یک بخشنامه چند ماده ای ، بدون امکانات  وزیرساخت،بدون در نظر گرفتن مقدورات و توان مدارس  و بی توجه به توان مالی خانواده ها صرفا برای سلامت فرزندان مردم نسخه پیچی نکنند و بپذیرند که نسخه خالی دوای درد نیست !

خودشان بنشییند ونواقص کار خودشان را بررسی کنند .ببیند وقبول کنند  که دستورالعمل کلی آنها نمی تواند مسایل ومشکلات وریزه کاریی هایی که درون مدارس وجود دارد را پوشش دهد . اینجاست که ما اصرار داریم بازگشایی مدارس برای استان خطرناک است .

بنابراین مدیران آ پ باید برای سوالات مطرح شده که دغدغه تمامی رسانه ها و اولیاء دانش آموزان است پاسخی منطقی ارایه دهند ؛

1- با وجود سطح بندی مناطق از سوی ستاد کرونا ،در حالی که در دستورالعمل ابلاغی فقط برای سه وضعیت سفید ،زرد وقرمز برنامه ریزی شده است ،پس تکلیف مناطق با وضعیت نارنجی چه می شود ؟ در حالیکه براساس دستورالعمل وزارت بهداشت مناطق نارنجی در سطح مناطق قرمز دیده شده ،اما آموزش وپرورش آن را در سطح زرد تفسیر کرده است !آیا دود این ناهماهنگی به چشم دانش آموزان وخانواده ها نمی رود ؟!

2-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در کارگروه رسانه ای کرونا گفت : ما دراین مدت همواره تلاش کرده ایم که وضعیت نارنجی را به مانند قرمز بگیریم وحتی برهمین اساس در مورد  نماز جمعه تصمیم گیری شده است ،چرا ستاد کرونا در مناطق وضعیت نارنجی اجازه بازگشایی مدارس را می دهند ؟جان دانش آموزان از جان نماز گزاران بی ارزش تر است ؟چرا آموزش وپرورش به این نکته بی اهمیت است ؟

3-وقتی وزیر آموزش وپرورش در کمتر از 24ساعت دستورالعمل قبلی خود را نقض کرده و مبنای حضوری ویا غیر حضوری بودن مدارس را از 25نفر به 100نفر تغییر می دهد ،چه تضمینی وجود دارد که روز بعد بی توجه به تغییر وضعیت ها ،همچنان بر حضور دانش آموزان در مدارس اصرار نورزند ؟چه تضمینی وجود دارد که آمار سازی ووضیت سازی نشود؟

4-وضعیت بسیاری از مدارس استان ایلام از حیث کیفی وکمی مطلوب نیست ،کلاس ها عمدتا غیر استاندارد برگزاری می شود ، درمدارس ابتدایی دولتی که سطح شهر ایلام که گاها آمار آنها از 500نفر فراتر می رود ،گروه بندی به چه صورت اجرا می شود ؟آیا حتی حضور 100دانش آموز در یک گروه مخاطره آمیز نیست ؟

5-آیا فکرنکرده اید که دانش آموزان قشری فعال وپرجنب وجوش هستند و کنترل بازی گوشی وفعالیت آنان در کلاس ،راهرو و محیط مدرسه امری غیر محال است ؟! آنان چگونه می توانند دستورالعمل ابلاغی وزیر را اجرایی کنند ؟!

6-برای مدارس غیر انتفاعی چه تمهیدی اندیشیده شده است ؟ درحالیکه اغلب آنان در محیط های کوچک اداره می شوند ،فاصله گذاری اجتماعی در چنین مدارسی امکان پذیر است ؟!

7-آیا برای سرویس ایاب وذهاب دانش آموزان فکری شده است ؟ آیا امکان رعایت فاصله گذاری در سرویس ها وجود دارد ؟ امکان دارد سرویس ها تعداد دانش آموزان را نصف کرده وبر اساس سرویس دهی به این تعداد دانش آموز هزینه دریافت کنند ؟ در غیر اینصورت آیا به توان مالی اولیاء هم توجه شده است ؟

توجه : در شرایط عادی سرویس مدارس بیش از ظرفیت دانش آموز سوار می کنند !

8-آیا فکری برای تجمعات پشت بوفه مدارس شده است ؟ بالاخره بوفه مدارس باید فعالیت کنند یا تعطیل باشند ؟!

9-آیا امکان ضدعفونی هر روز مدارس وجود دارد ؟ آیا آموزش وپرورش از این توان برخوردار است ،آیا مدارس وقت وتوان این کار را دارند ؟اصلا اعتبار این کار تزریق شده است ؟

10-دانش آموزان اجبار به استفاده از ماسک شده اند ،آیا فکر نمی کنید که اولیایی که برای تامین نوشت افزار با قیمت نجومی با مشکل روبرو هستند چگونه باید ماهی حداقل 50هزار تومان برای خرید ماسک به هر دانش آموز اختصاص دهند ؟ پول مواد ضدعفونی را از کجا تامین کنند؟

وآخر اینکه جناب وزیر در آخرین موضعگیری خود در خصوص بازگشایی مدارس گفته است :تفاوت معناداری بین وضعیت های مختلف نیست و بسیاری از کارشناسان می گویند حتی از وضعیت سفید باید بیشتر نگران باشیم چون عدم رعایت پروتکل ها این مناطق را تبدیل به وضعیت زرد می کند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکل ها را در نظر گرفت پس در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت می شود. این وضعیت ها مدام به هم تبدیل می شوند.

حال ایشان پاسخ دهند ،دانش آموز ابتدایی ومتوسطه اول می داند پروتکل یعنی چه ؟خداوکلیی خودتان قضاوت کنید!

بیشتر بخوانید

نبود راهبرد منطقی در بازگشایی مدارس استان 

بازگشایی مدارس وضرورت توجه به دغدغه اولیاء دانش آموزان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار