مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با اشاره به انتقادات در فضای مجازی در خصوص انتخاب طرح تمبر یادبود روز قزوین، گفت: میراث فرهنگی دخالتی در طراحی و تهیه این تمبر نداشته و انتخاب تصویر غیر واقعی و خیالی قلعه الموت برای موضوع ارزشمندی، چون تمبر اختصاصی مورد تایید این اداره کل نیست.
کد خبر: ۸۹۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 03 September 2020

واکنش میراث فرهنگی قزوین به انتشار تمبر با تصویر غیرواقعی از قلعه الموت

به گزارش خبرگزاری تابناک قزوین، علیرضا خزائلی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: انتشار تمبر یادبود روز قزوین با استفاده از طرح خیالی و غیر واقعی قلعه الموت از سوی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، انتقاد دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان قزوینی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: اقدام به انتشار این تمبر که به عنوان نمادی از تاریخ، هویت و معماری شهر قزوین ماندگار خواهد شد عمل بسیار ارزشمندی است، ولی با توجه به پیشینه غنی تاریخی قزوین و وجود آثار فاخر و ارزشمندی، چون امامزاده‌ها، کاروانسراها، آب انبارها، دروازه‌ها، خانه‌های تاریخی و ... خود قلعه الموت، چاپ تصویر خیالی این قلعه که بر اساس کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی هرگز به این شکل نبوده است، مورد تایید نیست و بهتر بود در انتخاب این طرح از نظرات تخصصی و کارشناسی استفاده می‌شد.

دکتر حمیده چوبک با ۱۸ سال سابقه مدیریت پایگاه تاریخی الموت و سرپرستی بیش از ۱۴ فصل کاوش باستان‌شناسی در قلعه الموت نیز در این باره گفت: خبر انتشار تمبر ویژه روز قزوین با تصویر دژ الموت از طرفی مسرت‌بخش است به این لحاظ که این اقدام ارزشمند می‌تواند جزو اسناد پرونده میراث جهانی و وزنه‌ای مدیریتی و فرهنگی برای ثبت جهانی الموت که در دست اقدام است، مطرح شود و از سوی دیگر انتخاب تصویر تخیلی و غیر واقعی قلعه الموت که توسط دانشگاه کلمبیای آمریکا تهیه شده، در شأن و جایگاه ایران و میراث فرهنگی آن در منظر جهانی نیست.

چوبک اظهار کرد: بر اساس مدارک باستان‌شناسی واسناد تاریخی موجود، طرح بازسازی قلعه کاملاً غیر واقعی و تخیلی است ضمن اینکه مدارک بسیار ارزشمندی از نقاشی‌های مینیاتور دژ الموت و تصاویر هنری و تاثیرگذاری از وضعیت موجود قلعه در دسترس است که می‌توانست بر روی نقش تمبر بنشیند.

مدیر سابق پایگاه الموت یادآور شد: امیدواریم نهاد‌هایی که استراتژی عالی وارزشمند معرفی میراث‌فرهنگی را دنبال می‌کنند، برای انتخاب تصاویر و متون مناسب در این زمینه از نظرات تخصصی کارشناسان و دستگاه‌های متولی استفاده کنند.

منبع:صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار