مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: سایت گوزن زرد مانشت و قلارنگ در فصل زاد و ولد امسال شاهد تولد ۱۰ راس گوساله بود.
کد خبر: ۸۸۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ 20 August 2020

 به گزارش تابناک ایلام؛غلامرضا ابدالی اظهار داشت: هم اکنون و با احتساب زاد و ولدهای امسال ۴۰ راس گوزن بالغ و نابالغ در سایت گوزن مانشت و قلارنگ وجود دارد.

وی افزود: طی سال های گذشته تعداد زیادی از گوزن های این سایت به استان های یزد و خوزستان ارسال شده است و برنامه اصلی سازمان رها سازی گوزن های استان ایلام در محیط طبیعی است.

ابدالی یادآور شد: در همین راستا برنامه ریزی های لازم برای انتخاب زیستگاه مناسب و امن برای این وحوش در دست مطالعه است و همچنین آموزش جوامع محلی برای حفاظت از این جانوران در محیط طبیعی از مهمترین و اصلی ترین برنامه هاست.

وی اضافه کرد: در صورتی که برنامه رهاسازی گوزن ها در زیستگاه های طبیعی انجام شود تا چند سال آن زیستگاه در قُرق و حفاظت کامل به منظور حفاظت از این گونه ارزشمند در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه ها برای گوزن های سایت مانشت و قلارنگ این است که تعدادی از گوزن های نر و ماده سایر استان ها که از نظر ژنتیکی با گوزن های ایلام متفاوت هستند برای ترکیب نژادی و ژنتیکی به این سایت آورده شوند.

وی هدف از این اقدام را توضیح داد: تمام زاد و ولدهای این سایت از یک خانواده و با یک ژنتیک مشابه و جفت گیری های درون خانوادگی است که می تواند سلامت گوزن ها را به مخاطره اندازد.

ابدالی ادامه داد: بنابرین برای جلوگیری از بروز اختلال های ژنتیکی در گوزن های زرد این سایت باید چند راس گوزن زرد با ژنتیک متفاوت از استان های دیگر از جمله شمال کشور به این سایت منتقل شود تا آمیزش ها و زاد و ولدهای بعدی با ترکیب نژادی و ژنتیکی دو گونه متفاوت گوزن انجام شود.

وی همچنین از برنامه عمل برای پستانداران با ارزشی چون خرس قهوه ای، پلنگ و گوزن زرد ایرانی خبر داد که در قالب این برنامه عمل از گونه های نادر و در معرض آسیب حفاظت می شود.

۱۹۱ مورد تخلف زیست محیطی در بازه زمانی تیر ۹۸ تا ۹۹ کشف شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: در بازه یکساله از اول تیرماه سال ۱۳۹۸ تا تیرماه ۱۳۹۹ تعداد ۱۹۱ مورد تخلف زیست محیطی در استان ایلام انجام شده است و در این زمینه ۲۲۴ نفر متخلف شناسایی و تحویل مقام قضایی شده اند.

وی اظهار داشت: از متخلفان و شکارچیان غیرمجاز ۲ قبضه اسلحه غیرمجاز و ۷۹ قبضه سلاح مجاز کشف و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست روند کاهشی دارد، افزود: هشت فقره آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ داد که به علت این آتش سوزی ها نزدیک به ۱۲ هکتار طمعه آتش شد.

مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست ایلام کمتر از میانگین کشوری است

ابدالی با اعلام اینکه مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان بیش از هفت درصد است، تاکید کرد: برای نزدیک شدن به میانگین کشوری باید به بیش از ۱۰ درصد فزایش یابد و هم اکنون برنامه برای ضلع جنوبی منطقه کبیرکوه به گستره ۲۰ هزار هکتار در دست اقدام است.

وی افزود: با الحاق این منطقه به مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان مقدار اراضی تحت مدیریت از هفت درصد به هشت درصد افزایش می یابد که البته باز هم با میانگین کشوری تاحدودی فاصله دارد.

وی یادآور شد: در هفته محیط زیست امسال نیز پاسگاه محیط بانی در منطقه مرزی تنگه تاریکه کولگ در شهرستان مهران با اعتبار ۹۸۰ میلیون ریال افتتاح شد که البته با توجه به وسعت منطقه ایجاد یک پاسگاه محیط بانی دیگر در این منطقه در دستور کار قرار دارد.

استان ایلام دارای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی است که ۱۴۳ هزار هکتار آن را مناطق تحت مدیریت محیط زیست تشکیل داده است.

تاکنون ۴۷ گونه پستاندار، ۲۰۰ گونه پرنده و یک هزار گونه گیاه در زیستگاه ها و اراضی طبیعی استان ایلام شناسایی شده است./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار